Gå til innhold

2problemer: viftestyring, lcd-skjerm


Anbefalte innlegg

lager meg en htpc ut av en eldre sony forsterker og har da følgende 2 spørsmål til de som vet en del mer enn meg...:

 

1. kan jeg bruke mastervolum knappen til viftestyring? og evt. er det en måte jeg kan styre 2-3 vifter med denne?

 

2. skal på toppen montere en 6-7"lcd skjerm, og ønsker at den skal "åpne" seg når jeg skrur på pcen/trykker på en knapp. Noen som har en god ide på hvordan denne kan festes til toppen av kabinettet og bøye seg "fremover"?

 

til slutt:

går det an å få et skjermkort/pcen til å sende signal ut på s-video og dvi når den starter? eller, går det an å koble om en vga-kontakt til kompositt/svideo?

 

håper på noe smarte svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja, volum knappen er i de fleste tilfeller et Potensiometer.

 

2. Det beste blir å motere en motor med en kul flippe mekanisme. Lage en digital teller. Den aktiverer seg i samme sekund du slår på maskinen, så teller X anntall sekunder før den slår seg av igjen. Utgangen til telleren kobler du til et relee eller direkte til motoren som "åpner" displayet.

Lenke til kommentar

men i lydforsterkere osv. er potensiometeret i logaritmisk utførelse, og ikke linjære, som man bruker til slike viftestyringer. men om det har noe og si, vet jeg ikke ;)

 

(hva som er forskjellen:

Et linjært potmeter er slik at resistansen øker JEVNT med dreievinkelen.

slik at hvis potmeteret står i midtstilling så har du like mye resistans på begge sider.

 

Et logaritmisk potmeter er laga slik at man får liten resistansendring i begynnelsen og mest på slutten.)

Lenke til kommentar
2. Det beste blir å motere en motor med en kul flippe mekanisme. Lage en digital teller. Den aktiverer seg i samme sekund du slår på maskinen, så teller X anntall sekunder før den slår seg av igjen. Utgangen til telleren kobler du til et relee eller direkte til motoren som "åpner" displayet.

 

hvilken motor tenker du på? hvor kan jeg finne noe slikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...