Gå til innhold

Dell prishopping. Er det egentlig lov?


31137

Anbefalte innlegg

Denne tråden startet med Dell’s prising og endte med et spørsmål om pruting er ok eller ikke. Jeg ser slik på det: Dell’s prising av sine produkter er egenartet men aldeles ikke unik. Og enkelte holdinger om pruting som jeg har lest her inne er etter mitt skjønn nokså ubegrunnet idealistiske.

 

At Dell’s prising er gal er begrunnet ut i fra en sammenligning med matbutikker. En nokså dårlig sammenligning spør du meg. For selv om melk koster det samme for alle, driver også kjedene med det samme som Dell. I den ene uken kan de kjøre supertilbud på kjøttdeig, bleier og Cola. Derimot kan margarin, brød og pølser være langt dyrere enn konkurrerende kjeder. Den andre uken er det andre tilbud – ene og alene i den hensikt å trekke deg og alle pengene dine til akkurat den butikken for å handle. Samlet sett tjener butikken på at du handler der selv om tilbudsvarene selges med tap. I tillegg får butikken god reklame. Det samme gjør Dell. De ønsker å selge sine pc’er og gir derfor tilbud for å trekke til seg oppmerksomheten din. Tilbudet kan innebære at rammen, prosessoren eller harddisken selges med et tap, men samtidig kan det være at du bestiller andre komponenter som samlet sett innebærer at Dell tjener på handelen. Og om de ikke gjør det vinner de uansett oppmerksomhet og får litt ekstra reklame.

 

Pruting er feil fordi det bestemmes av trynefaktoren. All den tid Dell ikke selger fra butikk synes jeg akkurat det argumentet faller på stengrunn. Jeg har handlet hos Dell to ganger, men jeg har aldri truffet selgeren ansikt til ansikt og jeg kjenner ham/henne heller ikke. Hvilken trynefaktor er det vi snakker om her? Jeg mener at pruting er nokså vanlig og har begrunnet det. Er det bare retorikk? Hva slags argument er det? Pruting skjer hver eneste dag innenfor en rekke områder. Jeg jobber selv innenfor servicenæringen og opplever ofte at mennesker som ønsker min hjelp diskuterer pris. Jeg synes det er verdens mest naturlige ting. Jeg har engasjert håndverkere en rekke ganger. Jeg undersøker selvfølgelig markedet og diskuterer prisen før jeg skriver avtale. Noen annet ville ha vært nokså dumt spør du meg.

 

Denne ideen om at alt skal være likt for alle – at alle skal betale samme pris uansett – hva er den begrunnet i? Er det egentlig pensjonisten, den gamle tanta på andre siden av gangen eller er den begrunnet i et håp om at ingen andre kan oppnå en bedre pris enn det en selv fikk. For å sette det litt på spissen lukter holdningen litt av Janteloven: Ikke tro at du er noe bedre enn oss ved å prute på prisen. Og lykkes det skyldes det utelukkende trynefaktor!

 

Hvilken pris en vare skal ha bestemmes til slutt av selgeren. Kjøperne kan være med å bestemme på to måter. Indirekte ved å handle hos den selgeren som er billigst og derigjennom tvinge de andre selgerne til å redusere sin egen pris, eller ved å diskutere prisen med selgeren. Uansett er det opp til selgeren å bestemme sin egen pris og opp til kjøperen om han er villig til å betale den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fossie:

Jeg prutet på Dell skjermen for å få råd til den :). Jeg prutet på printeren min for å få råd til den jeg hadde behov for i det lange løp, i stedet for å kjøpe en billig en jeg måtte bytte senere.

 

Jeg går igjennom alle avtaler osv. noen ganger pr år for å se om jeg kan spare penger. Ikke fordi jeg er gjerrig, men fordi jeg har en familie å forsørge.

 

Pruting er en naturlig ting.

 

Pensjon burde økes ja, men om det er økonomisk forsvarlig, tja. Få noen av de 500.000+ trygde/sosial mottakerne vi har i arbeid først så kan man sikkert se på regnestykket.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Denne tråden startet med Dell’s prising og endte med et spørsmål om pruting er ok eller ikke. Jeg ser slik på det: Dell’s prising av sine produkter er egenartet men aldeles ikke unik. Og enkelte holdinger om pruting som jeg har lest her inne er etter mitt skjønn nokså ubegrunnet idealistiske.

Ubegrunnet idealistiske? Er de ubegrunnede bare for at du ikke klarer å forstå dem? Jeg synes ikke det er ubegrunnet å ønske at når din mor eller tante er ute og handler, så skal ikke hun være den som finansierer enorme avslag til de som i større grad klarer å henge med. Og jeg snakker om enorme avslag. 30-40% er enorme avslag i denne bransjen

At Dell’s prising er gal er begrunnet ut i fra en sammenligning med matbutikker. En nokså dårlig sammenligning spør du meg. For selv om melk koster det samme for alle, driver også kjedene med det samme som Dell. I den ene uken kan de kjøre supertilbud på kjøttdeig, bleier og Cola. Derimot kan margarin, brød og pølser være langt dyrere enn konkurrerende kjeder. Den andre uken er det andre tilbud – ene og alene i den hensikt å trekke deg og alle pengene dine til akkurat den butikken for å handle. Samlet sett tjener butikken på at du handler der selv om tilbudsvarene selges med tap. I tillegg får butikken god reklame. Det samme gjør Dell. De ønsker å selge sine pc’er og gir derfor tilbud for å trekke til seg oppmerksomheten din. Tilbudet kan innebære at rammen, prosessoren eller harddisken selges med et tap, men samtidig kan det være at du bestiller andre komponenter som samlet sett innebærer at Dell tjener på handelen. Og om de ikke gjør det vinner de uansett oppmerksomhet og får litt ekstra reklame.

Sammenligningen er ikke dårlig. I en dagligvarebutikk vet du hva du får. 1 L melk er en liter melk. 1 flaske cola er en flaske cola. En stor pose potetgull inneholder 250 g om du kjøper den på RIMI eller på PRIX. Men tenk om RIMI skulle begynne å annonsere supertilbud på melk. Før tilbudet solgte de melk til 10 kr literen. Nå koster den KUN 8 kr literen. Haken er at det selvsagt er bare 8 dl i pakken. Og dette annonserer de som et fantastisk tilbud. Det er i realiteten det Dell gjør. Og ikke bare en gang pr produkt, de endrer innholdet i pakken av og til flere ganger i uken. Det blir svært uoversiktlig.

 

Pruting er feil fordi det bestemmes av trynefaktoren. All den tid Dell ikke selger fra butikk synes jeg akkurat det argumentet faller på stengrunn. Jeg har handlet hos Dell to ganger, men jeg har aldri truffet selgeren ansikt til ansikt og jeg kjenner ham/henne heller ikke. Hvilken trynefaktor er det vi snakker om her? Jeg mener at pruting er nokså vanlig og har begrunnet det. Er det bare retorikk? Hva slags argument er det? Pruting skjer hver eneste dag innenfor en rekke områder. Jeg jobber selv innenfor servicenæringen og opplever ofte at mennesker som ønsker min hjelp diskuterer pris. Jeg synes det er verdens mest naturlige ting. Jeg har engasjert håndverkere en rekke ganger. Jeg undersøker selvfølgelig markedet og diskuterer prisen før jeg skriver avtale. Noen annet ville ha vært nokså dumt spør du meg.

 

Du ser vel at trynefaktor kan overføres til "hvor-flink-du-er-til-å-snakke-for-deg-over-telefonen"? Jeg tror heller ikke folk flest har noe i mot at det foregår litt pruting her og der. Med Dell er det imidlertid kombinasjonen av flere faktorer som skurrer. For det første er det enorme avslag på priser de reklamerer er enormt gode tilbud fra før. For det andre er det langt fra alle som vet at ved å ringe til Dell, så kan du få et utrolig mye bedre tilbud enn det som er annonsert. Går du inn på en Elkjøp-butikk klarer du for det første ikke å prute deg ned 30%, men alle skjønner at det her i alle fall er lov å prøve seg.

 

Denne ideen om at alt skal være likt for alle – at alle skal betale samme pris uansett – hva er den begrunnet i? Er det egentlig pensjonisten, den gamle tanta på andre siden av gangen eller er den begrunnet i et håp om at ingen andre kan oppnå en bedre pris enn det en selv fikk. For å sette det litt på spissen lukter holdningen litt av Janteloven: Ikke tro at du er noe bedre enn oss ved å prute på prisen. Og lykkes det skyldes det utelukkende trynefaktor!

 

At alle skal betale lik pris synes jeg er en god ide og det er begrunnet ut fra en likhetstanke. Du er tydeligvis ikke helt med på den, og det er du selvsagt i din fulle rett til. Men ikke si at det er ubegrunnet. Det skal selvsagt være sunn konkurranse mellom forskjellig aktører, men det blir en helt annen sak enn hva vi diskuterer her. Her diskuterer vi Dells prispolitikk. Og kombinasjonen av det å tåkelegge priser, kalle dem utrolige tilbud når det samtidig viser seg at det er et helt enormt prutningsmon synes jeg er villedende markedsføring, om enn ikke i lovens forstand.

Sammenlikningen med janteloven er ikke bare satt på spissen, den er direkte urimelig. "Ikke tro du er noe bedre enn oss ved å prute på prisen". Det er ingen som har antydet noe i den retning. Og at om det lykkes så skyldes det trynefaktor i en eller annen form, er det overhodet ikke tvil om.

 

Olav

Lenke til kommentar

Du har rett i en ting, henvisningen til Janteloven var unødvendig og jeg trekker den tilbake. Jeg er også enig med deg i at tåkelegging av pris er et onde. Men etter det stopper det nok og det er vel greit :)

 

Jeg synes fortsatt at din henvisning til matbutikken er dårlig. Også her drives det i bunn og grunn med det samme. Varene pakkes slik at det ser ut som om det er mere i posene osv. Det er først når en sammenligner pris pr. mengde eller vekt at en kan vurdere om tilbudet er godt eller ikke. Den samme regelen gjelder når mans skal kjøpe

datamaskin. Man må faktisk ta seg til å sette seg inn i markedet og de ulike varene som tilbys for å kunne sammenligne pris,

 

Tolking for meg handler om at kjøperne diskuterer prisen for en vare eller tjeneste. I mine øyne er dette en viktig markedsfaktor og er på ingen måte en fare for likhetstanken. Jeg har aldri prutet på Elkjøp og kan ikke forstå at det er noe mer synlig at det skal være "lov" å prute der enn ovenfor Dell. Derimot har jeg reforhandlet forsikringsavtaler, bankavtaler, avtaler med håndverkere og bilselgere osv. Dette er også pruting. Jeg reduserte forsikringspremien ved å innhente et annaet og lavere tilbud fra et konkurrerende selskap. Når jeg fortalte mitt selskap om at jeg hadde fått dette lavere tilbudet sa de seg villig til å redusere premien slik at de ble konkurransedyktig. Dette er da vitterlig pruting og er etter det som ble sagt i denne tråden generelt et onde. Det er jeg aldeles ikke enig i.

Lenke til kommentar
Jeg mener at pruting er nokså vanlig og har begrunnet det. Er det bare retorikk? Hva slags argument er det? Pruting skjer hver eneste dag innenfor en rekke områder. Jeg jobber selv innenfor servicenæringen og opplever ofte at mennesker som ønsker min hjelp diskuterer pris. Jeg synes det er verdens mest naturlige ting.

 

Jeg er i stor grad enig med olav1974 sine argumenter, og gjentar ikke de, men jeg vil bare påpeke at ting kan fint være vanlig uten at det er rett eller rettferdig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du har rett i en ting, henvisningen til Janteloven var unødvendig og jeg trekker den tilbake. Jeg er også enig med deg i at tåkelegging av pris er et onde. Men etter det stopper det nok og det er vel greit :)

 

Jeg synes fortsatt at din henvisning til matbutikken er dårlig. Også her drives det i bunn og grunn med det samme. Varene pakkes slik at det ser ut som om det er mere i posene osv. Det er først når en sammenligner pris pr. mengde eller vekt at en kan vurdere om tilbudet er godt eller ikke. Den samme regelen gjelder når mans skal kjøpe

datamaskin. Man må faktisk ta seg til å sette seg inn i markedet og de ulike varene som tilbys for å kunne sammenligne pris,

 

Tolking for meg handler om at kjøperne diskuterer prisen for en vare eller tjeneste. I mine øyne er dette en viktig markedsfaktor og er på ingen måte en fare for likhetstanken. Jeg har aldri prutet på Elkjøp og kan ikke forstå at det er noe mer synlig at det skal være "lov" å prute der enn ovenfor Dell. Derimot har jeg reforhandlet forsikringsavtaler, bankavtaler, avtaler med håndverkere og bilselgere osv. Dette er også pruting. Jeg reduserte forsikringspremien ved å innhente et annaet og lavere tilbud fra et konkurrerende selskap. Når jeg fortalte mitt selskap om at jeg hadde fått dette lavere tilbudet sa de seg villig til å redusere premien slik at de ble konkurransedyktig. Dette er da vitterlig pruting og er etter det som ble sagt i denne tråden generelt et onde. Det er jeg aldeles ikke enig i.

6019835[/snapback]

 

Ja vi kan vel være enige om at vi stort sett er veldig uenige i alle fall :)

 

Nå var det i utgangspunktet ikke bruk av matbutikker min sammenlikning. Men jeg kan ikke se at den skal være så urimelig. I matbutikken er det, selv om det kan være pakket på en eller annen lumsk måte (noe som må være unntaket heller enn regelen), krav om å sette pris pr kg/liter/meter eller hva det nå skulle være. Dette gjør det greit å sammenlikne forskjellige varer, og det hele blir derfor veldig mye mer oversiktlig. Når det i tillegg er snakk om varer som folk stort sett har oversikt over, bli dette enda klarere for folk flest. Marked som høyteknologi er vanskelig for folk flest å sette seg inn i, og Dells måte å gjøre det på hjelper ikke akkurat folk å få oversikten.

 

Jeg ser argumentet ditt ang feks forsikring. Dette gjelder også feks for lånebetingelser. Samtidig er dette tjenester hvor folk stort sett klarer å orientere seg, og hvor det er allment kjent at det går an å prute. Dette har vært måten å gjøre det på i mange år og er på en måte innarbeidet (uten at det nødvendigvis er riktig, som ATWindsor er inne på). Det er jo selvsagt også vanlig å gå rundt på forskjellige butikker når en skal handle noe som en PC, og det går selvsagt også da an å nevne at akkurat samme varen er mye billigere en annen plass. Du vil imidlertid til slutt komme til et smertepunkt hvor det ikke er mer å gå på for selgeren. Denne terskelen virker å ligge prismessig fryktelig lavt hos DELL, og jo lavere den ligger jo mer må annet folk betale. Det er som jeg har sagt før disse enorme avslagene, på priser de allerede reklamerer med er markedets beste som jeg synes er en uting. At veien til dette enorme avslaget innebærer at du først må skjønne at det er mulig, du må treffe "rett" selger i telefonen samt at du må være god å snakke for deg gjør ikke dette noe bedre.

 

Jeg mener heller ikke at det skal være mer "lov" å prute på Elkjøp enn hos DELL. Jeg sier bare at veien til å gjøre det hos Elkjøp er ukomplisert. Folk flest tenker en kanskje ikke det er mulig da en ikke har noen fysisk selger å forholde seg til. "Gå online og bestill nå" er nærmest slagordet deres. Tenk bare på hvor mange ganger det er nevnt på forumet som hjelp til folk, at de bør ringe for en bedre pris. Og dette er folk som ellers er relativt godt orientert i samfunnet.

 

Jeg skal gi meg nå. Akkurat dette med pruting og om det er en uting eller ikke er vel nå belyst i alle bauger og kanter, og det er vel så at enten synes en det er greit eller så synes en ikke det. For min del er det altså slik at det først og fremst er Dells størrelsesorden på dette jeg synes er urimelig.

 

Dette er selvsagt også kanskje mer en prinsipiell diskusjon angående grunnleggende holdninger om hvordan en ønsker at et samfunn skal fungere, mer enn hva konsekvensene om folk pruter litt her og der egentlig har. Når det gjelder DELL isolert sett, så kan imidlertid ikke konsekvensene være helt ubetydelig, da som nevnt avslagene kan være svært store.

 

Olav

Lenke til kommentar

Hehe..vi er nok litt uenige om akkurat pruting. På bakgrunn av det du har sagt mistenker jeg ellers at vi ser nokså likt på mye rent politisk. Skitt au, det har uansett vært moro med en avveklsing fra "er dette skjermkortet bedre enn dette?" og lignende tråder. Takk for praten :)

Lenke til kommentar

Hoi!

Angående villedende markedsføring hos Dell.

 

Nå har jeg fulgt litt med rundt måndedsskiftet.

Det var 3 dager mellom noteringene.

 

Inspiron 6400

 

1. mai Kr. 9102,50

Inkludert rabatt kr 1000

gratis skriver

 

4. mai Kr. 9102,50

(Ingen rabatt)

 

Den første fikk man en gratis skriver. Va trevligt...

Man TROR at man også får ett tusen i rabatt, hvilket dere ser er FEIL.

 

For en bedre spesifisert i6400 var forskjellen kr. 1200. Med den dyreste fikk man en "gratis" skriver som er verdsatt til kr. 794. Sånne "tilbud" klarer jeg meg godt uten...

 

Mht. XPS M1710 fikk man den ene dagen liksom kr. 600 i rabatt, men prisdifferansen var egentlig kun 100.

 

Jeg har selvfølgelig dobbeltsjekket spesifikasjonene og alt er likt - service, brenner, ram, cpu, os, etc.

 

Jeg tror ikke variasjonene skyldes endringer i "råvareprisene".

Jeg tror heller ikke at de skyldes feiltasting/ misforståelser.

 

Jeg tror derimot at opplegget er bevisst. Hensikten må være å tåkelegge, slik at kundene motiveres til å kjøpe fordi de får "rabatt".

 

Det er ikke lov å markedsføre en pris som et "tilbud" eller "salg", dersom påstanden ikke innebærer noen realitet.

 

Overstående tilfeller føyer seg inn i et mønster jeg mener å ha observert ved mange anledninger over lang tid. Dette er ikke engangstilfeller.

 

Dell har avogtil noen ekte tilbud med gode priser. Men desverre har de også en forretningsmoral jeg finner kritikkverdig....

 

HH

Lenke til kommentar

Hei! Jeg kjøpte nettopp en Dell 6400 og jeg lurte på om jeg fikk et skikkelig tilbud!

Spesifiaksjonene er som følger:

 

2Ghz core duo proessor

2048 533mhz mb ram

x1400 grafikkkort

80 gb (5400rpm) hd

Printer osv.

 

Jeg kjøpte min for ca. 11300,-kr. Da jeg kjøpte var det 1300 kr i avslag og dobbelt minne uten pristilegg og gratis printer såklart..

 

Er jeg blitt "lurt"? Jeg mener selv jeg fikk en meget god pris. Har ikke funnet noe bedre i den prisklassen altså!! :) '

 

|mEg|

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...