Gå til innhold

Musikk: And now... some music


Anbefalte innlegg

Slenger ut en litt ambient, mørk og småheavy låt jeg lagde for en stund siden. Dette er kun en pre-prod, og ikke et ferdig resultat. Det låter kanskje litt tomt, men det skal være vokal der, noe jeg ikke har fått tatt opp ennå, pluss en liten gitarsolo. Kan innrømme med en gang at Ayreon har vært en av inspirasjonskildene her, det er vel ganske åpenbart. Alle instrumenter spilt av meg, minus gitaren som er spilt av Kristoffer fra Departure Plan. Fort og gæli spilt og sendt via msn, men som sagt; en preproduksjon.

 

Ganske rolig og enkelt til å være meg, men man trenger litt av det også. Tittelen er en arbeidstittel, en av mine mer normale. De pleier å være ganske rare.

 

Kom gjerne med tilbakemelding. Første gang jeg legger ut noe til "musikk-kritikk".

 

 

Låta

Endret av SirMaximus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det var veldig bra til å være uferdig. Syns kanskje trommene ble litt for svake i midtpartiet, men det var ikke så ille.

 

Det er ekte gitar du bruker? Den lød bra. Det er litt goth-følelse over gitaren og synthen som spiller sammen, men i dette tilfellet passet det godt. Hele verket oser av kvalitet, jeg mener at du grenser til profesjonell musiker.

 

Starten åpner stemningsfullt og man aner ikke helt hva dette kan utvikle seg til. Fine strykere akkompagnerer den mørke ambiente atmosfæren før synthbassen gjør inntog. Det gjør den på en naturlig måte. Trommene og melodien som kommer inn passer bra. Kanskje litt uventet med en så vennlig melodi til en så mørk kjerne, men jeg syns allikevel at det funker bra.

 

Pianopartiet er melankolsk og fører oss mer tilbake til den mørke grunnpartiet låta åpnet med, utmerket. Det bryter ut i el-gitarer og synth, som lyder vakkert. Veldig god kvalitet på de fleste lydene!

 

Låta har en del variasjon og progresjon, og blir ikke kjedelig, dette skal du ha skryt for.

 

Jeg finner ikke noe å sette fingeren på etter de to første gjennomlyttingene. Vi får se om det dukker opp noe.

 

En vakker, melankolsk opplevelse.

Lenke til kommentar

Takker for fin tilbakemelding. :)

 

Gitaren er nok meget ekte ja, men spilt gjennom en POD, om jeg ikke husker feil. Tror det er det han bruker til hjemmebruk. Ikke helt eksakt den lyden jeg er ute etter, men det er ikke å farlig nå. Det er vel 4 gitarer oppå hverandre. Det hadde nok vært nok med en i hver kanal.

 

Proff og proff... hehe. Har spilt i en del sammenhenger, men lever ikke av det, snarere tvert imot. Har tapt mer enn jeg har tjent, men det har vært moro, og det er det som er drivkraften.

 

Miksen er ikke helt i vater, mangler litt varme, men det får profesjonelle ta seg av. Bare å få en noenlunde grei trommelyd fra scratch er et prosjekt i seg selv.

Lenke til kommentar

Ok, før jeg skamroser deg opp i skyene skal det sies at jeg ikke er veldig positiv av meg når det gjelder kritikk av amatør-musikk - siden jeg hører middels dårlige låter 50 ganger om dagen. Så vit det før jeg begynner! :)

 

*kremt*

 

Låten begynner, med en gang interessant for meg. Hører med en gang at det er kvalitet over det hele, og du kan det du driver med. Melankolsk og dystert med krystallklar sampling og bra lydforhold mellom alt du har brukt. Hva mastrer du med forresten? Deilige strykeinstrumenter som gjør meg (som gammel gamer) oppmerksom på at det minner om et gammelt amiga-spill som heter Lost Patrol. Jeg blir mer interessert.

 

Så begynner bassen din, høres litt billig ut først - men så peiser du på med frekvenser og den blir interessant. Så over i trommer, som fungerer veldig bra. Ikke noe overveldende, siden det tydeligvis ikke er poenget med låta. Veldig behagelig.

 

Så begynner piano-melodien din, som jeg syntes hørtes mer ut som backing enn hovedmelodi - så jeg venter spent på at noe skal skje. SÅ drar du igang med den sweeping-synth/pad'n og gitar-riffet ditt. "Wohoooo" tenker jeg og skrur opp så det klangrer i kjøkkenskapa. Fikk med en gang en voldsomt nostalgisk go-følelse - ene og alene fordi det minte veldig om Starcraft, (spillet fra Blizzard) noe som ikke var meningen fra din side - men det gjør den. Hele sangen har den feelingen for min del.

 

Et lite opphold med en interessant boble-synth som sveiper perfekt frem og tilbake backet av de behagelige trommene. Ikke gæli ... jeg kjeder meg fortsatt ikke. Så blir det refreng igjen - og jeg koser meg. Den spaca cut-offen du brukte på 4:30 for å avslutte riffet å gå over i den avsluttende fasen var også deilig - redda sangen fra gjentagelse så den kunne tusle å gå i et minutt til. Så avslutter du med piano, og sangen dør naturlig ut.

 

Enkelt og greit - - - > 10/10

Veldig profesjonelt, og det beste jeg har hørt hjemmelaget på veldig VELDIG lenge. Om det betyr en brøkdel av et smil for deg, så steg du mange hakk i gradene i boka mi nå.

 

:thumbup:

 

Edit: Du sa du skulle ha vokaler .... ikke overdriv, denne står så fint på egne ben!

Endret av SkyMarshall
Lenke til kommentar

:blush::w00t:

 

Jo, tusen takk, kult å høre!

 

Det er nok litt space-feeling her, det prøvde jeg hvertfall å få til. Analoge synther funker fint til det formålet. Synther er jo som kjent noe marsboerne ga oss på 60-70-tallet, da synthene virkelig kunne brukes til noe. Bob Moog kommer fra mars, det er jo noe alle vet. :ermm:

 

Til mastring har jeg brukt Ozone 3. Har ikke tilgang på ordentlig hardwareutstyr til sånt per dags dato. Syns uansett at denne funker godt nok, og vel så det.

 

Det med pianomelodien, det er backing ja, ikke noe lead-linje for f.eks. vokal.

Lenke til kommentar

Vel, kan jeg gøre noe annet enn å rose deg? Nå har jo de andre fporsåvidt sagt det meste, og jeg vil såklart ikke gjenta de for mye. Det jeg kan si er at sangen du har laget er veldig fin! Den er nå herved lagt til min liste over de fineste eller "kuleste" sangene.

 

Likte synth-bruken din. Det hele høres veldig bra ut. Jeg er sikker på at det ikke er så bort i månen at du kunne levd et artistliv på fulltid om du hadde startet ordentlig opp. Flink er du hvertfall.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Sorry ass, jeg kan ikke bidra med detaljer en proff studiotekniker ville gjort. For meg går det hele veldig mye på feelingen, og her var det instant good feeling fra starten av låten, og det holdt hele veien. Nydelig komposisjon, veldig bra progresjon og en masse detaljer som holder låten levende hele veien. Jeg fikk en veldig god følelse av denne, og det er veldig bra til å ikke ha blitt mastret av proffe studiofolk ennå. Som du selv sa mangler det litt varme, men det burde ihvertfall ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Bra du fortsetter å skape god musikk. Synes det var litt trist at du sluttet i Circus Maximus (siden jeg kunne namedroppe et foramedlem på vorspiel og lignende), men tror du kommer til å gjøre det stort som soloartist om fortsettelsen er like god.

 

Utrolig bra sang. :=)

Lenke til kommentar
Helt enig! Bare sånn lite tilbud:

dersom du er interessert kan jeg hoste den på eget domene.

Hoster bla ting for cun.

5980788[/snapback]

Jo, tusen takk for tilbudet. Det tar jeg imot, om du har plass og sånt da.

 

Soloartist? Hehe.. Nja, det blir vel ikke med det første, men har et par prosjekter på gang innen forskjellige sjangre. Noe rockeopera-greier og et instrumentalprosjekt, samt Jarle H Olsens band.

Lenke til kommentar

Foreløpig ingenting, det kommer an på hva slags prosjekt dette blir brukt i. Per dags dato går den bare under mitt navn og arbeidstittel. Hadde egentlig tenkt å kalle den "en klype kloakk" eller noe sånt, men en annen låt fikk den tittelen.

 

Til trøst kan jeg nevne at herr gitarist på denne låta har enda verre arbeidstitler enn meg. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...