Gå til innhold

Hvordan få "orange" nattbilder litt finere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det der var jo ganske ille... Hvilket kamera bruker du?

 

Det første du bør prøve er å sette hvitbalansen manuelt på forhånd. Avhengig av kamera har du som regel en del presets du kan prøve, samt gjerne en der du bruker f.eks. et hvitt ark for å få satt den tilnærmet nøyaktig.

 

Mulighet nr 2 er hvis du kan skyte i råformat, da har du store muligheter til å justere hvitbalansen i etterkant. Dersom du ikke har råformat som opsjon kan du selvfølgelig justere fargene på vanlig måte i f.eks. photoshop i etterkant, men det er ganske begrenset hvor mye du kan rette opp med godt resultat. Særlig når hvitbalansen har bommet såpass kraftig som i eksempelet ditt her.

 

En annen ting er at ved utebilder med kunstig belysning er det ofte slik at det er mange lyskilder med ulik fargetemperatur til stede i motivet, og det vil da være tilnærmet umulig å få alle deler av fotografiet til å fremstå med "naturlige" farger (men det vil ofte ikke være et mål i seg selv heller).

Lenke til kommentar

Kameraet er ett Canon EOS 350D.

 

Skal sies at det var så godt som bek mørkt, og at jeg prøvde litt forskjellige greier og har kun hatt kameraet i to uker eller noe :p. Jeg tok også bildene i RAW format om det er det du mener?

 

Jeg likte det i grunn at det var sånn orange, men kanskje ikke så voldelig som det ble.

 

Tips til neste gang jeg skal knipse i nattens mørke er også velkommen.

Endret av skate4life
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke motstå en fristelse....

 

Men dette var et forfedelig bilde å prøve å gjøre noe med...

Regner med det ikke var snø.? Det jeg fikk frem... :p

 

 

 

Bedre instillinger på 350D`n neste gang så... :)

Gatelys er no herk å få rett/naturlig temperatur på...

Lenke til kommentar

Hehe ja, men jeg ble ganske fornøyd med ca.5 av bildene jeg tok så det var ikke så bortkastet i grunn. Skal tenke mer på hvitbalansen neste gang. Det var jo i grunn for å prøve ut natt bilder så. Og nå har jeg jo litt mer erfaring med hvordan det ikke burde gjøres :p:)

Endret av skate4life
Lenke til kommentar

Det var ganske gult der i grunn :p

 

Men det kan jo fort bli bra når jeg får prøvd meg litt mere fram på RAWness for å få ett enda litt bedre resultat også ta det en runde i PS og :p

 

Er ganske fornøyd, det siste bildet viser det sånn øyet så det så :)

Vil takke dere, RAW er min venn fra nå av :p

Endret av skate4life
Lenke til kommentar

Ja, RAW er bare deilig...

 

Jeg tar samtlige bilder med speilrefleks i RAW, med kompakten tar jeg i vanlig jpeg.

 

Men, må også si at når det er så mørkt som det tydeligvis var på det bildet du tok, og eneste lyskilde er f.eks. rød, så finnes det rett og slett ikke nok av de andre fargene i spekteret il å få bildet i en annen farge enn rød. Fargelegging er selvfølgelig en mulighet :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...