Gå til innhold

TEST: Seks hodesett


Anbefalte innlegg

Har lurt litt på kortid HW.no skulle teste headset m/ mic ... lurt på å skaffe meg eit med alt dette med Ip tele & skulle også hat mic in game i CS :) men har klart meg fint meg koss settet eg har hatt fram til nu :) ( Koss Porta Pro ) ... Har 3 sett av desse Pc, Mp3 spiller & eit anna som brukes til litt av hvært ( men da mest til lyd :p ) ... er litt skuffa over at Koss sitt SB45 med mic. ikkje kom med i testen ... komplett har jo desse også !!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Sinussveipet viser at hodesettet har en i overkant tydelig topp i frekvensområdet rundt 4 kHz."

 

Hvordan er dette målt? Er det gjort ett opptak ved elementet til klokka? Og er det ønskelig med flat frekvensgang på en hodetelefon?

 

Eller virker usb-settene som et bra alternativ til ip-telefoni-bruk, slipper man å styre med å stille volum som passer på PCen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hadde også vært spennende å få vite hvordan testen som ATW referer til. Har ikke selv giddet å lese hele artikkelen (da jeg allerede har et AKG headsett jeg elsker), var bare interessert i å sjekke hvilke produsenters produkter som var blitt testet og konklusjonen.

 

Til ATW: profesjonelt så måler man en høyttalers produkt med enten spesielt utstyr, eller litt mer "vk1 elektronikk" aktig med en signalgenerator, en fast motstand i serie og en kjent spenning ut fra signalgenerator. Deretter kobler man til et skop, og evt. et voltmeter og måler/"ser" på spenningen over motstanden (ohms lov). Dermed kan man finne ut hvilken karakteristikk elementet har.

 

For hodesett, som for høyttalere, ønsker man en så jevn frekvensgang som mulig. I høyttalere gjøres dette ved høykvalitets delefiltere og flere elementer med gode egenskaper som spiller hvert sitt frekvensområde.

 

Derfor får man sjelden like god lyd i alle frekvensspektere med kun et element, fremfor flere element.

 

Litt sånn apropos (off-topic), men var for en liten tid tilbake innom en bose fabrikk butikk og må si meg mektig imponert over et heftig lite sett de demonstrerte der. Denne saken her: Bose Acoustimass 16

 

De kjørte en demo i lekker "Home Theater" sal, med noen store fronthøyttalere og digre forsterkere. Mot slutten av demoen kommer karen inn, fjerner "forhengene" fra høyttalerne, og igjen står de små "cube" høyttalerene som kan sees på bildet på linken jeg nevnte. Deretter løftet han vekk jukseforsterkerne :w00t:

 

Alle de 9 andre som jeg var med i rommet var like overrasket som meg over lydkvaliteten til de små rakkerne. ... Bare litt sånn off-topic, men likevel relevant i forhold til kvaliteten til små høyttalere.

Lenke til kommentar
Til ATW: profesjonelt så måler man en høyttalers produkt med enten spesielt utstyr, eller litt mer "vk1 elektronikk" aktig med en signalgenerator, en fast motstand i serie og en kjent spenning ut fra signalgenerator. Deretter kobler man til et skop, og evt. et voltmeter og måler/"ser" på spenningen over motstanden (ohms lov). Dermed kan man finne ut hvilken karakteristikk elementet har.

 

For hodesett, som for høyttalere, ønsker man en så jevn frekvensgang som mulig. I høyttalere gjøres dette ved høykvalitets delefiltere og flere elementer med gode egenskaper som spiller hvert sitt frekvensområde.

 

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med denne forklaringen? Forstår jeg deg rett når jeg tror du mener at man kan måle responsen til en høyttaler bare ved å måle elektriske karakteristikker?

 

Jevn frekvensgang fra en høyttaler vil ikke høres likt ut som jevn frekvensgang fra en hodetelefon (selv om du skulle være i et ekkofritt rom), bla pga resonanser i/rundt øret, hvorfor er da jevn frekvensgang nødvendigvis å foretrekke? Det vil jo gi forskjellige resultat i de to tilfellene, så begge kan ihvertfall ikke være optimale.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes dere er altfor snille med icemat siberia. Kvaliteten på disse er helt rævva, og som nevnt tidligere, de knekker for et godt ord. Jeg tapet mine icemat så mye at man ikke så selve headsettet til slutt. Jeg har hat en del billige headset men disse tar kaka. Det er så ille at jeg stiller spørsmålstegn hvordan disse i det hele tatt kan være i samme testgruppe som de andre dere har testet. Det setter disse i dårlig lys å bli sammenlignet..

Lenke til kommentar

en smule offtopic:

Spiller selv med stand-alone mic og et koss-sett som ligger bak hodet. Har gjort meg avhengig av denne komboen, og har spilt de siste 5-6 årene med slike headset.

Men jeg kunne godt tenkt meg å få utnytta nyere spills effekter. Eks bf2's støtte for flere høytalere uten å ha anlegget mitt kobla til pc'en. Kjøpte Zalmal Real Surround Sound ZMRS6F Hodetelefoner, mest på tull, og de viste seg til å ikke ha helt den lyden jeg hadde håpa på. Selv til den prisen.

Har noen anbefalinger til et bedre "sorround" headset?

Eventuelt.. trenger en slik forlenger/koblingsboks/sak som lar meg koble til mini-høytalere, headset og mic, samtidig kunne stille volum. Begynner å bli lei av å alt+tab'e kontinuerlig for å stille volum.

Lenke til kommentar
Hmm... hvorfor ble ikke Sennheiser og Koss med i testen?

5951120[/snapback]

Dette lurer eg også på, hadde også forventa at Koss SB45 skulle være med.

 

Headset er eit hett tema i Lyd-kategorien på forumet, og tre headset som alltid blir nevnt er nettopp Sennheiser PC150 (som eg meiner er det beste i den prisklassen), IceMat Siberia og Koss SB45. Eg skulle mykje heller sett PC150 og SB45 i denne testen i staden for Plantronics .Audio45 og eitt til, headset utan kopper er etter min meining ikkje heilt samanliknbart med for eksempel testvinnaren og PC150.

 

Ellers var det ein fin test, sjølv om eg sakna prisen på dei, det blir litt tungvint å bruke prisguiden til å finne pris på settene etterkvart, spesielt når prisen blir dratt fram som noko positivt eller negativt.

Det er selvsagt ikke mulig å teste alle modellene på markedet, men vi har gjort et utvalg som inneholder noen populære modeller fra prisguiden, og noen modeller som lesere har tipset om.

Ut får dette stiller eg meg uforståande til at Plantronics. Audio45 er med, som ikkje er i prisguiden med mindre du søker, men ikkje Sennheiser PC150 som er blandt dei mest omtalte og har 16 erfaringar i prisguiden.

 

Eg meiner ikkje å kritisere, ta det heller som konstruktiv kritikk til neste gang, men eg står ved min meining om at ein test bør kunne svare på ein del spørsmål som folk sitter med og det er ikkje dumt å ta utgangspunkt i dei mest attraktive produktene på markedet.

 

Måten testen vart utført på likte eg, komfort er ein veldig viktig faktor for eit headset og dette vart godt ivaretat gjennom testen.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Er vel begrenset hva HW har tilgjengelig av sett til slike tester. Er jo ikke noe proff side dette. (selv om den har komersielle eiere).

 

Syns det er bra at dere tester dette jeg. De som klager og ikke er fonøyd kan vel lage en test selv og høre om HW er intressert i å kjøpe denne.

Lenke til kommentar
Er vel begrenset hva HW har tilgjengelig av sett til slike tester. Er jo ikke noe proff side dette. (selv om den har komersielle eiere).

 

Syns det er bra at dere tester dette jeg. De som klager og ikke er fonøyd kan vel lage en test selv og høre om HW er intressert i å kjøpe denne.

5954030[/snapback]

Dei får tilsendt settene frå nettbutikkar (i dette tilfellet Komplett.no), dette kjem fram på første side: "Takk til Komplett.no som lånte oss produktene til test."

 

Kva som ligg til grunn for valg av sett veit eg ikkje, men ser ikkje kvifor dei ikkje skulle kunne låne andre sett.

 

Eg klagar ikkje, men berre set eit spørsmålsteikn ved valg av testprodukter.

Lenke til kommentar
Er det  noen som har hatt erfaringer med trådløse hodesett? Jeg kunne tenke meg et for å kunne bruke skype uten å måtte sitte med PCen.

5948466[/snapback]

 

Jeg har brukt slikt en stund. Konklusjon, helt genialt. Har PCen i kjelleren og jeg kan høre på musikk mens jeg slår plenen eller sitter på verandaen i andre og griller. Kjøpte settet for noen år siden på lefdal. Et philips sett som lades ved å koble det på samme ledning senderen bruker.

5948643[/snapback]

 

 

Hmm...men er det mic på det? De eneste trådløse hodesettene jeg har sett er kun øreklokker, ikke mic. Har en logitech selv, og fungerer stort sett greit det, men savner mic innimellom...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...