Gå til innhold

Hvorfor fordamper vann som ikke koker?


Anbefalte innlegg

Kim 1880 skrev (10 minutter siden):

Jeg har et forsøk som jeg skal gjennomføre, og trenger kanskje litt tips! Jeg skal fordampe vann uten bruk av strøm, kun solenergi! Har dere noen tips/erfaring slik at jeg får prosessen til å gå fortere?? Ikke sykt mye sol og varme her 🙂

kim

Hva mener du med solenergi? Solstråler? Kun sollys alene? Hvor mye vann er det snakk om? Hvor fort ønsker du at det skal fordampe? Skal eksperimentet være utendørs? 

For at vannet skal fordampe raskere trenger du varme. Det enkleste er vel å lage et lite drivhus med ventilasjon. Det kan du gjøre med gjennomsiktig plast. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kim 1880 skrev (55 minutter siden):

Jeg har et forsøk som jeg skal gjennomføre, og trenger kanskje litt tips! Jeg skal fordampe vann uten bruk av strøm, kun solenergi! Har dere noen tips/erfaring slik at jeg får prosessen til å gå fortere?? Ikke sykt mye sol og varme her 🙂

kim

To et forslag:

Spoiler

 

1. Solceller som produserer strøm til en liten vifte du plasserer rett over vannflata. Da vil vannet fordampe. Varmeenergien tas rett ut av lufta. Lufta kjøles ned når vannet fordamper og blåses bort av vifta. NB. Dette forslaget innebærer strøm, vet ikke helt om det er lov i ditt eksperiment så jeg tar med et strømfritt forslag i samme sjangeren:

2. Kjøp et gjennomsiktig rør med 20-30 cm diameter. Sett det loddrett over karet med vann som skal fordampe. La det være en glippe på ca cm mellom røret og vannflata sånn at tørr luft kan slippe til nede ved vannflata. Heng et langt og tynnt stykke bomull i senter av røret så det rekker helt ned til bunnen i karet. Du kan f.eks klippe opp et sort håndkle og sy det sammen til et langt bånd. Bredden på båndet bør være i størrelseorden 5 cm for et rør med 20-30 cm diameter. Kjøp en rull med aluminiumsfolie og tapetser utsiden av røret med folien, kun på skyggesiden. Du har nå produsert en solfanger med håndkledet som "veke" som trekker opp vann via kapillæreffekten. Solfangeren varmer opp båndet så vannet fordamper. Luft med høy luftfuktighet er lettere enn tørr luft og vil derfor stige. Det vil trekke inn ny tørr luft i bunnen av røret. Varm og fuktig luft damper ut på toppen av "pipa".

 

Edit: Nesten flaut at jeg ikke kom på det enkleste først. (ingeniører og overengineering vet du .. :roll: )

3. La vannet trekke inn i tekstiler, heng de opp på tørkesnora ute i sola.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Kim 1880 said:

Jeg har et forsøk som jeg skal gjennomføre, og trenger kanskje litt tips! Jeg skal fordampe vann uten bruk av strøm, kun solenergi! Har dere noen tips/erfaring slik at jeg får prosessen til å gå fortere?? Ikke sykt mye sol og varme her 🙂

kim

Maksimer overflaten og maksimer absorbsjonen av solenergi, sørg for at luften byttes ut. Så f.eks: væt et svart  pledd og heng det ut i solen. 

Lenke til kommentar
On 4/30/2006 at 4:52 PM, Simen1 said:

Superhetet væske er en tilstand med så høyt trykk at gass har like høy tetthet som væske og omvendt. Samtidig må temperaturen være så høy at den gjennomsnittlige kinetiske energien overstiger fordampningsvarmen. (Nå er jeg på tynn is her) Det gjør at man ikke lengre får en faseforskjell mellom gass og væske og begge deler er dermed samme tilstand.
 

Det du beskriver later til å være superkritisk væske, som er noe annet enn supervarmet væske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...