Gå til innhold

Atter en... oppgradering! Jippi?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg må få oppgradert Pc'en nå av flere grunner. Hovedsaklig at det er veldig vanskleig å få videoredigert nå, og fordi nyere spill går litt dårlig. Tenkte derfor å høre her som så mange andre. Jeg har prøvd å lese meg fram til en egen løsning, men det er alltid vanskelig. Takker på forhånd for all eventuell hjelp!

 

Jeg har:

Hovedkort: Abit KT7

Prossesor: Duron 750

Minne: 256Mb SDRAM

Skjermkort: Radeon 64Mb DDRRAM VIVO

Lydkort: Soundblaster 5.1

Harddisker: WD Caviar 15Gb ?rpm

WD Caviar 80Gb Special Edition

Kabinett: Aopen Aqua Medi (ikke langt fra mini)

Power og slikt er ukjent

 

Jeg bruke Pc'en til mye, men mest spilling og noe rimmlig avansert vidio redigering. Nåverende slitter være med video redigeringa.

 

Jeg har tenkt på følgende oppgradering, men er velig usikker. Og det hade (som alltid) vært kjekt å minske kostnadene litt.

 

Asus P4B533 Hovedkort for S478/533 mhz

- I845E, ATA/100, ATX, USB2.0, 1 414,00,-

 

Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC533

- Socket PGA478, 512kB "Northwood" 2 123,00,-

 

Chieftec Matrix Medium Tower m/dør Sort

- Kabinett m/360W MX-01B-D P4 / 920,00,-

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

- Minne 184-P (for DDR-PC400MHz) 1 503,00,-

 

 

---

Hilsen Gaute

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, er 256MB->512MB ram helt vanlig i dag?

 

da har jeg så jeg klarer meg ut helga iallefall jeg da...

 

Filserver'n har 768mb (SDR, CAS2-2-2, 143Mhz)

workstatonen min har 1GB (DDR cas1.5-2-2-5,170Mhz-1:1)

lan-maskina mi (spilles på) 1GB (SDR 133Mhz Cas3)

 

merk at ingen av maskinene pager til disk lenger, de har pagefiler/swap filer i minnet.

 

Snitt forbruk er ca 120-150MB, kan klatre over 200MB minne bruk noen ganger - har tømt det en gang, men da tegna jeg i 3ds, og da gikk den tom for minne etter hvert der og..)

Lenke til kommentar

Oi. Takk for all den raske responsen. Men for redigering trenger man i hvert fall mye ram har jeg merket, og cpu er nok ikke dumt heller. Så jeg må gå for litt. Firewire har jeg alerede. Og skjermkortet skal holde. SCSI disker må jeg vente med, med det hadde muligens hjelpt med raid nå...

Og er 3200 DDR unødvenig i utbytelse? Jeg er litt usiker på om jeg skal gå for stoolman eller arne12 sin løsning...

 

 

Hilsen Gaute

Lenke til kommentar

eller en xp til 550? tror nok det ja

 

hvis du skal ha nå med en gang kan du kjøpe MSI KT3 ULTRA som fås rimelig nå i disse kt400 tider. kt400 trenger du ikke. dårligere ytelse faktisk, og dyrere. Hvis du skal drive mer med klokking og ønsker fancy bundle kan du velge det kortet jeg har (bruk prisguiden til hw.no)

 

har du litt is i magen venter du på Nforce2 som kommer i oktober

Lenke til kommentar

512mb ram erke evig mye om man skal drive tung videoredigering da:) En frame typisk vcd ntsc på

352 x 240 i 32 bit farge. er ca 330k. Så tenker vi oss at man har ca 25hz på dette.. da er vi oppe i 8.2 megabyte pr sekund video. Om man da har 512 mb ram og trekker fra det os'et bruker.. så er man kanskje oppe i 50 sekunder videoklipp, legg på lyd, og minnet programmet du redigerer i bruker, og det faktum at man sikkert jobber i høyere oppløsninger... lalala:) Alt for lite ram.

Lenke til kommentar

ååå.. så mange valg. (på godt å vondt)

 

Jeg har redigeret en 24 min lang film i 720x580 oppløsmimg nå på 256mb SDRAM. Det gikk ikke bra... Hehe.. Joda det gikk bra, men jeg skal ikke påstå at vi ikke har hatt problemer.

 

Jeg er egentlig litt amd "fan", men er litt red for dette nye. hehe. har hørt at noen har hat probleme med a sette på disse prosesorene og viftene. en kamerat av meg har også hat problem. Og kommer ikke barton til å være kjempe dyr med en gang.

 

Men jeg har vel ventet til nå, og kan vel vente lengere. Men det hadde vært greitt med det minnet nå for å få denne (kvalitets) filmen litt bedre.

 

Forsåvidt har jeg lyst på noe "fremtidsrettet" også. Kjedlig å måtte opgradere igjen snart, kan likså godt ta iet et skipertak nå. Jeg blir mer og mer sikke på en p4 løsning og sikter meg inn. Tar fortsatt mot all hjelp med takk. Skal si i fra når bestiling skjer...

 

 

Dette ble masse rabling...

Hilsen Gaute

 

[ Denne Melding var redigert av: the dim på 2002-10-06 05:03 ]

Lenke til kommentar

Ok, hvorfor ikke trå til når en først skal oppgradere:

 

Asus P4S8X/LAN, Pentium Hovedkort, ATA/133, USB 2.0, AGP 8X kr. 1304,-

 

512MB DDR XMS3200C2 kr. 2030,- :smile:

 

Midi Tower Sølv med dør, 340W PSU kr. 905,-

 

Intel Pentium 4 2400MHz, Boxed kr. 2242,-

 

SUM: kr. 6481,- :/

 

Alt fra på quad.no

Nå må jeg nesten bare trå til føre jeg ombestemer meg :smile: Noen innvendinger?

 

 

-GJ-

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 22:53, skrev Basus:

RAID liker videoredigering og mye plass. SCSI disker er bra hvis du trenger "lite" plass og har noen IDE HDD'er å kopiere det til etterpå. Dem koster jo så inni ******.


 

Jeg bruker en vanlig WD 80GB SE (med 8MB cache) som videodisk til videoredigering (laveste komprimering i Premiere). Jeg har den på en egen kontroller og det går fint. Men ikke sett den på samme kontroller som f.eks OS disken. Kjøp gjerne en helt ny, egen IDE kontroller til den.

Lenke til kommentar

Nå har jeg rotet frem og tilbake fælt. Men bestiller dette øyeblikk følgende:

 

Fra komplett.no :

Abit SR7-8X Hovedkort S478/533mhz DDR SIS648, ATA133, ATX, Lyd, USB2.0, 8x AGP NOK: 1 013,00

 

Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 512kB "Northwood" NOK: 2 123,00

 

Fra quad.no :

512MB DDR XMS3200C2 kr. 2030,-

 

Midi Tower Sølv med dør, 340W PSU kr. 905,-

 

 

Sum: 6071 + noen kabinett vifter

 

Ble litt dyrer enn tenkt det, men så er det jo snerten også da :smile:

 

Så nå er det bare å komme frem å skrike: For en idiot!

 

-GJ-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...