Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilken kabel brukes mellom switch og router


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jorek: Gigabit krever cat-6 kabel.

 

Over til Tommy_89: du bruker bare en vanlig nettverkskabel. Med en rj 45 (helt standard plugg) i hver ende. Altså hvilken som helst "lan-kabel".

 

Men du skal ikke bruke TP (twisted pairs). Men om det ikke skulle fungere kan du prøve med en slik en. Den er merket med en rød ring på plugg eller ledning i ene eller begge endene.

 

-Thelle-

Lenke til kommentar

Har en kabel der det står UTP (uskjermet) Cat.5e på, men den funker ikke :/ Men den som fulgte med modemet til telenor funker i mellom :-) Så da er egentlig spørsmålet, hvilke type kabler bruker man fra ADSL modem til router/switch? Uskjermet/skermet, Rett/Krysset?

Endret av tommy_89
Lenke til kommentar
Har en kabel der det står UTP (uskjermet) Cat.5e på, men den funker ikke :/ Men den som fulgte med modemet til telenor funker i mellom :-) Så da er egentlig spørsmålet, hvilke type kabler bruker man fra ADSL modem til router/switch? Uskjermet/skermet, Rett/Krysset?

5974364[/snapback]

 

Mellom en router og en switch skal man bruke en rett kabel. Om den er skjermet eller uskjermet velger du selv basert på strekklengde, fare for støy fra nærliggende kabler eller andre kraftige felt den passerer.

Lenke til kommentar
Men du skal ikke bruke TP (twisted pairs). Men om det ikke skulle fungere kan du prøve med en slik en. Den er merket med en rød ring på plugg eller ledning i ene eller begge endene.

 

-Thelle-

5974361[/snapback]

 

Unskyld meg, men hva du egentlig babler om? En Cat5/Cat5e/Cat6 er en TP kabel. Hva du blander inn her med rød ring etc. vet jeg ikke, men er totalt irrelevant for dette ihvertfall.

Lenke til kommentar
Cat5e funker som gigabit også.

 

tommy_89 sikker på at den ikke er krysset ?

 

Rett kabel er tingen

5974405[/snapback]

Den er nok krysset :p Men da har jeg egentlig fått svar på spørsmåle mitt, jeg skal ha en rett Cat5e

 

Takk for hjelpen :D

 

Edit: Ja den er krysset, fant det ut ved hjelp av den her: http://itpro.no/art/7211.html

Endret av tommy_89
Lenke til kommentar
Okei, takk...

btw, er det vanskelig å lage nettverksablene sine selv :p ?

5974550[/snapback]

Du mener å sette på "endekontaktene" selv? Nei, det er ikke vanskelig bare du har en riktig tang til det. :)

5974557[/snapback]

Ja det er det jeg mener :p Da blir det sånn at jeg gjør det da :D

 

Edit: Rette nettverskabler, kan de brukes mellom switch -> pc og router -> pc ?

Endret av tommy_89
Lenke til kommentar

Det er nok ikke vanskelig, en venn av meg på 13år har lagd en 12m TP kabel til meg, bruker den nå faktisk.

 

Bare finn et bilde eller no på google som viser hvordan du skal koble RJ45, så går det bra.

 

 

 

Edit: Vi i lan gjengen gjorde sånn: "Vegg" - modem - Router - pc -pc.

 

router - switch - pc - pc - pc - pc -pc

Endret av Patrick.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...