Gå til innhold

TEST: Iwaki MD10L og MD15R


Anbefalte innlegg

Vel.

Har "fattern" 220v AC ombord i snekka, så kan vel det teknisk sett gå greit.

Men jeg vil nå allikevel ikke anbefale det. Selv om pumpa er meget robust og driftssikker, vil den nok lide litt i et saltvannsmiljø.

Ankepunktet i den forbindelse, er at stator og rotor i motoren (som vanlig) er laget i jern, noe som over tid er lite forenlig med sjøluft og saltvann.

Da er nok heller en 12v pumpe i plast å anbefale! ;)

5995446[/snapback]

Hva med Mjøsa ?? :)

 

Det skal regne mye ( eller være bra lekasje) for at ikke en halv m\2 pr. time ikke skal gjøre susen .... forøvrig anbefaleds redningsvester ........

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg skulle bare innom Digital Impuls for å kjøpe noen L-bends til vannkjølinga mi, og gikk ut derfra med en Iwaki MD 15R, en stor firkantet pleksiglasstank og fire meter med Tygon silikonslange. (+ diverse L-bends og overganger, samt en Danger Den TDX kjøleblokk for socket 478. Hvorfor det, når jeg bruker Storm G4? Jo, niplene på blokka passer rett inn i vanntanken..)

 

Nå har jeg fått satt opp det nye systemet, og jeg konstaterer at det ikke er noen lekkasjer så langt. Jeg skal komme tilbake med resultater senere!

 

PS 1: En Eheim 1048, Mist vanntank, Danger Den TDX vannblokk (uten nipler, men ubrukt), og diverse nipler 3/8 legges snart ut for salg.

 

PS 2: Det er farlig å snakke med Sturla på Digital Impuls (for lommeboka, i hvert fall).

Lenke til kommentar

Grei test, men magnetisk drevet impeller er vel strengt talt ikke noe spesielt?? :dontgetit: . Jeg kom over den testen her, og selv den lille eheim-pumpa bruker impeller drevet megnetisk: http://h2okoeling.dk/default.asp?site=show&id=409&s=4

 

Som på stort set alle andre vandkølingspumper, er der også her tale om en magnetisk drevet peller, det er et godt og gennemprøvet princip, brugt i mange år med stort held, og også her virker det fuldt ud efter hensigten.
Lenke til kommentar
Grei test, men magnetisk drevet impeller er vel strengt talt ikke noe spesielt?? :dontgetit: . Jeg kom over den testen her, og selv den lille eheim-pumpa bruker impeller drevet megnetisk: http://h2okoeling.dk/default.asp?site=show&id=409&s=4

 

Som på stort set alle andre vandkølingspumper, er der også her tale om en magnetisk drevet peller, det er et godt og gennemprøvet princip, brugt i mange år med stort held, og også her virker det fuldt ud efter hensigten.

6020698[/snapback]

 

 

Om du tar en god titt på iwaki pumpene vil du se at de har en vanlig motor med magnetisk overføring til impelleren... alle eheim pumpene er bygget på det prinsippet du leste i testen der.. men de har ingen "vanlig" motor...

Lenke til kommentar
Om du tar en god titt på iwaki pumpene vil du se at de har en vanlig motor med magnetisk overføring til impelleren... alle eheim pumpene er bygget på det prinsippet du leste i testen der.. men de har ingen "vanlig" motor...

6020759[/snapback]

 

Ok, men hva er forskjellen på motoren som brukes i eheim-pumper og de i iwaki? :hmm:

Lenke til kommentar
Om du tar en god titt på iwaki pumpene vil du se at de har en vanlig motor med magnetisk overføring til impelleren... alle eheim pumpene er bygget på det prinsippet du leste i testen der.. men de har ingen "vanlig" motor...

6020759[/snapback]

 

Ok, men hva er forskjellen på motoren som brukes i eheim-pumper og de i iwaki? :hmm:

6020771[/snapback]

 

her ser du på bilde 4 at det er en tradisjonell elektromotor...

 

http://www.hardware.no/tester/kjoling/iwak...g_md15r/25542/3

 

Eheim pumpene benytter e annen metode, der impeller/magnet drives rundt av en "elektromagnetmotor"

Lenke til kommentar

Det er riktig.

Selv om begge motorene jobber etter induksjonsprinsippet, er det allikevel en vesentlig forskjell på disse!

"Billigløsninga" som Eheim og tilsvarende konstruksjoner bruker, kan ikke sammenliknes med motoren i en Iwaki-pumpe.

 

Tar man for seg de Eheim, Maxi-Jet, Hydor osv vi vanligvis bruker, så har de alle en to-polet løsning. Dette betyr i praksis et elendig startmoment, samtidig som at det er helt vilkårlig hvilken vei motoren starter og går!

Av den grunn har disse pumpene et symmetrisk utformet utløp, noe som ikke akkurat bidrar til hverken effektivitet eller gode mottrykksegenskaper.

Strømningstapet i utløpet på pumpa blir uansett ganske stort, i forhold til løsninga i en Iwaki-pumpe med mangepolet motor.

Den vil gå samme vei hver gang, og dermed kan selve pumpehuset gjøres mer effektivt.

 

Startmomentet nevnt ovenfor, er forøvrig årsaken til at impelleren i bl.a Eheimpumpene er løst festet på rotoren. Skal den to-polede motoren få "svingt seg igang", betinger dette mer eller mindre en løs kobling mellom rotor og impeller, noe som igjen har utløst den såkalte "Eheim-mod´en".

Som sikkert kjent for mange, går denne ut på å feste impelleren bedre til rotoren, for å slippe uønsket støy.

Ulempen med å "binde fast" impeller til rotor, er at man i verste fall kan risikere at motoren oscillerer i stedet for å rotere. Dvs, rotoren vil bare svinge frem og tilbake i statorens magnetfelt, i stedet for å rotere.

Pumpa vil uansett gi fra seg vann, men da bare i ganske reduserte mengder.

Nå er det sjelden at dette i praksis skjer. Men blir nettspenninga for lav, så pass på!

 

Herved avlevert en liten leksjon om pumper, på godt og vondt! :p

Lenke til kommentar

Joda, det er jo ikke såå vanskelig å skjønne! :cool:

 

Jeg burde vel tatt med i samme slengen, at Iwaki ikke er alene mtp fast rotasjonsretning og dermed et mer effektivt pumpehus.

De aller fleste likestrømspumper, som f.eks MCP655, har samme fordelen.

Dermed kan du glede deg over at disse egenskapene også finnes i rimeligere pumper! :!:

Lenke til kommentar
Joda, det er jo ikke såå vanskelig å skjønne! :cool:

 

Jeg burde vel tatt med i samme slengen, at Iwaki ikke er alene mtp fast rotasjonsretning og dermed et mer effektivt pumpehus.

De aller fleste likestrømspumper, som f.eks MCP655, har samme fordelen.

Dermed kan du glede deg over at disse egenskapene også finnes i rimeligere pumper! :!:

6024291[/snapback]

 

:w00t:

 

Da gleder jeg meg til å få bytta ut den pumpa her, den kan ikke brukes til mye nyttig: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=J...VDC&mcat=14s267

 

Meennnn, kanskje tilbake til topic nå :)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Jeg lovte å komme tilbake med resultater, og her er mine erfaringer så langt:

 

Når det gjelder temperatur er dette så avhengig av romtemperatur ellers, slik at det er ikke så lett å felle noen definitiv dom. Likevel ser det ut til at jeg har fått redusert temperaturen med to til tre grader i snitt. Akkurat nå har jeg en lufttemperatur i rommet på 22,8 grader, mens temperaturen i vannet ligger på 23,8 grader. Idletemp ligger på 36 grader, men vil nok stige med en grad til 37. PC'en min er plassert oppe i en hemsløsning, og jeg gruer meg til sommeren. Det er grunnen til at jeg har brukt såpass mye penger på vannkjøling; det er varmt her oppe! Funker ikke dette må jeg vurdere Vapochill/prometia.

 

Ellers: Hva slags "arbeidstemperatur" har andre Iwaki-eiere erfart på selve pumpehuset? Jeg synes min blir ganske varm, en 40-45 grader etter en times gange.

Lenke til kommentar
Hei igjen!

 

Jeg lovte å komme tilbake med resultater, og her er mine erfaringer så langt:

 

Når det gjelder temperatur er dette så avhengig av romtemperatur ellers, slik at det er ikke så lett å felle noen definitiv dom. Likevel ser det ut til at jeg har  fått redusert temperaturen med to til tre grader i snitt. Akkurat nå har jeg en lufttemperatur i rommet på 22,8 grader, mens temperaturen i vannet ligger på 23,8 grader. Idletemp ligger på 36 grader, men vil nok stige med en grad til 37. PC'en min er plassert oppe i en hemsløsning, og jeg gruer meg til sommeren. Det er grunnen til at jeg har brukt såpass mye penger på vannkjøling; det er varmt her oppe! Funker ikke dette må jeg vurdere Vapochill/prometia.

 

Ellers: Hva slags "arbeidstemperatur" har andre Iwaki-eiere erfart på selve pumpehuset? Jeg synes min blir ganske varm, en 40-45 grader etter en times gange.

6024967[/snapback]

 

Hvilken pumpe hadde du før da? Idletemp på 37c? Er det cpuen? Det var veldig varmt! :hmm:

 

Skrue: Det hadde vært interessant med rd-20 og rd-30 på testbenken også :green: (?)

Lenke til kommentar

@Futen:

Det stemmer bra med mine erfaringer også, men er ingenting å bekymre seg over.

 

@sablabra:

Idletemp på over 10grader i forhold til vanntemp er ganske høyt ja? Nå vet jeg ingenting om hvordan Futen leser disse resultatene. Men er det via noe software-greier, så viser de ofte feil.

Det eneste som er konsekvent, og oftest riktigere, er en godt plassert sensor i kombinasjon med et digitaltermometer.

 

Kan godt teste RD20 og RD30 også. Mas på stoolman, så kanskje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...