Gå til innhold

TEST: Iwaki MD10L og MD15R


Anbefalte innlegg

Har nå tatt fra hverandre Eheim pumper før, bare for å se om hvordan de virker.

Det du kaller bakplate er ofte en del av huset som omslutter pumpen hos eheim.

Alt er derimot helt identisk, men de støper motoren inn i huset for å dempe støy.

Dette da det å få ned støyen er viktigst for en akvariepumpe som står plassert i en stue el.

Tviler ikke på at kvaliteten er god, den er nok noe av det ypperste.

At man også får noe mer varmgang er også mulig, men de er såpass lite at dette kanskje ikke tilsvarer mer enn en grad.

 

Det jeg mente er at sånne pumper ofte er bygd på samme virkemåte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg er en middels god Pc-bruker og lurer på om dere kanskje kunne ha testet noen av de mange pakkeløsningene på markedet, kanskje noen eksterne løsninger(som den nye fra Astek)

 

For oss som ikke har peiling, og som kanskje skal borti vann for første gang er det enklest med et sånt sett til en normal pris. Kanskje også en guide til hvordan sånt fungerer.

Lenke til kommentar

Så lenge man bruker vekselstrøm som kraftkilde, vil det alltid oppstå vibrasjoner.

Vibrasjonene vil omdannes til lavfrekvent støy, om man ikke isolerer pumpa fra underlaget.

12v pumper kan bråke de også, men støyen fra disse har en litt annen karakter.

MCP650 kan stå som et eksempel her. Den hviner med en ganske intens og høyfrekvent lyd, og den type støy er ikke allltid like lett å dempe.

En nyere utgave av denne, MCP655 er imidlertid svært stillegående etter hva jeg har lest, men har ingen egenerfaring med den pumpa.

Lenke til kommentar
jeg har 3 bittesmå biter med myk silikonslange(fuelslange for RC biler) liggende under tanken min som pumpa er i. Lydløst. Skumgummi av forskjellig type var ikke like bra.

5987102[/snapback]

 

Fordelen med silikon(slange) er at den aldri "setter seg" på samme måte som skumgummi gjør.

Denne vil etterhvert miste spensten, og dermed mye av evnen til å isolere vibrasjonene.

En løsning for skummgummi kan imidlertid være en kombinasjon av harde og myke utgaver, det vil som regel gi et godt resultat også på sikt.

Lenke til kommentar

Energi som tilføres motoren omdannes til varme. denne varmen sprer seg gjennom hele pumpen - plast metall lakk.. alt og kommer i kontakt med vannet... pumpen vil avgi varme til vannet...

 

Edit. beat me to it... :p

 

 

"spennende" lesing om div pumper.. mm..

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=41495

 

eksempelvis står det..

 

MD-20/WMD-20

This pump based off of cathars calculations is the best AC based pump that money can buy. It will give you the lowest temperatures regardless of setup (given that you have a dual fan rad or more).

This is the bigger brother of the MD-15. This pump does 6.7gallons per minute and has 14 feet of head. This is where Iwaki goes into a class of its own. There are no other aquarium pumps that can touch these. (I'm sure there are some out there somewhere, but for the most part...) This pump can handle literally anything you can throw at it. I had to retighten all my seals on the water block to get it watertight again. As far as noise goes, this pump is very quiet. It does have some noise on the lower hertz, but the sound of some fans at low speed are louder than it. only if u have your fans completely silent will it cause you to notice it. This model is 110 dollars for the WMD (American) and 160 for the MD (Japanese) model. This pump consumes rougly 45 watts of power, and dumps 14.5-20 watts of heat into the water.

Endret av Npvk_X
Lenke til kommentar
Ok da.

Men i forhold til "ordinære" pumper, vil nok varmeoverføringen bli ganske liten.

Nylon / plast leder jo ikke varme så voldsomt godt, og dermed kan man vel mer eller mindre eliminere dette som noe stort problem.

5987587[/snapback]

Hehe, ja vil tro 1250 pumpa mi og det designet dumper forholdsvis mye varme i vannet..

Lenke til kommentar

Tror nok også at disse pumpene er bedre enn andre når det gjelder varme overføring til vannet. Sitter å vurderer en selv.

Det jeg mener er likt er måten pumpen er elektromekanisk bygget opp på.

Får man senket gradene et par hakk er de absolutt interessante alternativer.

En annen ting er jo at de mest sannsynlig er noen av de bedre pumpene når man får litt motstand.

Det blir jo alltids litt motstand i CPU blokker, radiatorer ol.

Lenke til kommentar

Mulig at pumpene har et noe båtaktig utseende, men sånn er det jo gjerne med ting som er laget for å virke lenge.

Det er ofte fokus på andre ting enn design når man lager ting som dette.

Det legges mer vekt på enkelt vedlikehold, eller bytting av deler.

Og ikke minst at det tåler kontinuerlig drift i et røfft miljø.

 

Kanskje jeg skulle kjøpt en til snekka til fattern....

Lenke til kommentar

Vel.

Har "fattern" 220v AC ombord i snekka, så kan vel det teknisk sett gå greit.

Men jeg vil nå allikevel ikke anbefale det. Selv om pumpa er meget robust og driftssikker, vil den nok lide litt i et saltvannsmiljø.

Ankepunktet i den forbindelse, er at stator og rotor i motoren (som vanlig) er laget i jern, noe som over tid er lite forenlig med sjøluft og saltvann.

Da er nok heller en 12v pumpe i plast å anbefale! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...