Gå til innhold

Dreamfall blir bra!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.gamerankings.com/htmlpages2/589...asp?q=dreamfall

 

Gamerankings ligger foreløpig rundt 78% i snitt. Det betyr at det er flere sider som har belønnet spillet med karakterer UNDER den vanlige 7-9-skalaen, og det tyder ikke så veldig bra.

 

Jaja, får nesten sjekke det ut. Selv om ryktene om at kamp- og snikelementene stinker, samt at spillet er ultralineært med mildt banale gåter som stort sett bare leder opp mot neste stykke eksposisjon i historien, gjør meg litt trist.

 

Snakker om å mislykkes i å bruke mediets styrker, dersom det stemmer.

Endret av SHDR
Lenke til kommentar

Sitter å tester ut spillet nå:) På x-box'en min. Virker bra, minner meg litt om Farenheit. God lyd og bra musikk.

 

Vet fortsatt ikke om det er dette spillet jeg spiller, men skjermbildene jeg så på dagbladet.no er det samme som jeg har sett i spillet.

Endret av dill-hole2
Lenke til kommentar

Om du tenker linært i forhold at det er få muligheter så er jo DLR utrolig linært. DLR hadde jo ingen alternative veier, ingen alternative gåter. Det var klare gåten og komme seg videre eller bli der til du fant ut av gåten. Så at det er linært vil ikke si at spillet er dårlig av den grunn, kanskje vi er for bortskjemte med alt for mange valg, er det ingen som ser på historien?

 

Jeg gleder meg til dette spillet, ikke for alle elementene som er "ny" eller alle tingene som er endret, men fordi jeg er ute etter noe som mange i spillebransjen ser ut til å glemme. En fengende historie. Til tros for at DLR var linært og "rett frem" så var historien noe av det beste jeg noen gang hadde spillet, den dro meg rett inn i verden til April uten problemer og spytta meg ikke ut før jeg var ferdig med det. Når et spill klarer det, så driter jeg i om det er linært, har stygg grafikk og har en del dårlige elementer som ikke fungerer (men som jeg kan velge bort om jeg ikke vil bruke dem). Leverer spillet en knakende god historie og et brukbart system som ikke går utover spillbarheten, så driter jeg i om verdens kongeanmelder dømmer spillet nedenom og hjem pga "linært gameplay". The story counts the most.

Lenke til kommentar
de som skal ha spillet råder jeg til å kjøpe det for å støtte norske funcom;) istedenfor å laste det ned ulovlig :)

5975153[/snapback]

 

 

Enig! Men fant ingen demo, så det ble litt ulovligheter :blush:

 

Gleder meg til det kommer på norsk :thumbup: Aldri spilt norsk talede spill før.

 

Lyden er dritbra, kult med 6 kanals lyd.

Lenke til kommentar
skal spille den lengste reisen 2 snart på pc, bare bli ferdig med tentamene først.

og blir ferdig med spillet før russetiden begynner. :D

5974941[/snapback]

28. spillet kommer, right?

5975092[/snapback]

 

tja, kommer an på hvordan man vil skaffe seg det^^

Lenke til kommentar
skal spille den lengste reisen 2 snart på pc, bare bli ferdig med tentamene først.

og blir ferdig med spillet før russetiden begynner. :D

5974941[/snapback]

28. spillet kommer, right?

5975092[/snapback]

 

tja, kommer an på hvordan man vil skaffe seg det^^

5975281[/snapback]

hehe det er jo sant.. :p

Men det kommer i butikkene 28?

Lenke til kommentar
Gamerankings har også gitt en karakter for kvaliteten på artiklene. Ser du en sammenheng mellom kvaliteten på artiklene og karakterene de har gitt spillet? ;)

5974741[/snapback]

Ja, og slik jeg kjenner GameRankings, er det fordi det er fansen som sjekker rankingene der, og de dømmer naturlig nok lave karakterer nord og ned fordi de ikke setter pris på å høre at noen ikke liker favorittspillet deres. Gamerankings er fullstendig, 100% på trynet, siden det ikke tar hensyn til at ulike karaktersystemer er vektet på ulik måte, uansett.

 

Om du tenker linært i forhold at det er få muligheter så er jo DLR utrolig linært. DLR hadde jo ingen alternative veier, ingen alternative gåter. Det var klare gåten og komme seg videre eller bli der til du fant ut av gåten. Så at det er linært vil ikke si at spillet er dårlig av den grunn, kanskje vi er for bortskjemte med alt for mange valg, er det ingen som ser på historien?

 

Jeg gleder meg til dette spillet, ikke for alle elementene som er "ny" eller alle tingene som er endret, men fordi jeg er ute etter noe som mange i spillebransjen ser ut til å glemme. En fengende historie. Til tros for at DLR var linært og "rett frem" så var historien noe av det beste jeg noen gang hadde spillet, den dro meg rett inn i verden til April uten problemer og spytta meg ikke ut før jeg var ferdig med det. Når et spill klarer det, så driter jeg i om det er linært, har stygg grafikk og har en del dårlige elementer som ikke fungerer (men som jeg kan velge bort om jeg ikke vil bruke dem). Leverer spillet en knakende god historie og et brukbart system som ikke går utover spillbarheten, så driter jeg i om verdens kongeanmelder dømmer spillet nedenom og hjem pga "linært gameplay". The story counts the most.

5975101[/snapback]

Husker way back på tidlig nittitall, da Monkey Island 2 traff gata. Det var også 100% lineært, med bare én løsning på alle oppgaver, men det var mange muligheter for å gjøre dem i forskjellig rekkefølge, som gav deg følelsen av at du ikke bare spilte spillet, men også utforsket verdenen og oppdaget ting på egenhånd. Jeg har fått inntrykk av at Drømmefall er strukturert som så: Finn objekt - bli presentert for puslespill der objekt er brikke - historieeksposisjon som belønning for løst puslespill. Det ... høres rimelig uambisiøst ut.

 

Jeg er helt enig i at alt for få spill har gode, fengende historier. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig, men det har mye å gjøre med at det er vanskelig å få plass til en fullendt fortelling inne i all spillmekanikken. Hvis du skal ha en dyp fortelling, virker det som spillet nødvendigvis blir svært lineært, som for eksempel Fahrenheit. Men jeg synes det er trist å skulle "unnskylde" dårlig designede spill bare fordi de har god historie: Gode fortellinger finner du i både film og litteratur, og sammenlignet med en lineær spillopplevelse vil de sannsynligvis ha bedre spenningsoppbygging og en mer velbalansert fortelling fordi leseren/seeren er under autoral kontroll. Spillmediets styrke er at det ikke er bundet av autoral kontroll, og lar spilleren oppleve en kontekst uavhengig av fortellerstemme og fortellerteknikk. Burde man ikke da forsøke å presentere en god fortelling via opplevelsen spilleren deltar i, heller enn å isolere historiefortellingen til filmklipp?

Lenke til kommentar
Joda, du får fram argumentene dine, men jeg vil likevel si at smaken er som baken :)

 

Og det må da være lov å sette umåtelig stor pris på en ufattelig bra historie? ;)

5978239[/snapback]

 

 

Har fullført spillet i dag, fri fra skolen gjør underverker, eh?

 

Uansett, jeg fikk forhåndsbestille via en venn i USA, som sendte spillet i hastepost til Norge. Litt ironisk at hoveddelen av spillet er utviklet og designet i norge, ser vi bort i fra lyd og en del visuelle småting.

 

Uansett, historien er uten sidestykke. Det finnes ikke noe som kan måle seg med hva du får servert i Dreamfall. Uten å røpe for mye av historien og skryte spillet for mye opp i himmelen vil jeg nevne at dette spillet er veldig målrettet mot en spesifikk spillegruppe. Noen, inkudert meg, vil si at det muligens er tidenes beste eventyrspill, et digitalt kunststykke, mens andre vil si at spillet rett og slett suger.

 

Uansett er dreamfall noe du aldri før har opplevd. Den enkleste måten å beskrive spillet på er som en litt tunglest bok(ikke det at jeg har lest så mange bøker ^^). Det tar en del tid før historien begyner å folde seg ut, og selv med historien fra DLR1, starter man med flere spørsmål enn svar. Gjenom hele spillet er historien drivkraften, selve spillbarheten eller gameplayet er veldig komplisert, men for min del blir dette overskygget av de andre aspektene som miljøet, stemningen og historien.

 

Jeg har hørt en del negativ kritikk om kampsystemet, men jeg vil ikke si at det er et stort problem. Faktisk synes jeg det virket veldig morsomt og følte at det ga mere liv til spillet. Det passer også veldig godt til historien og til hovedpersonene. Snikedelen var såsomså, men jeg brukte ikke mere enn et par minutter på det, hvis vi ser bort i fra et puslespill hvor sniking var et sentralt element. Noen steder blir det litt mye farting, men en ting som fikk meg til å smile var at hovedpersonen også klaget over all løpinga.

 

Spillet er ganske lineært, ja. Det finnes steder der spilleren kan velge forskjellige valg. Valgene har ikke noe å si for historien i det lange løp, men valgen du gjør forandrer situasjonen der og da. Disse valgene gir en illusjon av at spillet er dynamiskt. Jeg vil ikke tro at noen kommer til å spille igjenom spillet for andre gang bare for å se hva som skjedde hvis man tok et annet valg, men slik jeg opplevde det bar ikke spillet tydlig preg av repetisjon og lineæritet.

 

Visuellt er spillet et kunststykke. Selv om det er ikke et teknisk underverk med shader 3.0 eller noe sånt skiller det seg veldig ut. Flere steder stoppet jeg opp for å se meg rundt og "føle" på omgivelsene. Både det visuelle og lydbildet er veldig gjennomført.

 

Humoren i spillet er veldig gjenomført, selv om det er litt lite av den i starten. Men etterhvert støter man på folk og fugler(gjett hvem^^) som får en til å le så det holder. Det var også et par detaljer som bare nordmenn forstår: F.eks var det en kjøpman på et market som roper: "One more Torsk, last one today" og på en TV skjerm står kampresultater mellom flere fotballag. Disse lagene er faktisk stedsnavn og gatenavn i Oslo, som tøyen og blindern.

 

10/10

Lenke til kommentar
Uff orket ikke spille gjennom den lengste reisen jeg pga den norske stemmen, den plaget rumpen av meg.. Men fikk aldri til og bytte til engelsk... Men drømmefall skal kjøpes, og da skal det på med engelske stemmer :p

5980403[/snapback]

Endelig et norsk spill, med norske stemmer, så spiller du med engelsk :dontgetit::p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...