Gå til innhold

Dell prishopping. Er det egentlig lov?


31137

Anbefalte innlegg

Sitter på gjerdet å venter på et godt tilbud på Dell I6400. Gikk glipp av forrige supertilbud, og har derfor ventet litt.

 

Frem til i går hadde Dell et tilbud med 1100,- i avslag på Dell I6400. I dag er tilbudet 1300,-.

 

"Problemet" er at med samme konfigurasjon blir PC'en faktisk dyrere i dag enn i går.

 

Med 1100,- i avslag: Pris ca 11200,-

Med 1300,- i avslag: Pris ca 11227,-

 

Det betyr at de skrur opp prisen, for så å lansere et bedre "tilbud". Er dette egentlig lov?

Endret av 31137
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentligen väldigt lugnt här i Norge jämfört med Dell borta över pölen. Där är det nästan rena auktioner för tiden.

Core Duo, 1gb 533mhz ram, 7800 GO, 17" UXGA och lite till för 7,727 kronor (omräknat av xe.com) är ju sjuka priser. Jag har en ligger i "handlekurven" och den koden går ut om 24 timmar..så det kliar i fingrarna. Jag har släkt som kommer hit från USA om en kort tid så jag funderar på att be dom ta med en.

Lenke til kommentar
Har du hørt om telefon? Ring dem direkte det er da du får det beste uansett, jeg fikk 1500,- i avslag for to dager siden på en 6400...

6001618[/snapback]

 

Jeg vet det. Gjorde det på min forrige Dell (I9300)

Fikk vel egentlig svar på det jeg lurte på..

 

Nå må jeg bare velge mellom I6400 og I9400 ;)

Lenke til kommentar
Har du hørt om telefon? Ring dem direkte det er da du får det beste uansett, jeg fikk 1500,- i avslag for to dager siden på en 6400...

6001618[/snapback]

Jeg vet det. Gjorde det på min forrige Dell (I9300)

Fikk vel egentlig svar på det jeg lurte på..Nå må jeg bare velge mellom I6400 og I9400 ;)

6001996[/snapback]

Som forbruker er det du som godtar en pris eller ikke. Ringer du dem kan jeg vanskelig tro de ikke vil gi deg litt avslag i forhold til tillbudet for noen få dager siden. Jeg fikk nesten to tusen i avslag i forrhold til web-pris på XPS M1710 Duo T2600 når jeg godsnakket med en søt jente (tror jeg) på telefon.

 

Edit: typo

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar

Ringte i dag. Fikk bytte printeren mot bedre grafikk, men måtte betale mellomlegget. Altså null avslag.

 

Kanskje jeg må spørre etter ei søt jente neste gang, så jeg slipper å prate med en sleip sørlending.

 

Edit: Trodde jeg hadde fått avslag, men når "tilbudet" kom på mail, så var det ikke noe avslag i pris der.

Endret av 31137
Lenke til kommentar
Den måten Dell driver butikk på, er intet annet en kvalmt.

 

Hadde det ikke vært for at det finnes så mange som rett og slett ikke vet bedre, hadde Dell konka for lenge siden.

6005075[/snapback]

ehh ? selv om de hopper litt opp å ned har de jo veldig konkuransedyktige priser, så tror ikke den komentaren din stemmer helt..

Lenke til kommentar
Den måten Dell driver butikk på, er intet annet en kvalmt.

 

Hadde det ikke vært for at det finnes så mange som rett og slett ikke vet bedre, hadde Dell konka for lenge siden.

6005075[/snapback]

ehh ? selv om de hopper litt opp å ned har de jo veldig konkuransedyktige priser, så tror ikke den komentaren din stemmer helt..

6005982[/snapback]

Når hadde Dell konkurransedyktige priser? :hmm:

 

Er villedende hvis de ikke oppgir tidligere pris osv... kan ikke sette opp standardprisen med 500 kr. og gi 500 kr. mer avslag...

Lenke til kommentar
Sitter på gjerdet å venter på et godt tilbud på Dell I6400. Gikk glipp av forrige supertilbud, og har derfor ventet litt.

 

Frem til i går hadde Dell et tilbud med 1100,- i avslag på Dell I6400. I dag er tilbudet 1300,-.

 

"Problemet" er at med samme konfigurasjon blir PC'en faktisk dyrere i dag enn i går.

 

Med 1100,- i avslag: Pris ca 11200,-

Med 1300,- i avslag: Pris ca 11227,-

 

Det betyr at de skrur opp prisen, for så å lansere et bedre "tilbud". Er dette egentlig lov?

6001581[/snapback]

Innkjøpsprisene varierer hele tiden. Dette kan medføre at et avslag på 1300 ikke får samme virkning idag som en avslag 1100 gjorde igår. Intet galt i dette. De har et tilbud på et gitt tidspunkt som du enten akspetere eller ikke. Hva som skjer med prisene framover er vanskelig p si. De kan gå opp eller ned. Valutakurser, overskudd/underskudd av deler som påvirker priser etc etc et.

 

Jeg har enda ikke sett noen krav om at vi må kjøpe fra Dell, eller elkjøp eller Butikk-X. Det er fortsatt frivillig å velge når og hvor du kjøper.

 

(Det eneste medlemsregister jeg aldri klarer å melde med ut av er skatte-etaten. Jeg kan heller ikke si at jeg ikke vil være kunde. Men en dag klarer jeg det nok.)

Lenke til kommentar
mener du dell ikke har konkuransedyktige priser? dummeste jeg har hørt.. såklart dette er hvis du kan å prute litt da, å ikke bare trykker bestill på en ferdig oppsatt datamaskin på dell sin side..

6006759[/snapback]

 

Jeg må si at jeg på generell basis synes pruting er en uting, samme pris for samme kjøp, uansett hvem man er sier nå jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når hadde Dell konkurransedyktige priser? :hmm:

 

Er villedende hvis de ikke oppgir tidligere pris osv... kan ikke sette opp standardprisen med 500 kr. og gi 500 kr. mer avslag...

6005991[/snapback]

 

Å si at Dell ikke har konkurransedyktige priser blir i beste fall meningsløst. Dell-maskiner gir ofte det beste pris/ytelsesforhold som er å oppdrive i markedet. Så kan det selvsagt være andre grunner til at en ikke ønsker en Dell-maskin så som personlige oppfattninger om design, byggekvalitet mm.

 

Jeg er ellers enig i alt som blir sagt om Dells forretningsstrategi. Det gjelder både "tilbudene" deres, det at en lett kan "konfigurere seg bort" om en ikke har litt peiling og den forskjellsbehandlingen som blir gjort angående pruting pr telefon.

 

Olav

Lenke til kommentar

Er ikke enig i det. En selger kan prise sin vare til det han måtte ønske, men til slutt er det markedets vilje til å betale den prisen som bestemmer om han får solgt eller ikke. Om kjøperen synes prisen er for høy og gir uttrykk for det, må det vel være opp til selgeren om han senker prisen for å nærme seg kjøper.

 

Det er i grunn noe særnorsk (kanskje –nordisk) at det er galt å prute. Tar du deg en tur til Nord-Afrika vil du oppleve at de ser litt annerledes på det der nede. Første gangen jeg gikk i forhandlinger med en selger i Marokko opplevde jeg at han nærmest ble flau over mine evner i så måte. Han var behjelpelig og fortalte meg hva jeg skulle underby ham med :D

 

Den eneste faren jeg ser ved at selgere aksepterer pruting er at det etter hvert kan festne seg som en måte å gjøre det på. Altså at man skrur prisen opp for å ha noe å forhandle på. De som ikke pruter vil da måtte betale mer enn de som er prisbevisst og som kjenner hvordan selgeren opererer. På den annen side må en jo anta at kjøperen syntes prisen var grei all den tid han faktisk innlot seg på handelen.

Lenke til kommentar
Er ikke enig i det. En selger kan prise sin vare til det han måtte ønske, men til slutt er det markedets vilje til å betale den prisen som bestemmer om han får solgt eller ikke. Om kjøperen synes prisen er for høy og gir uttrykk for det, må det vel være opp til selgeren om han senker prisen for å nærme seg kjøper.

 

Det er i grunn noe særnorsk (kanskje –nordisk) at det er galt å prute. Tar du deg en tur til Nord-Afrika vil du oppleve at de ser litt annerledes på det der nede. Første gangen jeg gikk i forhandlinger med en selger i Marokko opplevde jeg at han nærmest ble flau over mine evner i så måte. Han var behjelpelig og fortalte meg hva jeg skulle underby ham med :D

 

Den eneste faren jeg ser ved at selgere aksepterer pruting er at det etter hvert kan festne seg som en måte å gjøre det på. Altså at man skrur prisen opp for å ha noe å forhandle på. De som ikke pruter vil da måtte betale mer enn de som er prisbevisst og som kjenner hvordan selgeren opererer. På den annen side må en jo anta at kjøperen syntes prisen var grei all den tid han faktisk innlot seg på handelen.

6006855[/snapback]

 

Pruting tar tid, både for selger og kjøper, og man må sponse de som får prutet ned prisen med høyere priser for andre (om man antar samme inntjening). Jeg ser ingen grunn til at man skl "diskriminneres" når det kommer til pris. Altså kaster man bort unødvendig tid, og gjør prisene mindre rettferdige.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...