Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fikse lakkskade / steinsprut?


sls

Anbefalte innlegg

Har hatt en liten lakkskade over høyre frontlykt (i enden av panseret) siden i fjor og ikke gjort noe med den før nå... Der hvor lakken umiddelbart forsvant er det rødlig av rust, og lakken rundt har begynt å boble litt opp. Dreier seg om en 99-mod Golf IV - er ikke panseret sinkbelangt på disse?

 

Jeg har kjøpt 120 og 240 sandpapir, og lakk i rett farge på bilxtra. Planen er å vaske et lite område rundt (salt og møkk må bort), pusse kun der hvor rusten har satt seg med 120 og så 240 papir. Så spraye litt lakk i lokket til lakkboksen og pensle dette i gropen på panseret. Området er på størrelse med en liten ert.

 

Første gang jeg gjør dette -> er det noe jeg har glemt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må ha på grunning før lakken, dette tar du på skadestedet og litt rundt der også.

La grunningen tørke og puss over lett, så kan du legge på lakken og tilslutt klarlakk etter at lakken har tørket.

5924193[/snapback]

Hvor viktig er grunning?

Lenke til kommentar
Du må ha på grunning før lakken, dette tar du på skadestedet og litt rundt der også.

La grunningen tørke og puss over lett, så kan du legge på lakken og tilslutt klarlakk etter at lakken har tørket.

5924193[/snapback]

Hvor viktig er grunning?

5924200[/snapback]

 

 

 

Hvis ikke jeg er helt ute å kjøre, så er grunningen ganske viktig. Får ikke grunningen lakken til å sitte bedre, tro?

Lenke til kommentar

Ok, måtte ut og kjøpe grunning m/rustbeskyttelse. Nå er lakkskaden utbedret, men det ble ikke helt bra synes jeg. Fargen var mørkere (kan ha noe med at grunningen var rødbrun og på bilen er det vel lagene metall->sort->hvitt->grønnlakk) og jeg synes det ble litt ujevnt/vablete. Det var vanskelig å få lagt på grunningen slik at det ble en fin jevn hinne.

 

Er det noe jeg kan gjøre i ettertid, nå som lakken er lagt på, for å få det til å se fint ut?

 

Ellers kan jeg samle opp en del steinsprut og ta hele panseret om et år eller to ;)

Endret av sls
Lenke til kommentar

Grunnarbeidet er hele arbeidet! Hvis ikke dette blir gjort ordentlig, så kommer rusten fort opp igjen på samme sted.

 

Pass på at det er helt tørt på metallet og vask gjerne over med slikonfjerner eller lynol for å få vekk fett og annet smuss før du legger grunning. Små lufthull under lakken er nok til at rusten får grobunn.

 

Rustfjerner som blir lagt over nedpusset rust har jeg VELDIG delte erfaringer med. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Pass derfor på å få bort mest mulig av rusten!

 

Legg også maskeringsteip/papir rund der du skal lakkere og puss heller litt ekstra ned av lakken (ca. ned til grunningen) rundt området, slik at du får en mest mulig naturlig skøyt når du skal lakkere. Pass bare på at du ikke grunner over den gamle grunningen som du har pusset ned til. Legg derfor en foreløpig maskeringsteip over dette mens du grunner over rust-skaden.

 

Vil heller ikke anbefale deg å bruke pensel og lakkstift, da dette ser helt jævlig ut etterpå. Bruk heller grunning og lakk i sprayflaske! Kan bli litt overdrevent på et så lite område, men det ser hvertfall bedre ut i ettertid... Husk å spray tynne lag av gangen!

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Grunnarbeidet er hele arbeidet! Hvis ikke dette blir gjort ordentlig, så kommer rusten fort opp igjen på samme sted.

 

Pass på at det er helt tørt på metallet og vask gjerne over med slikonfjerner eller lynol for å få vekk fett og annet smuss før du legger grunning. Små lufthull under lakken er nok til at rusten får grobunn.

 

Rustfjerner som blir lagt over nedpusset rust har jeg VELDIG delte erfaringer med. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Pass derfor på å få bort mest mulig av rusten!

 

Legg også maskeringsteip/papir rund der du skal lakkere og puss heller litt ekstra ned av lakken (ca. ned til grunningen) rundt området, slik at du får en mest mulig naturlig skøyt når du skal lakkere. Pass bare på at du ikke grunner over den gamle grunningen som du har pusset ned til. Legg derfor en foreløpig maskeringsteip over dette mens du grunner over rust-skaden.

 

Vil heller ikke anbefale deg å bruke pensel og lakkstift, da dette ser helt jævlig ut etterpå. Bruk heller grunning og lakk i sprayflaske! Kan bli litt overdrevent på et så lite område, men det ser hvertfall bedre ut i ettertid... Husk å spray tynne lag av gangen!

 

Lykke til!  :thumbup:

5924713[/snapback]

Var nøye med å få bort all rusten. Prøvde å pusse ned litt av lakken rundt for å få en jevn og fin overgang. Men jeg brukte pensel... Er fristet til å gjøre det hele på nytt, men det blir nok ikke til det. Har 399ml grunning og lakk igjen, så det står ikke på utstyret ;)

 

edit:

Sett at jeg skulle få lyst til å gjenta reparasjonen og at det blir fint vær en dag til i påsken - bør jeg sparkle over grunningen og pusse, før jeg påfører lakken eller er det mulig å få det fint med bare grunning og lakk-spray?

 

Fant en guide på dinside http://www.dinside.no/php/art.php?id=780 og de nevner ikke sparkel. Det står heller ikke noe på boksene med grunning/lakk hvor lenge de må tørke. Jeg lot det tørke ca. 10 min mellom hver påføring. 3 lag grunning og 2 lag lakk.

Endret av sls
Lenke til kommentar

Det skal gå greit å få det fint med bare grunning og lakk. Problemet er hvis grunningen blir påført med pensel. Da må man pusse den ned slik at det blir helt jevnt. Min erfaring med bruk av pensel er at det blir bunglete og ujevnt. Bruk heller grunning på sprayflaske!

 

Har aldri brukt sparkel, med mindre det er en dyp skade. Problemet med å reparere lakken på så små områder, er at det sjeldent blir et særlig bra resultat. I teorien skal man pusse ned et helt område (f.eks. hele skjermen eller en hel side av karoseriet). Dette for å slippe å få skøyter og ujevnheter.

 

Grunningen jeg bruker er overmalbar etter 2 timer. Lakken jeg bruker tørker etter 30 min. Det skal også nevnes at det er lurt å sette en varmekilde foran område som lakkeres. Jeg bruker å sette en "sol" (en sterk lampe) ca 10-15 cm unna området for å få tørket både metallet, grunningen og lakken ordentlig. Dette av den grunn at det er rått i luften på denne tiden og da kan metallet være gangske fuktig. Det må være helt tørt når du skal lakkere!

 

Håper dette besvarte dine spørsmål. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, takk, det var svar bra nok :)

Jeg har nok vært litt for utålmodig med tørkingen. Det var ganske varmt i luften i går og solen trøket bra. Kan nok være at jeg uansett blir nødt til å gjenta lakkfiksen. Nå vet jeg hvordan jeg skal gjøre det ordentlig, og jeg tørrtrente litt på en blank vinåpner i går :) Nå er den fin og grønn.

 

Området som måtte repareres ble forresten en del større enn den "lille erten" jeg nevnte over. Når jeg begynte å skrape bort løs lakk og rust ble området på størrelse med en langefingernegl. Så man ser mitt forsøk på å reparere lakken bedre enn om det hadde vært så smått som jeg først trodde.

Lenke til kommentar
Ja, takk, det var svar bra nok :)

Jeg har nok vært litt for utålmodig med tørkingen. Det var ganske varmt i luften i går og solen trøket bra. Kan nok være at jeg uansett blir nødt til å gjenta lakkfiksen. Nå vet jeg hvordan jeg skal gjøre det ordentlig, og jeg tørrtrente litt på en blank vinåpner i går :) Nå er den fin og grønn.

 

Området som måtte repareres ble forresten en del større enn den "lille erten" jeg nevnte over. Når jeg begynte å skrape bort løs lakk og rust ble området på størrelse med en langefingernegl. Så man ser mitt forsøk på å reparere lakken bedre enn om det hadde vært så smått som jeg først trodde.

5928736[/snapback]

 

Hehe... har vært borti det samme, ja. :)

 

Det er veldig lurt å ta bort et litt større område rundt rusten, da det som regel ligger mer rust under lakken. :yes:

Lenke til kommentar

Fins vel mange måter og gjøre dette på.

 

Kan være kjekkt og ha en dremel el lignende.

 

Ta en tur til en tannlege og spør etter kasserte borrer og freser.

 

Frese bort ulumskheter med en pitteliten fres. Ha tape rundt hullet. (beskyttelse mot borre-uhell?)

 

Bruke en lupe på små skader. Du ser lettere om det er rust i "hullet".

 

Bruk Alltid silikonfjerner eller lynol før lakking (som tidligere nevnt.

 

Helst 20 grader i luften, og ikke for høy luftfuktighet. Så tørt som mulig-VIKTIG.

 

"knappenåls" skader uten rust. Bruk en tannpirker (uten fluor) til og legge i grunning og lakk. Pass på at lakken(E) ikke er for tykke.

 

1 komponents spakkel kan brukes først om gropen er veldig dyp.

Men i de fleste tilfellene er det tilstrekkelig og bare bruke lakk.

 

sikkert mange med steinsprang som leser denne tråden, ser at svaret mitt kan bomme litt på skaden din. lar den stå alikevell.

 

Husk at lakken "krymper når den tørker, og at du kansje må legge flere strøk, til hullet er fluks (kant i kant med lakken)

 

Prøv og ikke søle utafor hullet, det sparer deg for arbeid.

 

Blir det for mye lakk i hullet, kan du lime 1200 sandpapir på en blyants ende, og vannslipe den til den er AKKURAT PASSE HØY. ikke mere, ikke mindre.

:cry:

Pittesmåe mikroskopiske pusseklosser er og å få kjøpt.

 

Flekkene du event pusser, kan polerest opp med AUTOGLYM 03 slipemiddel. Fins i 1liters flaske. Du får en meget fin overflate med dette, forutsett at du gjør tingene rett.

 

Noe av dette håper jeg er til hjelp? :)

Endret av paradude
Lenke til kommentar
Grunnarbeidet er hele arbeidet! Hvis ikke dette blir gjort ordentlig, så kommer rusten fort opp igjen på samme sted.

 

Pass på at det er helt tørt på metallet og vask gjerne over med slikonfjerner eller lynol for å få vekk fett og annet smuss før du legger grunning. Små lufthull under lakken er nok til at rusten får grobunn.

 

Rustfjerner som blir lagt over nedpusset rust har jeg VELDIG delte erfaringer med. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Pass derfor på å få bort mest mulig av rusten!

 

Legg også maskeringsteip/papir rund der du skal lakkere og puss heller litt ekstra ned av lakken (ca. ned til grunningen) rundt området, slik at du får en mest mulig naturlig skøyt når du skal lakkere. Pass bare på at du ikke grunner over den gamle grunningen som du har pusset ned til. Legg derfor en foreløpig maskeringsteip over dette mens du grunner over rust-skaden.

 

Vil heller ikke anbefale deg å bruke pensel og lakkstift, da dette ser helt jævlig ut etterpå. Bruk heller grunning og lakk i sprayflaske! Kan bli litt overdrevent på et så lite område, men det ser hvertfall bedre ut i ettertid... Husk å spray tynne lag av gangen!

 

Lykke til!  :thumbup:

5924713[/snapback]

Var nøye med å få bort all rusten. Prøvde å pusse ned litt av lakken rundt for å få en jevn og fin overgang. Men jeg brukte pensel... Er fristet til å gjøre det hele på nytt, men det blir nok ikke til det. Har 399ml grunning og lakk igjen, så det står ikke på utstyret ;)

 

edit:

Sett at jeg skulle få lyst til å gjenta reparasjonen og at det blir fint vær en dag til i påsken - bør jeg sparkle over grunningen og pusse, før jeg påfører lakken eller er det mulig å få det fint med bare grunning og lakk-spray?

 

Fant en guide på dinside http://www.dinside.no/php/art.php?id=780 og de nevner ikke sparkel. Det står heller ikke noe på boksene med grunning/lakk hvor lenge de må tørke. Jeg lot det tørke ca. 10 min mellom hver påføring. 3 lag grunning og 2 lag lakk.

5924770[/snapback]

Spakkler du over grunningen når den er så færsk, vil løsemiddelet i spakkelet meget sansynlig løse opp grunningen. Og da detter spakklet av, og du blir ulykkelig? :)

Lenke til kommentar
Jeg reagerte litt på 240 grit sandpapir. Er ikke det drøyt grovt for å få en fin overflate å lakke på?

5934302[/snapback]

JO, absolutt, 600-800 er mer passe :)

5934498[/snapback]

Kjøpte 400 papir også, andre gangen jeg besøkte bilxtra. Var det fortsatt for grovt?

Lenke til kommentar
Jeg reagerte litt på 240 grit sandpapir. Er ikke det drøyt grovt for å få en fin overflate å lakke på?

5934302[/snapback]

JO, absolutt, 600-800 er mer passe :)

5934498[/snapback]

Kjøpte 400 papir også, andre gangen jeg besøkte bilxtra. Var det fortsatt for grovt?

5940863[/snapback]

400 Kan vises igennom...ripene altså..jeg ville ha brukt no finere. men du kan jo prøve, legg godt med grunning over da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...