Gå til innhold

Sony Ericsson i nedoverbakke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her og koser meg med prisguiden på utkikk etter en erstatter for min velbrukte T630.

Som skapgeek med sans for dingser med høy gadgetfaktor lesser jeg på med de siste/hotteste teknologiene; EDGE, UMTS, Wi-Fi, og diverse smarttelefon OS...

Da er da jeg med ett innser det: Min neste telefon blir neppe en ny Sony Ericsson.

Mens resten av verden konkurrerer innbitt om å få presset mest mulig inn på minst mulig plass er Sony Ericsson opptatt med helt andre ting:

Å lage Walkman...

Jeg er bitter og skuffet, men mest lei meg for alle av mine surt opptjente penger jeg har lagt på bordet for diverse ekstrautstyr: Billlader, handsfreesett, bordstativ osv. osv...

Hvorfor? Hvorfor klarer ikke Sony Ericsson det alle andre kan? Jeg husker den gangen SE gikk mot strømmen, gikk opp av et mørkt hull og stormet mot en kjempe som ingen andre hadde klart eller våget å stå i mot; nemlig Nokia. Det var tider.

Den tiden er over, SE har blitt klubbet ihjel av Goliath og ligger med brukket rygg. Nå er de ikke lenger opptatt av kampen mot Nokia og andre, det er helt andre ting som opptar dem, nemlig;

Å lage Walkman...

Jeg rister oppgitt på hodet leter lenger og lenger ned på listen over telefoner som kan være av interresse. Det blir dyrt. 3000 kroner, 4000 kroner, 5000 kroner... Jeg avbryter søket og begynner på et nytt:

Hvor mye koster en laptop tro? :hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For det første: Walkman er populært. Det selges massevis av mobiltelefoner med mp3-spiller integrert og SonyEricsson er helt klart markedsleder. De lanserte nylig flere nye modeller i Walkman-serien, blant annet en W950 med en håndfull gigabyte lagringsplass.

Du må nok bare innse at dine ønsker i en mobiltelefon ikke stemmer overens med størsteparten av markedet og dermed heller ikke med SE's strategi.

Når det gjelder alt tilleggsutstyret ditt så er alle de andre produsentene akkurat like ille som SE. Både Nokia, Siemens, LG og Samsung bytter bunnplugger på telefonene sine rett som det er. SE har byttet én - 1 - gang de siste årene. Byttet skyldes at den gamle bunnpluggen rett og slett var for tykk for de nye modellene.

-snubbel

PS: Nei, jeg jobber ikke for SE.

Edit: Ta en titt på Qtek-telefonene. Det kan se ut som om de har det som passer for deg. De lader via USB og har standard minijack (2,5mm og 3,5mm avhengig av modell) for lyd.

Endret av snubbel
Skrevet
Du må nok bare innse at dine ønsker i en mobiltelefon ikke stemmer overens med størsteparten av markedet og dermed heller ikke med SE's strategi.

5885401[/snapback]

Nettopp her tror jeg du gir svaret trådstarter er enig i, og som jeg synes er synd.

Mens Nokia som verdens desidert største, samt Samsung og Motorola som relativt store, har mulighet til å dekke også de mindre kjøpergruppene i tillegg til de større, kan SE bare fokusere på å kapre de største og mest generelle markedene.

Dette er i hvert litt slik jeg tolker det. Arrester meg om jeg tar feil.

Skrevet

Helt enig med arehei, men jeg synes ikke SE skal slaktes av den grunn. De er et lite selskap (på verdensbasis) og jeg synes det er forståelig at de velger å pøse på med modeller i et segment der de er ledende, framfor å prøve seg med i et segment der Nokia og Smartphones (Qtek mm) leder. Det dreier seg om å drive business, ikke om å ha en passende modell til alle potensielle kunder.

Jeg forstår trådstarters frustrasjon, men det er dessverre slik verden fungerer når man vil tjene penger. Jeg kjøper ikke Saab lenger, de har puttet for mye dritt i bilene sine. Kvaliteten er for dårlig og feilprosenten for høy.

-snubbel

Skrevet

Jeg ser jo helt klart at SE er ute etter profitt, og med ordtaket "never change a winning team" surrende i bakgrunnen er det risikabelt å lansere nye modeller som viker fra den magiske formelen.

Min frustrasjon går vel mest på at SE har all teknologien som trengs for å lage en smarttelefon i toppsjiktet, men sitter på gjerdet og lager det som selger mest akkurat nå.

Hvor er gnisten? Nytenkningen og innovasjonsviljen? Det er synd (for oss) at SE ikke har mer baller og lager noe som tar pusten fra oss. De har gjort det før og kan (hvis de vil) gjøre det igjen.

PS: La meg bare få presisere at jeg ikke har noe imot SE. Min T630 fungerer utmerket og har ikke vært på reperasjon en eneste gang de 2 1/2 årene den har vært i drift. Jeg synes bare det er synd at SE ikke bruker sine talenter til fulle. Jeg tror vi alle går glipp av noe pga. dette. :yes:

Skrevet
Jeg ser jo helt klart at SE er ute etter profitt, og med ordtaket "never change a winning team" surrende i bakgrunnen er det risikabelt å lansere nye modeller som viker fra den magiske formelen.

Min frustrasjon går vel mest på at SE har all teknologien som trengs for å lage en smarttelefon i toppsjiktet, men sitter på gjerdet og lager det som selger mest akkurat nå.

Hvor er gnisten? Nytenkningen og innovasjonsviljen? Det er synd (for oss) at SE ikke har mer baller og lager noe som tar pusten fra oss. De har gjort det før og kan (hvis de vil) gjøre det igjen.

PS: La meg bare få presisere at jeg ikke har noe imot SE. Min T630 fungerer utmerket og har ikke vært på reperasjon en eneste gang de 2 1/2 årene den har vært i drift. Jeg synes bare det er synd at SE ikke bruker sine talenter til fulle. Jeg tror vi alle går glipp av noe pga. dette. :yes:

5885934[/snapback]

Hvis det er smart telefoner fra SE du vil ha, kommer det mer og mer av dette, 3 er under utvikling bl.a.

SE kommer iår til å være mer aggresive enn de har vært tidligre, og det blir mer av alt, også en ny klasse som dukker opp snart.

Tror det er ca 14 mobiler til som skal lanseres iår.

:)

Skrevet
mest lei meg for alle av mine surt opptjente penger jeg har lagt på bordet for diverse ekstrautstyr: Billlader, handsfreesett, bordstativ osv. osv...

5885214[/snapback]

Jasså? Skjønner ikke hvorfor du klager over at SE er i nedoverbakk når du ikke en gang har klart å få med deg at samtlige mobilprodusenter har byttet bunnkontakter over de siste 2-3 årene. Videre har mobiltilbehør falt veldig i pris siden sist du var i en mobilbutikk så en billader koster ikke som før 4-500 kr. :)
Skrevet

SE har jo mange nye telefoner på trappene, som ikke er av typen Walkman. Nevner f.eks P990i, K610i og K800i som alle kommer i løpet av et par måneder. Samtlige har 3G, og K800i har 3.2 mpixel Cybershot kamera.

Skrevet (endret)

Etter min mening har selskapet tapt litt markedsandeler i det siste. Tenker da på den tiden da de solgte telefoner som T610 osv. Omtrent "alle" kjøpte denne telefonen. Den var lekker, den hadde mange flere funksjoner enn konkurrentene og sist men ikke minst; veldig billig!

Nå om dagen synes jeg også at fokuset på walkman telefoner er litt vel stort.

SE har vel ikke så mange slike "killer" telefoner lenger. K700i var også en telefon som solgte godt blandt unge. Synes SE burde holde på dette markedet, og produsere flere slike typiske ungdomstelefoner.

Endret av Menkromsen
Skrevet

Jeg synes også SE styrer unna endel markeder som mange setter pris på, f.eks mobiler som tåler en trøkk, her er jo siemens og nokia enerådende. Mange mobilkontrakter til f.eks håndverksfirmaer kan jo SE og samsung se langt etter pga dette. Håper de snart sikter seg inn mot flere markeder!

Skrevet
Jeg synes også SE styrer unna endel markeder som mange setter pris på, f.eks mobiler som tåler en trøkk, her er jo siemens og nokia enerådende. Mange mobilkontrakter til f.eks håndverksfirmaer kan jo SE og samsung se langt etter pga dette. Håper de snart sikter seg inn mot flere markeder!

5892709[/snapback]

Er helt enig med at Nokia er den desidert største aktøren på markedet, de lager mobiler for alle alders- og brukergrupper.

Men SE har veldig bra mobiler. Kanskjer mer rettet mot musikk og ungdomer :dribble:

Skrevet

Det var synd. Det betyr at de kanskje fortsetter å bare satse på de største gruppene, fordi de ser det er lønnsomt.

På den andre siden kan det ha positiv effekt, da de i takt med at bedriften blir større og mer positiv økonomi kan utvide porteføljen.

Skrevet
Etter min mening har selskapet tapt litt markedsandeler i det siste. Tenker da på den tiden da de solgte telefoner som T610 osv. Omtrent "alle" kjøpte denne telefonen. Den var lekker, den hadde mange flere funksjoner enn konkurrentene og sist men ikke minst; veldig billig!

Nå om dagen synes jeg også at fokuset på walkman telefoner er litt vel stort.

SE har vel ikke så mange slike "killer" telefoner lenger. K700i var også en telefon som solgte godt blandt unge. Synes SE burde holde på dette markedet, og produsere flere slike typiske ungdomstelefoner.

5892627[/snapback]

Helt enig enig med deg! Hadde vert bra vist SE hadde komt med en oppfølger til en mobil som de hadde for noen år tilbake(da de het bare Ericsson). En gul mobil som tålte så og si alt. Synd at den gikk vekk

Skrevet

Jeg synes både fokuset på musikk og bilde er altfor stort for tiden. Jeg vil ha en mobil som hovedfokus er å bli brukt som en TELEFON, og ikke som et kamera, eller en walkman.

Nå kommer heldigvis Sony med en modell som jeg faktisk kunne tenke meg, M600i. En grei smarttelefon UTEN KAMERA (Hvis jeg vil ta bilder av noe, så bruker jeg et fotoapparat).

Øystein

Skrevet (endret)

Hva så om det skal komme nye modeller. Så lenge SE stadig utsetter lanseringer og konkurrentene kan komme med bedre modeller før SE får de på markedet så har SE allerede tapt mye salg.

Jeg forventet P990 snart, men jeg kjøper nok en Nokia siden de kommer med det jeg trenger før SE kan levere. Og jeg er nok ikke alene.

Endret av teho
Skrevet
Jeg sitter her og koser meg med prisguiden på utkikk etter en erstatter for min velbrukte T630.

Som skapgeek med sans for dingser med høy gadgetfaktor lesser jeg på med de siste/hotteste teknologiene; EDGE, UMTS, Wi-Fi, og diverse smarttelefon OS...

Da er da jeg med ett innser det: Min neste telefon blir neppe en ny Sony Ericsson.

Mens resten av verden konkurrerer innbitt om å få presset mest mulig inn på minst mulig plass er Sony Ericsson opptatt med helt andre ting:

Å lage Walkman...

Jeg er bitter og skuffet, men mest lei meg for alle av mine surt opptjente penger jeg har lagt på bordet for diverse ekstrautstyr: Billlader, handsfreesett, bordstativ osv. osv...

Hvorfor? Hvorfor klarer ikke Sony Ericsson det alle andre kan? Jeg husker den gangen SE gikk mot strømmen, gikk opp av et mørkt hull og stormet mot en kjempe som ingen andre hadde klart eller våget å stå i mot; nemlig Nokia. Det var tider.

Den tiden er over, SE har blitt klubbet ihjel av Goliath og ligger med brukket rygg. Nå er de ikke lenger opptatt av kampen mot Nokia og andre, det er helt andre ting som opptar dem, nemlig;

Å lage Walkman...

Jeg rister oppgitt på hodet leter lenger og lenger ned på listen over telefoner som kan være av interresse. Det blir dyrt. 3000 kroner, 4000 kroner, 5000 kroner... Jeg avbryter søket og begynner på et nytt:

Hvor mye koster en laptop tro? :hmm:

5885214[/snapback]

Er enig med deg.. Snart lager ikke SE mobiler lengre.. De kommer til slutt til å lage Mp3-spillere..

Men men.. Liker man ikke SE, så er man ikke tvunget til å kjøpe en heller.. Jeg har aldri eid en SE, og jeg kommer mest sannsynlig ikke til å kjøpe meg en med det samme.. Jeg holder med merkene som lager først og fremst mobiltelefoner, med kamera, mp3-spiller osv.. Ikke en Mp3-spiller med ringefunksjon..

Skrevet

5885214[/snapback]

Er enig med deg.. Snart lager ikke SE mobiler lengre.. De kommer til slutt til å lage Mp3-spillere..

Men men.. Liker man ikke SE, så er man ikke tvunget til å kjøpe en heller.. Jeg har aldri eid en SE, og jeg kommer mest sannsynlig ikke til å kjøpe meg en med det samme.. Jeg holder med merkene som lager først og fremst mobiltelefoner, med kamera, mp3-spiller osv.. Ikke en Mp3-spiller med ringefunksjon..

5914942[/snapback]

Hvilken Sony Ericsson telefon tenker du på? Meg bekjent har alle SE telefoner ypperlige ringe og tekstfunksjoner. Og du sier du holder deg til merker som først og fremst lager mobiltelefoner med kamera, mp3 spiller. Da er jonettop SE midt i blinken for deg. Ingen klarer å kombinere dette bedre enn SE!

Skrevet (endret)

5885214[/snapback]

5914942[/snapback]

Hvilken Sony Ericsson telefon tenker du på? Meg bekjent har alle SE telefoner ypperlige ringe og tekstfunksjoner. Og du sier du holder deg til merker som først og fremst lager mobiltelefoner med kamera, mp3 spiller. Da er jonettop SE midt i blinken for deg. Ingen klarer å kombinere dette bedre enn SE!

5915243[/snapback]

Kunne ikke vert mer enig med deg iopy! At de ikke lager mobiler er tøv..., men siden du ikke har eid en SE (Steffen_moss), så kan man jo tilgi deg :tease:

Uansett så vil vi vel aldri få en telefon som er perfekt for alle! Da er det jo bra at de ulike produsentene satser ulikt. Hvorfor skal SE produsere mobiler som tåler masse, når Siemens og Nokia kan dette så godt. Det sier seg selv at det ville bli vanskelig! Slik er det bare...

Endret av Mobilfriken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...