Gå til innhold

Hvorfor er ledningene vikla rundt en magnet i PSUen?


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-10-02 18:57, skrev Skrue:

Hm, er jeg bisarr?? Er ikke det litt besynderlig da?
:grin:
Kanskje det ikke var en serviettring allikevel?


Tok forresten ut luftfilteret på bilen i dag. Bare tull med slike filtre. Og ikke gikk den noe dårligere heller! Foreløpig... :razz:


 

Litt selvsentrert i dag? Nei, du er ikke bisarr. Negativ-kompisen din heter bisarre, skjønner du. Derfor blei det bisarre skrue. Blei litt for dyp skjønner jeg :smile:

 

Du kan jo forklare meg hvorfor det er feritt-ringer i noen PSUer, men ikke i andre? Sett noen biler uten luftfilter enda? Ehh..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe vits i å sette tilbake ferrittkjernen om du ikke gidder. Den forstyrrer verken radioamatører eller ambulansen. Teoretisk sett kan den det, men de andre som skriver her skjønner ikke hvor ubetydelig støyen fra switching er.

 

Det brukes ofte switshing i mange slags apparater hjemme uten feritt. Alt fra vaskemaskiner, hårfønere spotlight-dimmere osv. Støyen er også begrenset til nedre kHz-området. Den overharmoniske støyen blir sterkt svekket etter hvilken orden overharmonisk det er snakk om. Jeg tipper det ikke er målbart en gang når det kommer over 20kHz.

 

En måte du kan få bekreftet det jeg sier er ved å sette PC'n på samme skjøteledning som TV'n og se om du ser noe støy på skjermbildet. (Dukker som regel opp som horisontale striper om det er merkbart) Du kan også legge skjøteledninga en gang rundt en uskjermet høytaler ved stereoanlegget. Slå på PC'n og se om du ser noe forskjell, eller hører susing i høytaleren. (Ikke den dype 50Hz-brumminga, den skal være der fordi det er nettfrekvensen fra skjøyteledninga som forstyrrer) Du kan jo også teste walkitalkien og radioen om du tror det har noen virkning. Hvis du oppdager at det støyer litt på 1m avstand, så kan du tenke deg hvor lite den forstyrrer ambulansen som uler en km unna. (Signalet svekkes med avstanden^2.

 

Ok, jeg vet jeg høres ut som en forståsegpåer, men bare test ut påstandene mine du så kan de andre bare si hva de vil.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 19:24, skrev tbn//nemesis:

Litt selvsentrert i dag? Nei, du er ikke bisarr. Negativ-kompisen din heter bisarre, skjønner du. Derfor blei det bisarre skrue. Blei litt for dyp skjønner jeg :smile:


Du kan jo forklare meg hvorfor det er feritt-ringer i noen PSUer, men ikke i andre? Sett noen biler uten luftfilter enda? Ehh..


 

Hehe. Og meldinga mi ble visst litt for dyp, den óg? Bisarr betyr jo bl.a. besynderlig. Tok du ikke den da! :razz:

Biler uten luftfilter har jeg sett massevis av ganger! Har jo tukla litt med asfaltracing, i mange år! Men de siste årene har de faktisk begynt å bruke luftfiltre de også! Mulig at de har kommet på bedre tanker....

Men ok, la oss ikke dra dette for langt.

 

Hvorfor enkelte PSU er utstyrt med slike "filtre" og andre ikke, kan jeg dessverre ikke gi noen fullgod forklaring på. Men dette har antagelig litt med konstruksjonen av selve PSU´et å gjøre? Kanskje de har laget en bedre reguleringsløsning, men som samtidig betinger en slik ring? Eller kanskje har de vært flinkere til å ivareta kravene mht. elektronisk støy, i de forskjellige sammenheng?

 

Og blir litt lei meg når du antyder at jeg er selvsentrert.

Hadde jeg vært det, ville jeg aldri giddet å svare på hverken ditt eller andre´s innspill. Min hensikt med det hele, er faktisk å bidra med et totalt sett positivt og forklarende svar, som forhåpentligvis gavner den undrende / spørrende?

Jeg er faktisk ganske sikker på at du skjønner det, tiltross for at svaret denne gang avvek litt fra det du egentlig ønsket å få!

Lenke til kommentar

Simen1:

Siden PSUen sitter i nå uten feritt-ringen testa jeg noe det du sa. Dro ledninga rundt en av de fire surround-høytalerne mine (ikke skjerma, de pleier å ta inn russisk radio når stereoanlegget er av og det mørkt ute :smile: og stilte inn lommeradioen på bra signal og beveget fra langt unna til nærme PSUen (men å hente en tven gadd jeg ikke :smile:) uansett hørte jeg ingen forskjell i lyden på hverken radioen eller høytaleren.

 

For å være på den sikre sida: nærmeste radioamatør bor 100 meter borti gata, får stikke bort en dag og høre om han har hatt trøbbel med signala sine i det siste :smile:

 

Skrue:

"Jeg er faktisk ganske sikker på at du skjønner det, tiltross for at svaret denne gang avvek litt fra det du egentlig ønsket å få!"

 

Som alle andre setter jeg stor pris på å få svar, det var ment som en fleip (fleip=forsøk på å være morsom) når jeg skreiv det om å få det svaret jeg ønsker. Du overså kanskje :smile:..? Problemet her er deg, fram til dette (se ned) var dette en seriøs tråd:

 

"Jada, og produsenten av poweret har sikkert bare lagt den inn der ved en forglemmelse!

Han løper vel fortsatt rundt å leter etter serviettringen sin, stakkar!"

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 20:21, skrev Simen1:

Det er ikke noe vits i å sette tilbake ferrittkjernen om du ikke gidder. Den forstyrrer verken radioamatører eller ambulansen. Teoretisk sett kan den det, men de andre som skriver her skjønner ikke hvor ubetydelig støyen fra switching er.


For det første så er feltet avhengig av strømmen som går. Høyere strøm => potensiale for mer stråling. Det er forholdsvis høye strømmer i et PC power. Men uansett da har ikke du sett eller designet switchede power supplies av litt størrelse.

 

Quote:


Det brukes ofte switshing i mange slags apparater hjemme uten feritt. Alt fra vaskemaskiner, hårfønere spotlight-dimmere osv. Støyen er også begrenset til nedre kHz-området. Den overharmoniske støyen blir sterkt svekket etter hvilken orden overharmonisk det er snakk om. Jeg tipper det ikke er målbart en gang når det kommer over 20kHz.


Et typisk switchet power benytter switching i området 40-250kHz. Finnes mange som benytter frekvenser opp til 1MHz også. Det behøver ikke å være den grunnharmoniske som er noe problem. Som regel er den ikke det heller, men forskjellige overharmoniske. Forskjellige effekter i komponenter og kretskort kan gjøre at overharmoniske oscillerer eller forsterkes opp på forskjellige vis og blir veldig fremtredende. Dessuten fungerer tilkoblingsledninger som antenner som videre bidrar til å øke effekten av utsendt støy. (og følsomheten for innstrålt). Jeg skal love deg at mange elektronikkutviklere sliter når de skal kjøre tester på produktene sine med hensyn til dette og for å få de til å oppfylle gjeldende krav.

 

Quote:


Ok, jeg vet jeg høres ut som en forståsegpåer, men bare test ut påstandene mine du så kan de andre bare si hva de vil.


Det finnes en ting som heter CE og det finnes forskjellige elektriske normer som et produkt skal følge for å være godkjent på markedet - for eksempel etter europeiske standarder. Ingen utstyrsleverandør kan ignorere disse. Jeg skal love deg at har en fabrikant satt en ferritt der så har den gjort det med viten og vilje... Det vil si: ingen lavkost produsent legger til mer komponenter enn strengt nødvendig!!!

 

Om det ikke hadde vært normer og regler for EMC/EMI (elektromagnetisk kompatibilitet/elektromagnetisk interferens) så ville det vært totalt anarki og sannsynligheten for at du ville støtt på produkter som forstyrret hverandre ville vært veldig stor...

Lenke til kommentar

Dessuten; fjerner du den ringen i PSU; går PSU garantien til *******. Det kan også få bivirkninger på andre garantier.

 

Ja CPU gikk istykker, ja jeg har moddet i PSU, og jeg er ikke sertifisert reperatør, osv osv. PSU er en såpass avansert konstruksjon, så det er inegn grunn til å begynne å herje med delene inni.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-02 21:02, skrev Tomle:

For det første så er feltet avhengig av strømmen som går. Høyere strøm => potensiale for mer stråling. Det er forholdsvis høye strømmer i et PC power. Men uansett da har ikke du sett eller designet switchede power supplies av litt størrelse.


Pussig at du skulle si det der. Jeg har ikke designet hele strømforsyninger selv, bare enkle modeller med tyristor-switshing den gangen jeg gikk på elektro. Jeg skjønner altså prinsippet for switching med både tyristor og litt mer avansert switching.

 

Når det sies at det er store strømmer i en PSU, må jeg le. 300W/230v=1,3A. 1,3A er da ikke særlig mye. (Likespenningsiden har LP-filter så der slipper ikke ut noe HF-støy. Kabinettet og strømforsyningen selv er også en skjerm for HF.)

 

Du kan jo også høre på testene han utførte for å skjønne at det er utrolig lite støy det er snakk om. (selv den russiske radiostasjonen støyer mer på x km avstand enn PC'n gjør på noen cm.)

 

Når det gjelder overharmonisk støy så holder jeg faktisk daglig på med denne problemstillingen for metall-industrien (Mn/SiMn/Si/FeCr/FeSi) Da er det snakk om 10-100 megawatt ikke noen små PSU-watt. Faktisk forsvinner opptil flere prosent av energien i form av overharmoniske som går ut på strømnettet. Det er også litt av en jobb å rense ut det værste av støyen. Akkurat nå holder jeg på med å lage et forsøksoppsett for å teste hvor i prosessen det produseres mest overharmoniske. Det har vært litt vanskelig å måle inntil nå pga. høye temperaturer. Mitt måleutstyr skal derimot tåle 1600C, og kanskje opp mot 1850C, men da smelter det ganske fort og blir ødelagt. (Utrolig hvor mye rart jeg har klart å rote meg borti i både studier og jobb) Jaja, det er jo gøy å holde på med mange forskjellige ting da. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...