Gå til innhold

Beskriv serveren din


sveiae

Anbefalte innlegg

Fin server det.

 

Kjører Linux da regner jeg med? Eller fungerer Samba på windows?

8414319[/snapback]

Jeg bruker Windows på "desktopmaskinen". Hele poenget med Samba er at man kan dele filer med Windows-klienter og alle andre operativsystemer som støtter SMB (Mac OS, FreeBSD, Linux etc.). NFS hadde vært et alternativ i et miljø med kun *nix-maskiner, skjønt at NFS forutsetter at man stoler på samtlige klienter på nettverket (og da er ikke WEP godt nok for trådløst).

8414344[/snapback]

Ok.

 

Funker det på xp og server 2003?

8414999[/snapback]

Samba er egentlig ikke noe annet enn en open-source implementering av SMB + Microsoft sine utvidelser. Så ja, du kan bruke Windows og la Windows kjøre som en filserver. Du kan da få tilgang til disse filene med en annen PC som kjører Windows ELLER en PC med et operativsystem som kjører Samba (Samba tilbyr altså ikke bare servertjenester men programvare for å lese SMB-"shares").

 

På mine Windows-maskiner så er ikke jeg nødt til å bry meg med at filserveren bruker FreeBSD som operativsystem - jeg leter opp "shares" på samme måte som jeg ville gjort hvis jeg skulle koblet til en Windows-PC. Samba kan også dele skrivere, men det er et annet kapittel.

 

Når det gjelder ytelse, så vil du faktisk finne tester hvor Samba er raskere enn Windows (og omvendt). Likevel så sies det at Samba3 (den aktuelle versjonen) er raskere enn f.eks Windows 2003 Server og Windows 2000. Jeg ville likevel ikke hengt meg så mye opp i dette. Uansett så velger jeg GNU/Linux eller *BSD anyday i en serverrolle - fremfor Windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panda.

 

HARDWARE: Intel Pentium III @ 800mhz

512MB ram

300GB Maxtor P-ATA disk

10/100mbit nettverkskort

 

OPPSETT: OS: Ubuntu Server 7.04

Programmer: OpenSSH-server, Samba, Apache med PHP5, Torrentflux, MySQL, mt-daapd.

 

FUNKSJONER:Står på 24/7. Har et par domener der, i tillegg kjører den MySQL-server for en VPS. Mt-daapd gjør at jeg kan dele musikken og få den opp som et delt bibliotek i iTunes.

 

BRUK: Brukes til forskjellige prosjekter, blant annet koding av sider, teste forskjellige script og litt annet. Brukes også for nedlasting av .torrent-filer. (Blant annet Linuxdistroer)

 

IDEEN: Ville ha en server som jeg kunne legge ut filer på, kjøre IRC fra, og bruke til å leke med. Så har det ballet seg på, og nå kjører den ganske så mye rart.

 

VANSKELIGHETSGRAD: Lett/Middels

Endret av hc(tm)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hardware:

  • Intel Pentium III @ 550MHz
  • 440BX chipset
  • 128MB SD-RAM
  • 2 x 20GB Fujitsu P-ATA disker (muligens Seagate)
  • 8 MB ATI Rage

OPPSETT:

  • OS: Ubuntu Server 7.04
  • Services: Apache, MySQL, PHP, OpenSSH, DNS, Samba, pluss diverse ekstratjenester (Munin, phpmyadmin ++)

BRUK:

Lokal testserver og utviklingsserver for PHP-utvikling (Vikingboard). Står på 24/7, og er alltid tilgjengelig eksternt fra DynDNS-domene (ikke i øyeblikket dessverre, grunnet endringer i lokalnettet). Ellers brukes den til backup (over SMB) og til hendig lagring av skolearbeid, så jeg kan hente det direkte over HTTP hvis jeg glemmer å ta med minnepinne.

 

VANSKELIGHETSGRAD: Middels (skrevet endel scripts for å forenkle administrasjon)

 

 

Jeg har derimot nylig anskaffet meg en 1U 2 x PIII server (HP Netserve) med 1.25 GB REG SD-RAM, 3 x SCSI-disker (10k RPM) og doble nettverksinterface. Planen er å sette den opp med nær identisk oppsett til serveren jeg kjører nå, og sette den opp til å kjøre med RAID og andre fine ting jeg ikke har tilgang på i en vanlig 440BX-boks. Jeg ønsker også å sette den opp med DNS for å fase ut all bruk av vanlige IP-adresser i huset. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

2500+

768mb ram

9800pro

Lian Li

400gb samsung

320gb WD

80gb Seagate

40gb WD

 

Filserver, download pc, prøver og få til FTP- men går aldri:( noen som vil hjelpe?-PM

 

Barebone server:

1700+

512 mb ram

64mb skjermkort

80gb harddisk

 

en liten server for kun litt lek, samt at den blir fjernstyrt via Logmein.

Endret av -Shark-
Lenke til kommentar
Sette opp FTP som i å sette opp FTP-server? På Linux? Windows? Mac OS X?

 

Ihvertfall, jeg klarte å sette opp på Windows for to år siden, og på Linux nå nylig. Hvorfor lurer du?

8605308[/snapback]

Windows XP.

 

Jeg lurer, fordi kanskje du kan hjelpe :innocent: Jeg klarer det nemlig ikke. Knota så ufattelig mye!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Debian 4.0

 

Modell: Intel® Pentium® 4 CPU 3.00GHz

Brikke MHz: 3 GHz

Cache Størrelse: 2.00 MB

System Bogomips: 7503.77

 

Harddisk 250 GB

RAM: 1 GB

 

Brukes som filserver / testserver / hobbyserver

 

Det er 2 servere på denne.

 

Srv1

768 MB RAM

Programvare: Pureftpd, Mysql, apache. Syscp

 

Srv2

Er tom, men skal brukes som en testserver, til installering av Ruby etc...

 

 

Vansklighetsgrad: Høy

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Det er vel et rent lite helvete.. Men, det ligger muliggens noen guider på online.no

8830207[/snapback]

Går det å fjerne modemet eller må det være der? Kan det erstattes med et annet?

 

Modem->trådløs router->switch

 

Sånn ser det ut hos meg.

Sorry for OT.

8831448[/snapback]

 

Du må ha et ADSL-modem der. Det greieste er vel å bruke det som du har fått fra din ISP. Men om det er konfigurerbart så må du sette det i bridge-mode for å få det systemet ditt til å virke på enklest mulige måte. For å gjøre det må du koble det til PC'n din utenom den trådløse routeren.

 

Ellers må man vel først åpne forwarde porter fra modemet til routeren, også derfra til PC'n din.

Lenke til kommentar
Du skal vel ikke trenge å åpne porter dersom det kun er ett modem. Men dersom "modemet" også fungerer som router kan du jo bare sette det i "bridge mode", iom. at du har en router bak uansett.

8838429[/snapback]

Jeg kommer inn i Modemet ja, fra nettleseren, men er så mange konfigurasjoner der. Og ser ikke noe som heter Brigde mode. Er snakk om en Speedtouch 510, fått fra min ISP Telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...