Gå til innhold

Dell prishopping. Er det egentlig lov?


31137

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dell har vel en fast pris de vil ha i fortjeneste ? tviler på at fordi en klarer å prute ned 5 tusen på en maskin vil andre måtte betale mer, det er heller at dell tapte litt fortjeneste på den maskinen de solgte.

6006881[/snapback]

 

Jeg tviler sterkt på at kunden i det lange løp tjener på såpass uoversiktlig prisbilde som pruting gir.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dell har vel en fast pris de vil ha i fortjeneste ? tviler på at fordi en klarer å prute ned 5 tusen på en maskin vil andre måtte betale mer, det er heller at dell tapte litt fortjeneste på den maskinen de solgte.

6006881[/snapback]

 

Jeg tviler sterkt på at kunden i det lange løp tjener på såpass uoversiktlig prisbilde som pruting gir.

 

AtW

6006889[/snapback]

Endret av Derbi Nude
Lenke til kommentar
Altså kaster man bort unødvendig tid, og gjør prisene mindre rettferdige.

 

Det er vel ikke unødvendig tid. Selgeren ønsker å selge og kjøperen er på utkikk etter noe å kjøpe. Og hva er en rettferdig pris? Og blir den mer rettferdig dersom den utelukkende skal bestemmes av selgeren.

Lenke til kommentar
Altså kaster man bort unødvendig tid, og gjør prisene mindre rettferdige.

 

Det er vel ikke unødvendig tid. Selgeren ønsker å selge og kjøperen er på utkikk etter noe å kjøpe. Og hva er en rettferdig pris? Og blir den mer rettferdig dersom den utelukkende skal bestemmes av selgeren.

6006905[/snapback]

 

Når jeg sier rettferdig, så mener jeg lik for alle (som køper like mye). Klart det er mye mindre produktivt å sitte å prute enn det er om det ikke er en mulighet, både selger og kjøper taper jo på det. (altså på selve pruteprosessen)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Beklager, men den der kjøper jeg ikke. Skal du sikre rettferdighet slik du tolker det, må samtlige selgere levere samme produkt til samme pris. Men det skjer jo ikke – en liten titt på prisguiden bekrefter jo det. Dersom man bruker prisguiden er man bedre rustet til å finne den selgeren som totalt sett (kvalitet, service og pris) er mest attraktiv å kjøpe hos. Men bruker man den ikke risikerer man å kjøpe hos den som har priset varen dyrest. Da er vel dette urettferdig også?

Lenke til kommentar
Beklager, men den der kjøper jeg ikke. Skal du sikre rettferdighet slik du tolker det, må samtlige selgere levere samme produkt til samme pris. Men det skjer jo ikke – en liten titt på prisguiden bekrefter jo det. Dersom man bruker prisguiden er man bedre rustet til å finne den selgeren som totalt sett (kvalitet, service og pris) er mest attraktiv å kjøpe hos. Men bruker man den ikke risikerer man å kjøpe hos den som har priset varen dyrest. Da er vel dette urettferdig også?

6006943[/snapback]

 

I samme butikk da såklart, hadde det vært rettferdig om man som kvinne fikk høyere priser enn mann, som homofil høyere priser enn hetrofil? (vet det er litt søkte eksempler, men synes allikevel det illustrere) Neppe, hvorfor er det da rettferdig at prisene går på "trynefaktor"?

 

Prisguiden er jo nettopp en av de tjeneste som undergraves av pruting. Fordi prisene ikke er til å stole på, og er forskjellige fra person til perosn. Men heldigvis fungerer den også selv som en undergraver av pruting.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, men synes likevel det blir feil. På mange områder aksepterer vi jo allerede pruting eller forhandlinger om pris. Alle som har kjøpt bil har vel forhandlet om ekstrautstyr, pris for innbyttebil osv. Jeg pruter ikke til vanlig, men når jeg synes prisen er stiv sier jeg fra så får det være opp til selgeren om han senker den eller ikke. En annen person synes kanskje prisen er ok. At dette skal være urettferdig er jeg likevel ikke enig i.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med ATWindsor her. Det blir feil at prisen er ulik for personer i samme butikk. Selvfølgelig styrer selger prisen, det har de alltid gjort og vil gjøre, men i dette tilfellet styrer hver enkelt selger prisen.

Du går inn i en bilbutikk og spør på en Passat. Selger nr 1 sier 250000,-, mens selger nr 2 sier 230000,-.

 

Måten Dell driver på er at de utnytter de som tar prisen for godt og ikke tenker på å prute. Man baserer seg her en egenskap som ikke alle har. Hvis du plukker ut en del av befolkningen, så tror jeg ikke mer enn 25% kan å prute. Det betyr at dere synes disse skal slippe billigere unna, enn alle andre?

 

Det værste med Dell er jo uannsett selgere som lyver deg opp i trynet. "Den beste pris får du alltid på nett".

"Nei vi kan ikke påvirke nettprisen."

 

Selvfølgelig finnes det unntak, som da jeg bestillte I9300. Da møtte jeg en hyggelig selger som var mer opptatt av at jeg kjøpte produktet med min konfigurasjon, enn å presse mest mulig $$ ut av meg.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med ATWindsor her. Det blir feil at prisen er ulik for personer i samme butikk. Selvfølgelig styrer selger prisen, det har de alltid gjort og vil gjøre, men i dette tilfellet styrer hver enkelt selger prisen.

Du går inn i en bilbutikk og spør på en Passat. Selger nr 1 sier 250000,-, mens selger nr 2 sier 230000,-.

 

Måten Dell driver på er at de utnytter de som tar prisen for godt og ikke tenker på å prute. Man baserer seg her en egenskap som ikke alle har. Hvis du plukker ut en del av befolkningen, så tror jeg ikke mer enn 25% kan å prute. Det betyr at dere synes disse skal slippe billigere unna, enn alle andre?

 

Det værste med Dell er jo uannsett selgere som lyver deg opp i trynet. "Den beste pris får du alltid på nett".

"Nei vi kan ikke påvirke nettprisen."

 

Selvfølgelig finnes det unntak, som da jeg bestillte I9300. Da møtte jeg en hyggelig selger som var mer opptatt av at jeg kjøpte produktet med min konfigurasjon, enn å presse mest mulig $$ ut av meg.

6007568[/snapback]

Selger bestemmer jo ikke prisen pga. personlige preferanser til personen. Personer som ringer og spør om selger kan gå med på å gi en litt avslag, og selgeren nok margin og føler det er verdt å gjøre det for å sikre et salg er jo ikke urettferdig.

 

Jeg trekker parallell til dette og et råd som går igjen til arbeidsøkere. Ihvertfall til sommerjobber ol. Ta er det lurt å oppsøke arbeidsgiveren og ikke bare nøye seg med å sende en søknad via post. Ta viser man interesse og kan øke sjansen for å få jobben. Jeg mener at når kjøper bruker tid og tar initativ til å ringe en Dell-selger, er det da så dumt at han "risikerer" å få litt avslag i forhold til dem som bare bestiller via nettet? Kunnskap skal jo lønne seg. Derfor er det jo riktig at personer som orientere seg om hvor de selger ting steder hvor man får mest for pengene, eller kan benytte seg av sine personlige egenskaper til å oppnå gevinst. Det lønner seg å selge seg litt selv. Og det gjør det av og til hvis tar initativ og "tør" å prute litt med en Dell selger. Men er enig at det blir feil hvis pruting gjør at priser blir høyere for andre. Men det blir det jo ikke fordi prisene har jo en offisiell pris og når den stiger eller synker er det pga. andre faktorer. En bedrift som dell som selger slike maskiner og har gode avtaler har jo alltid litt å gå på. Dessuten er det en måte å selge bra på. Fremfor å drive butikk som f.eks. Spaceworld med overprisete varer til de grader.

 

Man kan jo også klage på at elkjøp og lignende har urettferdige tilbud pga. ikke alle som kunne tenke seg å kjøpe tilbudsvarer fra dem hadde tid, var i landet, eller oppdaget tilbudet da det var tilbud på de aktuelle varene.

 

"Prisen styrers etter det kjøper er villig til å betale".

Lenke til kommentar
Jeg er enig med ATWindsor her. Det blir feil at prisen er ulik for personer i samme butikk. Selvfølgelig styrer selger prisen, det har de alltid gjort og vil gjøre, men i dette tilfellet styrer hver enkelt selger prisen.

Du går inn i en bilbutikk og spør på en Passat. Selger nr 1 sier 250000,-, mens selger nr 2 sier 230000,-.

 

Måten Dell driver på er at de utnytter de som tar prisen for godt og ikke tenker på å prute. Man baserer seg her en egenskap som ikke alle har. Hvis du plukker ut en del av befolkningen, så tror jeg ikke mer enn 25% kan å prute. Det betyr at dere synes disse skal slippe billigere unna, enn alle andre?

 

Det værste med Dell er jo uannsett selgere som lyver deg opp i trynet. "Den beste pris får du alltid på nett".

"Nei vi kan ikke påvirke nettprisen."

 

Selvfølgelig finnes det unntak, som da jeg bestillte I9300. Da møtte jeg en hyggelig selger som var mer opptatt av at jeg kjøpte produktet med min konfigurasjon, enn å presse mest mulig $$ ut av meg.

6007568[/snapback]

Selger bestemmer jo ikke prisen pga. personlige preferanser til personen. Personer som ringer og spør om selger kan gå med på å gi en litt avslag, og selgeren nok margin og føler det er verdt å gjøre det for å sikre et salg er jo ikke urettferdig.

 

 

Så du mener alle som forsøker å prute får det samme avslaget? Hvis ikke så går det jo mer eller mindre på trynefaktor, forskjellige personer får forskjellige rabatter. I en jobb er dine personlige egenskaper viktig, dette er totalt irrelevant når man skal kjøpe et produkt. At folk ikke har muligheten til å dra til elkøp en dag er noe helt annet, og det tror jeg du vet selv også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei.

Dell.

Synd at tråden har avsporet fra Dells prispolitikk. Jeg finner den kritikkverdig og det skulle ikke forundre meg om den var i strid med markedsføringslovens § 2. Markedsrådet kunne kanskje fattet interesse for dette, men det krever nok desverre at vi gjør endel av jobben for dem, og dokumenterer at de såkalte tilbudene ikke innebærer noen realitet.

 

Pruting.

Det er greit å forhandle om prisen når man kjøper kapitalvarer og dyre gjenstander.

Jeg synes derimot ikke det er greit med et prutesystem i vanlige butikker. Problemet er at selgerne vil kunne utnytte kjøpernes uviten- og svakhet. Systemet stimulerer også direkte uhederlige selgere. Det er synd, for tillit er en viktig faktor i velfungerende og effektivt handelssystem. Desverre må det sies at i enkelte, bl.a. sydligere strøk, så er det å sende unga alene i sjappa et risikoforetak.

Jeg misliker både uhederligheten og det tidspillet som foregår ved prutingen. Jeg kan overhode ikke se noen fordel, annet enn at man får en rimeligere pris enn prislappen/ selgerens første krav. Denne faktoren skal man ikke kimse av. Mange kjøpere er opptatt av størrelsen på "avslaget", framfor hva de egentlig betaler. Dette er et psykologisk fenomen alle selgere kjenner til. Det rare er at ikke alle kjøpere erkjenner det samme og velger å følge følelsene framfor fornuften.

Nåvel. I værste fall er selgeren kriminelt uhederlig (iht våre standarder), i beste fall er opplegget bare teit.

 

HH

Lenke til kommentar

Jeg prøver alltid å prute hvis det ikke allerede er sterk tilbudspris på varen og det dreier seg om en del penger. På den måten fikk jeg en vare som kostet 12.000 til 7.500 fra Dell.

 

Å forhandle om pris er godt næringsvett, men det betyr ikke at jeg setter pris på "teppeselgere" og "krimskrams selgere" i syden av den grunn, hvor de overpriser for prutingsmonn.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg er enig med ATWindsor her. Det blir feil at prisen er ulik for personer i samme butikk. Selvfølgelig styrer selger prisen, det har de alltid gjort og vil gjøre, men i dette tilfellet styrer hver enkelt selger prisen.

Du går inn i en bilbutikk og spør på en Passat. Selger nr 1 sier 250000,-, mens selger nr 2 sier 230000,-.

 

Måten Dell driver på er at de utnytter de som tar prisen for godt og ikke tenker på å prute. Man baserer seg her en egenskap som ikke alle har. Hvis du plukker ut en del av befolkningen, så tror jeg ikke mer enn 25% kan å prute. Det betyr at dere synes disse skal slippe billigere unna, enn alle andre?

 

Det værste med Dell er jo uannsett selgere som lyver deg opp i trynet. "Den beste pris får du alltid på nett".

"Nei vi kan ikke påvirke nettprisen."

 

Selvfølgelig finnes det unntak, som da jeg bestillte I9300. Da møtte jeg en hyggelig selger som var mer opptatt av at jeg kjøpte produktet med min konfigurasjon, enn å presse mest mulig $$ ut av meg.

6007568[/snapback]

 

Det går jo ikke på trynefaktor pga. de ikke vet hvordan personen ser ut eller er til vanlig. De vet veldig lite om personen bortsett fra slik personen framstår i en telefon der de spør om å få litt avslag/Dell tilbyr dme litt avslag. Og det er ikke personen det går på. Men tilfeldigheter styrt av noen personers iniativ. Å være på rett sted til rett tid og spøre de rette spørsmålene pleier som regel å være en bra ting. SÅ hvorfor skal det ikke være det her? Så lenge det ikke blir Sydentilstander der produktet er overpriset uansett slik som Han Henning nevner. Dell sine avslag gis som regel på produkter som allerede er på tilbud eller som det er kampanje på.

Selger bestemmer jo ikke prisen pga. personlige preferanser til personen. Personer som ringer og spør om selger kan gå med på å gi en litt avslag, og selgeren nok margin og føler det er verdt å gjøre det for å sikre et salg er jo ikke urettferdig.

 

Og selvfølgelig er det den med best kvalifikasjoner som får en jobb. Jeg har bare hørt at det kan være smart og oppsøke arbeidsgiver og ringe og spør om jobben for å vise interesse. Og da tar man iniativ noe som kan lønne seg. Det var dette jeg ville sammenligne med å ta initiativ og ringe en Dell selger fremfor å bare gå for det første og beste man for satt sammen i en konfigurator hvor alt er mer eller mindre programmert. Det er jo ofte selger lar en få litt avslag hvis man kjøper mye kostbart på en gang, eller er en god kunde. Og Dell som er en slik stor bedrift som har gode avtaler og selger mange maskiner, de har jo mulighet for å gi avslag.

 

Så du mener alle som forsøker å prute får det samme avslaget? Hvis ikke så går det jo mer eller mindre på trynefaktor, forskjellige personer får forskjellige rabatter. I en jobb er dine personlige egenskaper viktig, dette er totalt irrelevant når man skal kjøpe et produkt. At folk ikke har muligheten til å dra til elkøp en dag er noe helt annet, og det tror jeg du vet selv også.

 

AtW

6008049[/snapback]

Lenke til kommentar
Jeg prøver alltid å prute hvis det ikke allerede er sterk tilbudspris på varen og det dreier seg om en del penger. På den måten fikk jeg en vare som kostet 12.000 til 7.500 fra Dell.

 

Å forhandle om pris er godt næringsvett, men det betyr ikke at jeg setter pris på "teppeselgere" og "krimskrams selgere" i syden av den grunn, hvor de overpriser for prutingsmonn.

6008227[/snapback]

Og hva tror du Dell har gjort for å kunne gi deg et avslag på 4,500?

 

En selger vil ha en fast grense som han/hun kan gi avslag innenfor. Det de har gjort med produktet du kjøpte, er altså å prise det til 12,000 som de fleste da betaler, mens man faktisk kunne gå ned til 7,500 når du prutet på det. Og jeg kan garantere deg at Dell fortsatt hadde fortjeneste på produktet når du kjøpte det til den prisen.

 

Dell stiller ikke i noen annen klasse enn "teppeselgerne" i Marokko.

Lenke til kommentar

Ja, viss selgeren (Dell) har som vane legger prisen høyere enn veiledende utsalgspris for å ta høyde for pruting, kan det fort bli feil for mange. Men jeg har fortsatt problemer med å forstå at dette er så fryktelig urettferdig. Tross alt er det kun kjøperen som kan vurdere om selgerens pris er ok eller ikke. Jeg tør anta at alle har vært borti selgere som har overpriset varene sine. De som er prisbevisst og søker i markedet vil skjønne at varen er overpriset og vil kunne justere denne ved å konfrontere selgeren med dette. Den som ikke søke i markedet vil dermed alltid risikere å betale mer enn ”gjengs markedspris”. At rettferdighet skal bety at ingen skal få kjøpe varen billigere enn meg er jeg ikke enig i. Det avgjørende er jo uansett om jeg anså prisen som ok da jeg aksepterte tilbudet.

Lenke til kommentar

Det er mulig det er godt næringsvett å prute. Det er mulig ar prisen på et produkt er satt av hva markedet eller kunden er villig til å betale for det. Og det er helt klart ikke noe ulovlig ved det.

 

For å trekke veldig store linjer så er jeg imidlertid fryktelig lei av et samfunn hvor en stadig beveger seg mot at det å mele sin egen kake er det som betyr aller mest for folk. Det betyr at ressurssterke folk stadig vinner. Det betyr at de som klarer å henge med i et stadig mer komplisert samfunn får store fordeler. Som de som av forskjellige årsaker ikke klarer å henge med på, må betale for. En samfunnvridnig som vel er med på å forklare hvorfor hver tredje nordmann vil ha Siv Jensen som statsminister.

 

Jeg har ikke noe i mot at når man legger mange tusen kroner i en vare, så kan man få et moderat avslag, om det nå er noen prosent rabatt eller noe ekstrautstyr. Og selvfølgelig vil noen da påpeke at det blir umulig å sette noen grense for hva som skal være et tolererbart avslag. Det som er sikkert er at når Dell ved gjentatte anledninger kan gi opp til og over 30% rabatt på priser de reklamerer med at nærmest er uslåelige, så er dette langt over grensen.

 

I mine øyne er dette snakk om samfunnssyn og moral.

 

Hilsen moralens vokter med hevet pekefinger, Olav.

Lenke til kommentar

Veldig enig med deg i det du sier om samfunnsutvikling og at vi i stadig større grad meler vår egen kake. Jeg er ikke tilhenger av en slik utvikling og liker aldeles ikke tanken på Siv Jensen som statsminister :cry:

 

Jeg liker likevel heller ikke tanke på et samfunn hvor alt skal være likt for alle. Jeg har kjøpt hus to ganger. Om jeg var så inderlig dum at jeg hev meg på en budrunde som jeg ikke hadde råd til, skulle jeg da kreve kjøpet omgjort eller prisen satt ned til det eiendommen var verdt? Skal alle eiendommer ha en fast pris for å unngå dette?

 

Når man skal kjøpe en vare som er såpass dyr som en bærbar pc, lønner det seg å undersøke markedet på forhånd. Den som gjør det vil være godt rustet til å vurdere om prisen er riktig. Liker han/hun ikke prisen til Dell, kan han la være å kjøpe eller ringe til selgeren å si at han er interessert i maskinen men at han synes den er for dyr. Om selgeren da reduserer prisen for å møte kjøperen er det helt ok for meg. Prisen blir da riktig. Om noen kjøper maskinen selv om de synes den var for dyr så er dette fortsatt ikke urettferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...