Gå til innhold

Defekt/skadet Nokia 6280-tråden (soft- & hardware)


Anbefalte innlegg

Hei.

Har nettopp kjøp meg en ny N6280, og jeg er at det finnes forskjellige meninger om denne telefonen :-) Uansett, kjøpt er kjøpt, så håper jeg bare jeg ikke vil oppleve alle de problemene som er nevnt i denne diskusjonen.

Men, må innrømme at jeg ble litt skeptisk allerede når jeg lastet ned nye teamer fra nokia.com og det viste seg at flere av de ikke kunne brukes. Det viser seg nemlig at når jeg benyttet noen av disse temaene kunne jeg ikke legge inn "tegn" i tekstmeldinger. Prøvde jeg et annet tema gikk det greit. I tillegg er bildene jeg har tatt (med blitz), mildt sagt, elendige, men skal sjekke dette litt nærmere når jeg får ett par dager til på meg.

Men, spørsmålet mitt er egentlig : Hva er siste software-versjon på denne telefonen? Min, kjøpt på www.bestbuy.no for 3 dager siden har versjon 03.81, datert 9/5 06. Finnes det en nyere ?? Og hvis det gjør det, kan jeg kreve at jeg får oppgradert denne gratis på en så ny telefon ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK. Takk for svarene.

Men, hva mener dere ? Telefonen ble kjøpt for 3 dager siden, med software fra mai -06. Etter den tid er det kommet oppdateringer av software som "ordner" opp i diverse bug'er på telefonen. Bør jeg ikke kunne kreve gratis firmware-oppdatering av telefonen ..??

Lenke til kommentar

Det koster ingenting å få oppdatert firmware på telefonen viss der er feil.. Da er det garantireperasjon, og du kan til og med kreve tilbake pengene du betalte for porto. Kan hende at dette koster viss telefonen er feilfri, men da tviler jeg på at det vil lønne seg å oppdatere til en nyere versjon..! Jeg har samme versjon, og min fungerer fint nok til å bruke. Bare noen småbugs som fint går ann venne seg til. Min er i tillegg relativt ny, som kanskje betyr at noen bedrifter av erfaring har funnet ut at versjon 3.81 har sjeldnest feil? Alt kan ikke være perfekt heller :)

Endret av gardover
Lenke til kommentar
Jeg har da vel det største problemet her... :p klarte å knuse skjermen min å har ikke garanti (tror jeg:p) så jeg lurte på om noen visste av ett brukbart verksted og kanskje til og med pris på en slik reparasjon...

 

jeg og har som de fleste her inne problemer med at telefonen restarter seg og slikt når jeg spiller musikk... må påpeke at dette er min 4. Nokia 6280 på litt over en måned... :p

7321829[/snapback]

Jeg opplevde akkurat det samme, fikk skjermen knust. Å sende den til det sentralet verkstedet i Drammen (som Elkjøp, Lefdal osv. bruker) ville kostet godt over 1000 kr. Men på Nordialog Tempeveien i Trondheim, som er et Nokia Servicesenter, koster det kun 745 kr.

 

Be også om en firmware-oppdatering av telefonen, så du får bort alle feilen med mp3 spiller osv. Dette får du på gratis på garantien.

 

Nordialog har veldig god service. Min 6280 var klar med ny skjerm dagen etter jeg leverte den inn (dog de sa det ville ta en uke... :p). Så dette er en bra plass å få reparert telefonen, hvis du bor midt i landet ;)

Lenke til kommentar
Det koster ingenting å få oppdatert firmware på telefonen viss der er feil.. Da er det garantireperasjon, og du kan til og med kreve tilbake pengene du betalte for porto. Kan hende at dette koster viss telefonen er feilfri, men da tviler jeg på at det vil lønne seg å oppdatere til en nyere versjon..! Jeg har samme versjon, og min fungerer fint nok til å bruke. Bare noen småbugs som fint går ann venne seg til. Min er i tillegg relativt ny, som kanskje betyr at noen bedrifter av erfaring har funnet ut at versjon 3.81 har sjeldnest feil? Alt kan ikke være perfekt heller  :)

7323895[/snapback]

 

Nå er det vel ingenting i denne tråden som tyder på at software versjon 3.81 har _færrest_ feil akkurat. Derimot tyder mye på at de fleste av de sakerne folk har påpekt i denne tråden er rettet i den siste versjonen (5.92).

"Småbugs" i en telefon man betaler flere tusen kroner for er heller ikke akseptebelt, iallefall ikke når disse dukker opp etter 3 dager.

Lenke til kommentar

Kjøpte min Nokia 6280 i slutten av mai, og har hatt de fleste problemer alle andre har pluss litt til...

 

Det begynte etter bare to uker, med sånne småfeil med meldinger og sånt, for så å begynne å skru seg av og på. Jeg leverte mobilen inn der jeg kjøpte den og fikk den tilbake igjen etter 2 uker.

Da hadde de tatt en FW-oppdatering.

 

Gikk ikke lange tiden før mobilen begynte å tulle igjen...

Meldingene slettes mens jeg skriver, kan ikke sende, kan ikke lagre. Kan ikke motta samtaler, lyden blir borte, vibrering blir borte, mobilen restarter seg når jeg hører på musikk. Og igjen, så restarter den seg hele tiden. Så jeg måtte jo levere mobilen igjen...

Og fikk den tilbake igjen etter 3 uker. Ny FW-oppdatering, og skjermen var byttet.

 

Noen dager etter jeg fikk den tilbake, kom det noen nye problemer igjen...

Vil ikke lade, kabelen til pc'n virker ikke, meldinger slettes, kommer ikke inn i forskjellige mapper, restarter seg når jeg hører på musikk, henger seg opp hele tiden og etterhvert så restarter den seg hele tiden igjen.

Så leverte mobilen inn igjen, fikk den tilbake igjen etter 3 uker. Ny FW-oppdatering, skjermen var byttet og den hadde fått en "rens".

 

Men nå igjen... så er det noe tull...

Restarter seg når jeg hører på musikk... ofte kommer det en høy pipelyd først, den henger seg opp, får noen ganger beskjed "Minne fullt" når jeg prøver å gå fra en side til en annen en på internett. Får beskjed "Filsystem opptatt" når jeg prøver å gå inn i noen mapper.

Og, ikke minst... hvor har minne til mobilen blitt av? :p

Hvis noen prøver å sende meg mms, får jeg bare beskjed om at det er fullt og at jeg må slette noe. Og nå har jeg slettet alle meldingene mine, og det eneste som er på mobilen, er de tingene som fulgte med mobilen.

Under minne står det, brukt: 2,1MB, ledig: 54kb...

Får ikke slettet noen mere, så snart kan jeg ikke motta noe... Evt. må jeg begynne å slette det som ligger i Grafikk-mappen.

 

Så da må vel mobilen inn en gang til... blir vel siste gang for den, da jeg vil ha en helt ny mobil. Er lei av at den ikke fungerer som den skal...

 

Kan jeg stole på at en 6280 med versjon 5.92 virker?

(har versjon 3.81 nå) eller bør jeg bare finne meg en helt annen modell/merke?

Lenke til kommentar

Versjon 5.92 har fjernet alle problemer for meg (eneste som fortsatt er er at den noen ganger "mister kontakten" med SIM-kortet, SIM-kortvalget på menyen forsvinner, og meldinger kan ikke mottas før telefonen er restartet, men du kan sende sms og motta/starte samtaler, dette skjer da veldig sjelden).

 

Jeg vil anfebale deg å få ny oppdatering, for når den nå endelig fungerer, fungerer den ypperlig :D

Lenke til kommentar

Har noen erfart dekningsproblemer, og om software update har noe å si på dette? Jeg har hatt min inne for reperasjon allerede, for ei stund siden, men erfarer fortsatt laber dekning til tider. Det har dog blitt bedre..

Når jeg snakker laber dekning, så betyr det f.eks at det ikke går å ha mobilen i lomma, og at dekningen forsvinner plutselig.

Lenke til kommentar
Har noen erfart dekningsproblemer, og om software update har noe å si på dette? Jeg har hatt min inne for reperasjon allerede, for ei stund siden, men erfarer fortsatt laber dekning til tider. Det har dog blitt bedre..

Når jeg snakker laber dekning, så betyr det f.eks at det ikke går å ha mobilen i lomma, og at dekningen forsvinner plutselig.

7337201[/snapback]

 

Jeg har også hatt noen dekningsproblemer, skjer fortsatt. Hvor dekningen plutselig forsvinner, og jeg må skru mobilen av og på for å få tilbake dekningen.

Vet ikke om en oppdatering hjelper mot dette, men det henger vel sammen alt sammen... Så er sikkert fint å oppdatere igjen...

Lenke til kommentar

Har hatt min inne på oppdatering 3 ganger nå , sist gang med 5.ettellerannet men nå var det slutt på tålmodigheten min, gikk i retur til mpx nå med melding om at jeg vil ha igjen pengene.

Har hatt alle feil på den men i det siste kunne man ikke ringe uten at den mistet dekningen og brøt samtalen, lite kult når man står i telefon med personer som man abolutt ikke bør bryte med :(

Lenke til kommentar
Det koster ingenting å få oppdatert firmware på telefonen viss der er feil.. Da er det garantireperasjon, og du kan til og med kreve tilbake pengene du betalte for porto. Kan hende at dette koster viss telefonen er feilfri, men da tviler jeg på at det vil lønne seg å oppdatere til en nyere versjon..! Jeg har samme versjon, og min fungerer fint nok til å bruke. Bare noen småbugs som fint går ann venne seg til. Min er i tillegg relativt ny, som kanskje betyr at noen bedrifter av erfaring har funnet ut at versjon 3.81 har sjeldnest feil? Alt kan ikke være perfekt heller  :)

7323895[/snapback]

 

Nå er det vel ingenting i denne tråden som tyder på at software versjon 3.81 har _færrest_ feil akkurat. Derimot tyder mye på at de fleste av de sakerne folk har påpekt i denne tråden er rettet i den siste versjonen (5.92).

"Småbugs" i en telefon man betaler flere tusen kroner for er heller ikke akseptebelt, iallefall ikke når disse dukker opp etter 3 dager.

7324512[/snapback]

 

Nei, jeg har ikke lest hele denne tråden så grundig, så det var bare en rask tanke jeg hadde. Er jo også selvfølgelig naturlig at siste FW er den beste.. Men det er vertfall 5.92 og 3.81 som dominerer så vidt jeg kan se.

 

Småbugs er selvsagt kipt på dyre telefoner. Jeg kjøpte min for 2000kr, altså ikke så veldig mye, så jeg kan akseptere noen få småbugs.

Jeg kan jo presisere mine småbugs:

-Av og til visker telefonen vekk det jeg skriver på tekstmelding (to ganger i mnd.).

-Tilkopling mellom PC og telefonen er ikke helt slik som den skal være. Jeg får for eksempel ikke tak i noen meldinger fra telefonen. Sjekk her for akkurat dette problemet (og svar gjerne).

-Viss ikke simkortet er i-satt, fungerer ikke skjermspareren.

-At telefonen har låst seg en gang under filming.

-Ekstrem slark (dette er den verste "bugen").

Sant nok oppdaget jeg også feilene på telefonen, veldig tidlig, men siden jeg fant ut av litt selv, og siden det har jeg ikke ork til å sende telefonen på reperasjon ved små-bugs. Får heller vente til eventuelle større feil oppstår - noe som ikke er helt usannsynlig.

 

 

Kjøpte min Nokia 6280 i slutten av mai, og har hatt de fleste problemer alle andre har pluss litt til...

 

Så da må vel mobilen inn en gang til... blir vel siste gang for den, da jeg vil ha en helt ny mobil. Er lei av at den ikke fungerer som den skal...

7336928[/snapback]

 

Hadde jeg vært deg ville jeg krevet å fått tilbake pengene (som du har rett til etter tredje gangs reperasjon og feilen er vesentlig - altså noe du har rett til i ditt tilfelle). Du kjøpte som jeg ser telefonen i mai, så telefonmarkedet har utviklet seg en del siden da. Du får nok kjøpt en en hel del bedre telefon for akkurat samme summen :thumbup:

Endret av gardover
Lenke til kommentar

Dro idag til Elprice og sa jeg ville ha ny mobil...

 

Fikk beskjed om å komme tilbake en dag før kl.15, for de kunne ikke bestemme det, de måtte ringe til Telenor Support eller noe...

Eller så måtte jeg levere den inn (for fjerde gang!) Men jeg må ha mobilen, og har ikke tid til å vente 3 uker til, så det ville jeg ikke. Og da sa de bare neivel... da går det ikke, da får du komme tilbake en annen dag.

:thumbdown:

 

De andre feilene jeg har hatt, går det i hvert fall ann å leve med noen dager... Men den megafeilen jeg har nå, med at minnet til mobilen er helt borte... Det går jo ikke ann. Jeg har ingenting på mobil-minne, ingen meldinger/bilder osv.

Har i bruk 1,8MB nå og ledig minne er 50kb! Og det går bare nedover og nedover.

Bare jeg får en melding, så får jeg beskjed om å slette noe fordi det ikke er plass... Så måtte bare begynne å slette fra de tingene som fulgte med mobilen. (Temaer/Grafikk) Har ikke så mye igjen av det, ikke alt kan slettes heller. Om et par timer så må jeg inn å slette noe mere igjen for da er minne blitt enda mindre.

Mobilen tar jo livet av seg selv... :( og jeg får ikke dratt tilbake før mandag!

 

Skal det ikke egentlig være opptil 8MB minne på denne mobilen?

Isåfall så har jeg mistet over 6MB, og det går nedover for hver time.... :mad:

Lenke til kommentar
Nei, jeg har ikke lest hele denne tråden så grundig, så det var bare en rask tanke jeg hadde. Er jo også selvfølgelig naturlig at siste FW er den beste.. Men det er vertfall 5.92 og 3.81 som dominerer så vidt jeg kan se.

7341313[/snapback]

Nja, den siste er ikke nødvendigvis den beste... Det kan være mange bugs i den nye, de har fikset de som var i den forrige, og muligens skapt nye.

 

Men som regel er den nyeste best ja :)

 

_

 

LisaS: Vel, jeg har 865kb igjen i telefon minnet, men så har jeg 2,9mb til programmer, og 1.6 i galleriet...

 

Prøv å gå inn på galleriet, og velg Minnestatus i menyen, da får du en oversikt over hvor mye plass de forskjellige tingene tar ;)

Endret av Zappza
Lenke til kommentar
Dro idag til Elprice og sa jeg ville ha ny mobil...

 

Fikk beskjed om å komme tilbake en dag før kl.15, for de kunne ikke bestemme det, de måtte ringe til Telenor Support eller noe...

Eller så måtte jeg levere den inn (for fjerde gang!) Men jeg må ha mobilen, og har ikke tid til å vente 3 uker til, så det ville jeg ikke. Og da sa de bare neivel... da går det ikke, da får du komme tilbake en annen dag.

:thumbdown:

 

De andre feilene jeg har hatt, går det i hvert fall ann å leve med noen dager... Men den megafeilen jeg har nå, med at minnet til mobilen er helt borte... Det går jo ikke ann. Jeg har ingenting på mobil-minne, ingen meldinger/bilder osv.

Har i bruk 1,8MB nå og ledig minne er 50kb! Og det går bare nedover og nedover.

Bare jeg får en melding, så får jeg beskjed om å slette noe fordi det ikke er plass... Så måtte bare begynne å slette fra de tingene som fulgte med mobilen. (Temaer/Grafikk) Har ikke så mye igjen av det, ikke alt kan slettes heller. Om et par timer så må jeg inn å slette noe mere igjen for da er minne blitt enda mindre.

Mobilen tar jo livet av seg selv...  :( og jeg får ikke dratt tilbake før mandag!

 

Skal det ikke egentlig være opptil 8MB minne på denne mobilen?

Isåfall så har jeg mistet over 6MB, og det går nedover for hver time....  :mad:

7347218[/snapback]

 

Det høres som om du kan ha fått et eller annet virus på telefonen, men er ikke noe problem å levere den fra seg på service nå, med tanke på at den blir mest sannsynlig oppgradert med 6288 FW. og den skal være feilfri..

 

Edit: hva lærer vi av dette? IKKE handle hos Elprice fordi du sparer en hundrelapp eller to..

Endret av Mo-BIL-Con
Lenke til kommentar

Vi bør også ha lært: Ikke kjøp 6280! Bøttevis med feil er rett og slett ikke holdbart. Selv om det er en aldri så brukervennlig telefon. Min har vært på rep og har fått samme feil en gang til, ubrukelig dårlig av en så stor produsent som nokia.

Endret av wipy
Lenke til kommentar
Det høres som om du kan ha fått et eller annet virus på telefonen, men er ikke noe problem å levere den fra seg på service nå, med tanke på at den blir mest sannsynlig oppgradert med 6288 FW.  og den skal være feilfri..

 

Edit: hva lærer vi av dette? IKKE handle hos Elprice fordi du sparer en hundrelapp eller to..

7348193[/snapback]

 

Ja, har tenkt tanken selv... kanskje et virus... Slettet litt mere igår kveld, og den har holdt seg stabil over natten.. :p

Har nå hele 232kb ledig :w00t:

 

Jeg kommer til å levere den, bare så teit og levere den å sitte der i 3 uker uten mobil, for de hadde såklart ingen telefoner å låne ut! Men får vel se om jeg får lånt en av en eller annen...

 

Jeg har lært! :D

Endret av LisaS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...