Gå til innhold

Rikets tilstand


Anbefalte innlegg

RT i gå var rett å slett dårlig jounalistikk. Det var useriøst, tendesiøst og tabloid. Trist at i utganspunktet et så alvolig tema skal bli ødelagt av Vetle Lid Larsen. Det eneste fornuftige han kom med var at telenor hadde tatt det verste fra to ideologier, noe han forsåvidt har rett i.

 

Når man skal lage et programm der man skal kritisere Telenor, et av de største selskapene i Norge holder ikke dette. Da må man ha:

-Mer tid enn 24 skarve minutter, minst 50 min

-Man må hente inn _objektive_ folk

-Man må kunne dokumentere påstandene sine

-Hente inn flere eksempler på hvordan Telenor bruker sin makt til å knekke konkurrenter, trenere saksgangen i behandlingen av klagesaker og ikke følger lover/regler og vedtak gjort av PT. (eks. Teletopia, Netcom, NGT og Song Networks + en rekke minndre mobilkonkurenter)

 

RT burde kuttet ut alt det dillet om gamledassen til Tormod H. og den nye "integrerte" kunsten.

I steden burde de ha fokusert på hvorfor situasjonen i telemarkedet er blitt som den er med Telenor med tilnærmet monopol på tele/data-tjenester.

Hva med å stille enkelte politikere til ansvar for å ha "gitt" vekk det meste av nettverket for tele/data i Norge til Telenor ved privatiseringen. (Privatiseringen var forøvrig helt nødhvendig for å bedre konkurransen på lengre sikt og effektivisere Telenor IMHO)

 

Telenor gjør forøvrig bare det etr hvilket som helst annet selskap hadde gjort i den posisjonen de er i. De kaprer mest mulig markedsandeler, trenere konkurenter og konkurerer på pris bare der det er nødhvendig. Telenor har forstått at for ett selskap er monopol den eneste og mest lønnsomme forettningsmodell dersom man har muligheten til det.

de gjør akkurat det MS har gjort på PC-markedet--->

Tilnærmet monopol gir størts mulighet til gode marginer og til å presse kundene. (Enkelte tror at kapitalismen fremmer konkuranse, noe den fosåvidt kan gjøre, men det gjelder ikke dersom et selskap har tilnærmet uregulert monpol. Da vil det selskapet først og fremst forsøke og holde posisjonen sin ved å holde konkurentene nede.)

Hadde jeg eid Telenor hadde jeg gjort det samme, med unntak av litt bedre service kanskje for å holde kritikkerne unna. Spørsmålet man som jounalist da må stlle seg er hvordan i *****te det har vært mulig at Telenor har kommt i den posisjonen de nå er i. [Tafatte, naive og kunnskapsløse politikere i flere tiår og svake kontrollinstanser (PT, Konkurannsetilsynet og ØKOKRIM)

Her har RT mislykket fullstendig. Dette gjør at Telenor i responsen kan si at ja, de skal forbedre kundebehandlinge, noe som alle vet er bullshit, og så avfeie kritikken fordi den er usaklig.

En skikkelig Brennpunkt dokumentar kunne kanskje kommt med noe fornuftig, men jeg tviler noen gidder/ har guts nok til å lage den.

 

_________________

Mvh. Jattajatta

 

1.If anything can go wrong, it will go wrong.

2.If something can't possibly go wrong, it will anyways.

3.If there is a time when something can go more

wrong, it will happen then.

 

-

 

[ Denne Melding var redigert av: Jattajatta på 2002-10-03 17:35 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

programmet var vel ikke noe skoleeksempel på hvordan en dokumentar skal lages, men bekrefter vel det mange har ment om telenor her i forumet og andre diskusjons forum. telenor lider av et slags kanibalistisk bigbrother syndrom. skille mellom telenor og stat er jo gjennomført, men det kan virke som dette er kun på papiret. telenor kan jo skalte og valte som de vill uten at dette får noen særlig konsekvenser. De bygger store kontorbygg, bruker en formue på design og lever i det hele tatt ikke i et realistisk konkuranse marked, båndene fra tiden som monopolist er alt for sterke.

mye tyder på at det enda er lenge til vi får se et marked der alle aktørene stiller likt. Det vi som forbrukere kan gjøre er å velge andre levrandører til telefoni,mobil og bredbånd. dette er nok også den mest effektive måten å minne telenor om at markedet nå er åpent for alle.

Lenke til kommentar

Ta f.eks. dette med at alle som inngikk avtaler med telenor ang. linjeleige, eller hva det var, måtte skrive under på at de ikke kunne saksøke telenor under noen omstendighet!!??? Er dette i det hele tatt lovlig ? hvorfor ble ikke dette utbrodert mer detaljert, og hva med å la telenor forklare hvorfor dette er en del av kontrakten...

Dette er bare ett av mange ting jeg savnet svar på...

Syns programmet var mer til skade enn til hjelp for personer som måtte ha reelle klager mot telenor.

 

crap...

Lenke til kommentar

Nå er jeg absolutt ingen "Telenor-tilhenger", tvert imot, men dette programmet minnet mer om TV2 Hjelper deg enn Rikets tilstand. Normalt synes jeg at Rikets tilstand programmene er bra, men denne gangen gikk det ikke helt veien.

 

Virker som om Vetle Lid Larsen og resten av folka bak Rikets Tilstand bare har prøvd å grave opp masse dritt på Telenor, uten helt å klare det. Derfor har de reist til de ytterste små kantene av Norge for å finne misfornøyde kunder. Det er her TV2 Hjelper deg faktoren kommer inne. Akkurat de innslagene med de misfornøyde kundene, kunne programmet spart seg for, istedenfor å bygge hele programmet opp under disse to.

 

En annen av byggestenene i programmet av Teletopia - "et lite selskap mot den store stygge ulven". Som tidligere sagt i tråden, hvorfor har ikke TV2 kontaktet Post- og Teletilsynet når Teletopia sier at disse har pålagt Telenor forskjellige ting? Dette vitner om svak sjekk av opplysninger.

 

At ansatte sies opp i opplysningen er jo helt naturlig når denne tjenesten blir konkurranseutsatt. At Telenor konsernet går med stort overskudd, trenger ikke å bety at opplysningen gjør det, og Telenor gjør selvfølgelig det samme som alle andre bedrifter; nemlig ser på tjenestene sine, og utreder hva de må gjøre for å gjøre alle deler lønnsomme for bedriften. En helt naturlig sak.

 

Jeg ser frem til neste program av Rikets Tilstand og håper at dette programmet er mer gjennomført. :wink:

 

-mjØL

Lenke til kommentar

bin laden sympatisører og telenor sympatisører, vet ikke helt hva som er verst jeg :razz:

det er ikke uten grunn at sverige ligger årevis foran oss og ikke bak oss i bredbånds utbyggingen, vi sitter her med adsl forbindelser og sier vi har bredbånd mens svenskene som sitter med megabits og ikke kilobits ler av oss. telenor er interresert i 1 ting og det er tjene penger, og telenor bredbånd irriterer meg faktisk, blir sur når jeg tenker på det. betale for 70 kb linje på ett nett som blir overbelastet dersom du bruker de 70 kb'ene du har betalt for å kunne bruke dag og natt, slik at du ikke får 70 kb.

telenor skylder selvsagt på "storbrukerne", dette er seff telenor sin feil, og den feilen gjorde de med vilje siden de vet at de slipper unna med det.

Lenke til kommentar

Quote:

Og hvorfor denne masinga om at de lager et hovedkontor som er trivelig for de ansatte? Virka jo nesten som det skulle være negativt at de ansatta hadde mulighet til å holde seg i form jo! Slike tiltak er da positive!


 

nåja, hver gang jeg ser en bedrift med DET råflotte bygget tenker jeg:

 

 

"Hmmm, halvparten av prisen på produktet dems går jo til finansiering av bygget.

Jeg tror jeg heller går til konkurenten som sitter i et billig bygg, og utenfor Norges dyreste tomtplasser. Der går sansynerlig større prosent av produktprisen tilbake til service/kundebehandling også".

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-10 01:11, skrev Nervevrak:


"Hmmm, halvparten av prisen på produktet dems går jo til finansiering av bygget.

Jeg tror jeg heller går til konkurenten som sitter i et billig bygg, og utenfor Norges dyreste tomtplasser. Der går sansynerlig større prosent av produktprisen tilbake til service/kundebehandling også".



 

Litt off topic men: hvorfor tenker ikke folk slik angående kirker? Spesielt katolske, men til en viss grad også protestantiske. "åååh så fint bygg" tenker folk, men hvorfor ikke tenke "her har dem drept og utnytta mange stakkarer for å få et prestisje bygg ja" :???:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 21:30, skrev Anders Leipsland:

Fram til nå har Rikets Tilstand levert reportasjer hvor bildene har talt for seg selv og på en god måte dokumentert at påstandene stemmer.


I dette programmet så står en i Teletopia (hvem har hørt om Teletopia?) og maser om hvor slemme telenor er, hva gjør at man skal ha så stor tro på at det han sier er korrekt? Og hvorfor ble det ikke framlagt noe som konkret?


At noen får sparken er naturlig i alle selskap, uansett hvor store og små de er. Dette er ikke kritikkverdig i det hele tatt! I et samfunn med markedsøkonomi så må man forvente at noen får sparken.


Og hvorfor denne masinga om at de lager et hovedkontor som er trivelig for de ansatte? Virka jo nesten som det skulle være negativt at de ansatta hadde mulighet til å holde seg i form jo! Slike tiltak er da positive!


Nei jeg er skuffa over reportasjen. Jeg ville tro at her var det mer spy cam og skikkelige avsløringer som var like ille som de vi har sett i tidligere reportasjer fra Rikets Tilstand, men eneste de klarte å fremskaffe var 2 kunder som var dårlig behandla. Det er selvasgt ikke bra, men når selskapet er såpass stort så er det ikke akkurat uforventa.


Jeg reagerte også på hvordan reporteren oppførte seg. Han virka veldig forutinntatt. Det var "her skal Telenor tas" for alle penga, ikke en objektiv framstilling av virkeligheten nei.


Rikets Tilstand - Norge er som du tror


 

Leser du Dagens Næringsliv(Handlet mye om Telenor som monoplolist.(kanskje det er en Telenoransatt i deg? Selv om det er lov å ha meninger om det motsatte.Feilen ligger hos myndighetene som ikke skilte ut nettet.Derfor har telenor bestemt at alle følger de .Du er vel i lomma på billern også med monopol så går jo verden framover Heia TELENOR!!!!

Lenke til kommentar

Enig med mye av det jattajatta sier og det mange sier om dårlig journalistikk. Jeg anså programmet som mer underholdende enn som dokumentar/fakta program.

 

Det som slo meg i programmet det var kontrastene bla. mellom misfornøyde kunder på Senja, gamle klipp av telemontører i storm og snøbyger og millardbygget på Fornebu og mellom slips og dresskledde Telenoransatte med stripekort i en festning fullspekket med trendye ord som "coaching" og den "dongerikledde" lederen i Teletopia. Ellers hadde jo Vetle Lid Larsen artige kommentarer til den "fantastisk flotte" integrerte kunsten som var helt usynlig (for vanlige dødelige skulle jeg tro?).

 

Når det gjelder telemarkedet forble de mest interessante temaene usagt, f.eks. det reelle konkurranseforholdet på telemarkedet. Man burde også tatt for seg problemstillingen knyttet til monopolsituasjonen for kobberet og drøftet dette mot statlig eller offentlig eiendom, privatisering og reell konkurranse.

 

Mange spør seg og stiller seg uforstående til økningen på faste avgifter på ISDN mens eksisterende infrastruktur (kobberet) er betalt av det norske folk kanskje så mye som 10 ganger allerede. Det burde Rikets Tilstand sagt noe om. Da nettdriften var skilt ut i eget selskap "Telenor Nett AS" var det enklere å se hvor konsernet Telenor egentlig tjente penger. Man burde tatt for seg Telenors tilsløringer og unndragelse for offentlighet på dette området.

 

Ellers vil jeg spørre hvorfor "Rikets tilstand" har så negativ vinkling på saker? Tross alt så lever vi i verdens beste land....

 

[ Denne Melding var redigert av: frans på 2002-10-10 11:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-10 10:35, skrev nre1458:


Leser du Dagens Næringsliv(Handlet mye om Telenor som monoplolist.(kanskje det er en Telenoransatt i deg?


 

Ja jeg leser DN. Det påvirker ikke faktum av at RT sin reportasje om Telenor er RT's hittils svakeste. Den som var om Norsk målungdom var igjen av vanlig RT kvalitet.

 

Quote:


Feilen ligger hos myndighetene som ikke skilte ut nettet.


 

Enig

 

Quote:


Du er vel i lomma på billern også med monopol så går jo verden framover Heia TELENOR!!!!


 

umulig å tolke hva du mener her. Bruk litt mer tid på rettskriving og mindre tid på å fundere om jeg er "i lomma på billern". Det er forøvrig null poeng i å komme med slike kommentarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...