Gå til innhold

Hvor mye forventer du til å få til konfirmasjonen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det at konfirmasjonen handler om å bli voksen og tro er bare piss. Jeg må ærlig si at jeg begynner og le når folk sier det der. Og, jeg føler meg ikke noe særlig mer voksen etter jeg konfirmerte meg ifjor. Bare glad for å være ferdig egentlig, og penger på konto.

 

Hvor gammel er du egentlig? Konfirmasjon handler i bunn og grunn om å bekrefte sin tro! Konfirmasjon betyr bekreftelse, altså at du bekrefter troen som ble gitt ved dåpen.

 

Om du konfirmerte deg borgerlig, så blir det et alternativ til de som ikke er medlem av statskirken. Da blir det som et overgangsrituale fra ung til voksen.

 

eg føler meg ikke noe særlig mer voksen etter jeg konfirmerte meg ifjor.

 

Det har du ingen grunn til heller. Det er nok en stund til du blir voksen.

Lenke til kommentar

Det at konfirmasjonen handler om å bli voksen og tro er bare piss. Jeg må ærlig si at jeg begynner og le når folk sier det der. Og, jeg føler meg ikke noe særlig mer voksen etter jeg konfirmerte meg ifjor. Bare glad for å være ferdig egentlig, og penger på konto.

 

Hvor gammel er du egentlig? Konfirmasjon handler i bunn og grunn om å bekrefte sin tro! Konfirmasjon betyr bekreftelse, altså at du bekrefter troen som ble gitt ved dåpen.

 

Om du konfirmerte deg borgerlig, så blir det et alternativ til de som ikke er medlem av statskirken. Da blir det som et overgangsrituale fra ung til voksen.

 

eg føler meg ikke noe særlig mer voksen etter jeg konfirmerte meg ifjor.

 

Det har du ingen grunn til heller. Det er nok en stund til du blir voksen.

Konfirmasjon for meg er en feiring av at man blir voksen og tar egene avgjørelser, derfor tok jeg avstand fra både kristen og borgelig konfirmasjon og valgte å ha en feiring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konfirmasjon for meg er en feiring av at man blir voksen og tar egene avgjørelser, derfor tok jeg avstand fra både kristen og borgelig konfirmasjon og valgte å ha en feiring!

 

Ja det kan det også være. Jeg ville bare påpeke at konfirmasjon i utgangspunktet er en bekreftelse av sin tro.

Lenke til kommentar

Uansett hvor mye dere ender opp med og få (10k+) så anbefaler jeg folket og tenke seg godt om før de bruker pengene, alt for mange som sløser bort pengene iløpet av de første ukene, for så og angre 1 år senere (bla meg)

 

Ble selv konfirmert i 2003 og fikk ca 30.000,- + Div andre gaver. De 30.000,- brant jeg bort relativt fort på mye møkk. Som student nå så ser jeg at det smarte ville vært og satt av 15-20k for så og brent bort de resterende lappene.

Lenke til kommentar

fikk 14k... kjøpte laptop. en bra investering egentlig, helt til ei fitte sølte øl på den og ødela hele -.-

da var jeg sånn 17-18 år gammel da, så hadde hatt laptopen en stund..

det som var litt kult var at jeg hadde helt glemt av konfirmasjonspengene mine, så når jeg fløy rundt hjemme og tøt om den ødelagte laptopen min, så sa mamma 'du har jo fremdeles 7000 kr fra konf.pengene dine da. har kommet litt renter og' haha! det var nice!

men den nye laptopen som jeg kjøpte suger balle da :p (hater Dell nå -.- god kundeservice da)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på konfirmasjon som en form for å bekrefte sin tro på. Jeg ble døpt i kirka, og står fortsatt som "kristen" i kirka, men valgte allikevel å "konfirmere" meg borgelig. Da føler jeg heller at det ble en slags feiring, eller fest. Dessuten var undervisninga spennende og lærerik, der vi lærte om annen kultur, sex og samliv, regler og normer, så filmer og dro på tur for å se på minner etter historier som har skjedd i landet. Det var også kvelder der vi spiste og kosa oss. Hvor mye mening det er med dette, og om det er noen vits vet jeg ikke, men jeg synes iallefall det var et veldig koselig år med en fin avsluttningfest.

 

Jeg "konfirmerte" meg i 2008 og fikk rundt 47.000 kr,data og bunad. Pengene gikk rimelig fort og har vel ca. 10.000 igjen..... :p

 

 

 

Edit: Noen av de som konfirmerer seg i kirka gjør det vel for å bekrefte dåpen sin, og det synes jeg jo er helt greit. Hver sitt liv.

Endret av bbiba
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg konfirmerte meg borgerlig fordi jeg ikke er kristen, og der får man et veldig bra opplegg som går på å faktisk forberede seg litt til resten av livet, med etikk og moral. Vi drog også på noe som heter "på flukt", et utrolig bra opplegg der vi var flyktninger for et døgn, og dette ver utrolig lærerikt;)

 

Fikk forøvrig 40 000 og en bunad, og satte 15 000 på en sparekonto. (utrolig dumt å ikke sette inn 30 000, jeg angrer skikkelig.)

 

Edit: Skrifeleif;)

Endret av Ingrid956
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Jeg fikk vel drøye 30 000 for 2 år siden, etter en borgerlig konfirmasjon med masse familie, slekt og venner...

Pengene kom jo forsåvidt mer enn godt nok med og gutterommet fikk noen oppgraderinger med ny hjemmekino, PS3, 50" Plasma TV og resta gikk på kapitalkonto og brukes den dag i dag, sammen med stipendier til studier.

 

Men sett med litt voksnere øyer (2 år eldre, for å være nøyaktig, men 2 år gjør mye!) så har vel ikke alle kvisete og pubertale 15 åringer godt av så masse penger, selv om mor/far har makta, i en så ung alder...

 

Edit: Skrivefeil :blush:

Endret av Slettet+981723478
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg blir glad så lenge jeg får noe jeg. Og hvis jeg får lite, er det et plaster på såret at mine besteforeldre ga meg 100k for litt siden. (Pga de er gamle, og sitter på en del penger.)

 

 

fikk 100k i dåpspenger av en av bestefedrene mine... og morra mi arva 2-300k av ham når han døde, og det har hun spart, så kanskje jeg får litt til konfimasjonen xD

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg regnet frytkelig mye på hva jeg kom til å få i konfirmasjonspenger i fjor, og endte opp med et litt annet tall enn mine brødre. Fikk vel omtrent 70 000, noe mer enn mine brødre, men med tiden får du mer jo eldre tanter og besteforeldre blir . Av vennene og veninnene mine fikk de fleste en sum mellom 20-40 000, og noen under dette samtidig som de fikk reise, førekortet, moped, eller smykker og bunader.

Pengene har jeg knapt rørt og tenkt fryktelig lite på. Jeg satt igjen med så mange flotte opplevelser og minner fra konfirmasjonsdagen ( i tillegg til å være veldig sliten) så pengene gikk faktisk litt i glemmeboka. Det er mye å fordøye på en konfirmasjonsdag som konfirmant, og pengene blir en liten bonus syntes nå jeg :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...