Gå til innhold

Hover, active og slik på meny.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei

Hvordan kan jeg lage en meny som er vist på bildet der med html og css?

post-61676-1145973676_thumb.png

5985064[/snapback]

Skal tutorials og scripts komme opp når du har trykket på HTML osv, eller skal de ligge der hele tiden?

Skrevet

<ul>
 <li>Hjem</li>
 <li>HTML og CSS
   <ul>
     <li>Tutorial</li>
     <li>Scripts</li>
   </ul>
 </li>
 <li>PHP</li>
 <li>Om siden</li>
 <li>Kontakt mef</li>
</ul>

Hvis du i tillegg vil at Tutorials og Scripts skal være skjult, og komme frem ved hover, må du legge dette i CSS.

li ul {
 display: none;
}

li:hover ul {
 display: block;
}

Skrevet (endret)

Det jeg mente var at når jeg trykka på HTLM & CSS skulle undermenyene komme, altså: Tutorials og Scripts. Den skal ikke gå tilbake igjen. Når jeg trykker igjen på den menyen så går den tilbake. Og den pila som peker imot HTML & CSS skal når den er trykka på peke ned over.

Jeg skal også ha et innrykk på undermenyen.

Skjønner?

Edit: Og jeg må få til at menyen fungerer i IE og. :sick:

Endret av BigJackW
Skrevet
Det jeg mente var at når jeg trykka på HTLM & CSS skulle undermenyene komme, altså: Tutorials og Scripts. Den skal ikke gå tilbake igjen. Når jeg trykker igjen på den menyen så går den tilbake. Og den pila som peker imot HTML & CSS skal når den er trykka på peke ned over.

Jeg skal også ha et innrykk på undermenyen.

Skjønner?

Edit: Og jeg må få til at menyen fungerer i IE og.  :sick:

5989312[/snapback]

Tenker du på å bruke JavaScript, eller å loade en ny side med HTML & CSS-menyen åpen?
Skrevet

Han vil sikkert ha det slik at viss du f. eks. viser kategorien HTML&CSS, så skal kategoriene "Tutorials" og "scripts" komme opp og.

Det er lett, berre gjer slik det er vist i post #3. (Øverste kodesnutt)

Skrevet

Jeg vil helst bruke HTML & CSS.

Ikke sant: Hvis jeg trykker på HTML & CSS så skal Tutorials og scripts menyen komme opp, og hvis jeg trykker en gang til på HTML & CSS så går den tilbake!?

Vil dette la seg gjøre med HTML og CSS?

Skrevet
Ikke sant: Hvis jeg trykker på HTML & CSS så skal Tutorials og scripts menyen komme opp, og hvis jeg trykker en gang til på HTML & CSS så går den tilbake!?

5991689[/snapback]

Ja, men da må du laste siden på nytt. Altså må du lage én side med åpen meny, og én side med lukket meny. Deretter må HTML & CSS-linken linke til den motsatte siden.
Skrevet (endret)

5991689[/snapback]

Ja, men da må du laste siden på nytt. Altså må du lage én side med åpen meny, og én side med lukket meny. Deretter må HTML & CSS-linken linke til den motsatte siden.

5991798[/snapback]

Kanskje jeg kan bruke frames?

Burde det ikke også gå an å lage en meny som reagerer ved :active? Blir ikke linken active når man klikker på den?

5993182[/snapback]

Men da blir jo bare menyen der når jeg holder inn museknappen?

Edit: Ok nå har jeg funnet ut at det er greit som det er nå, altså hover. Men jeg ville ha hatt ei pil (») i stede for prikken. og den skal peke ned når HTML & CSS er hover.

Endret av BigJackW
Skrevet
Edit: Ok nå har jeg funnet ut at det er greit som det er nå, altså hover. Men jeg ville ha hatt ei pil (») i stede for prikken. og den skal peke ned når HTML & CSS er hover.

5993227[/snapback]

li {
 list-style-type: none;
 list-style-image: url(bilde.gif);

li.layer2 {
 list-style-image: url(bilde2.gif);

<ul>
 <li>bla bla<li>
 <li>HTML & CSS
   <ul>
     <li class="layer2">bla bla</li>
   </ul>
 </li>
 <li>bla bla</li>
</ul>

Ca. noe sånt. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...