Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Takk for et utfyllende svar;)! Kan det være hvem som helst som skriver under på at jeg har bodd der i 6 måneder? Eller må det være lærer? For hvis læreren nekter å skrive under, så kan det bli vanskelig. Som nevnt skal jeg ditt etter sommeren, og bo der frem til Mai. Så hvis jeg begynner på skolen i London rett etter sommern, kan jeg spørre om å få et bevis på at jeg har bodd der i 6 måneder, selv om jeg ikke har det?

 

Du nevner at du tok ca 40 kjøretimer, er det nødvendig? Hadde du noe erfaring fra før av? Eller var det første gang du kjørte bil? Hvor mange timer er egentlig obligatorisk? Og når du først bestilte time, fikk du det til når du ville? Eller var det lang ventetid? Hvor lang tid tok det deg til første oppkjøring, fra da du begynte ;)? Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for et utfyllende svar;)! Kan det være hvem som helst som skriver under på at jeg har bodd der i 6 måneder? Eller må det være lærer? For hvis læreren nekter å skrive under, så kan det bli vanskelig. Som nevnt skal jeg ditt etter sommeren, og bo der frem til Mai. Så hvis jeg begynner på skolen i London rett etter sommern, kan jeg spørre om å få et bevis på at jeg har bodd der i 6 måneder, selv om jeg ikke har det?

 

Du nevner at du tok ca 40 kjøretimer, er det nødvendig? Hadde du noe erfaring fra før av? Eller var det første gang du kjørte bil? Hvor mange timer er egentlig obligatorisk? Og når du først bestilte time, fikk du det til når du ville? Eller var det lang ventetid? Hvor lang tid tok det deg til første oppkjøring, fra da du begynte ;)? Takker!

 

Tror det helst bør være en offentlig institusjon. Jeg har ikke byttet inn førerkortet mitt til norsk enda, men skal gjøre det snart. Regner med at de godtar læreren min siden han skrev det på offisielt brevark fra skolen.

Grunnen til at du må bo der i 6 mnd er ikke for engelske myndigheter, men istedet er det når du kommer hjem til Norge, for å få byttet inn til norsk førerkort. Ergo, det spiller ingen rolle om du ikke har bodd der i 6 mnd når du starter øvelseskjøringen. Så, på slutten av året, få rektoren på skolen din eller en lærer til å skrive et brev om det som du kan ta med hjem, og da vise frem når du evt. skal bytte inn førerkortet til norsk. Det er veldig greit å gjøre det i og med at hvis du mister det (f.eks. det blir stjålet) så må du bare bestille nytt fra Norge istedetfor å sende brev til England. i

Jeg kunne sånn halvveis å kjøre bil fra før av, men hadde ikke supermye erfaring. 40 timer er ganske mye, men husk at kanskje 10 av de timene var fordi jeg strøk på oppkjøringene. Måtte da ta litt ekstra timer. I tillegg er det slik at det er noen manøvrer som du må kunne må oppkjøringen. Det gjelder lukeparkering, to typer "bay park", nødstopp og "3 point turn in the road". (tror det er alle). De lærer du også på disse timene. I tillegg er det slik at som sagt så er veiene i England mer stressende enn i Norge (men jeg er fra utkanten da, så jeg vet ikke helt hvor du bor). Men i Lynn var det femfelts rundkjøringer med flere lyskryss midt inni osv. Så det tar litt tid å lære seg å kjøre. Du merker raskt hvor mye tid du trenger altså, og kjørelæreren merker det iallefall.

Når det gjelder kjørelærere så kjører de når som helst på dagen. Jeg hadde kjøretimer på søndag morgen liksom, og fikk min første kjøretime kanskje 3 dager etter at jeg ringte. I England er det elevenes marked, kjørelærerne kjemper om elever. Mange kjørelærere er ikke tilknyttet noe firma, men kjører individuelt. Anbefaler dog et firma, f.eks. dette: http://www.bsm.co.uk/. Ei venninne av meg kjørte opp med de, hun var veldig fornøyd.

Det er ikke obligatorisk å ha kjøretimer i England, så du tar så mange du trenger.

Jeg hadde min første kjøretime i midten av april 2009 og strøyk med glans to uker etter :p

Sto ca. 1,5 mnd etter min første time. Men jeg kjørte veldig intensivt altså, type hver dag i to uker. Vil anbefale å spre det litt mer :p

 

EDIT: Forresten, stryker du så må du vente i minst 2 uker for ny oppkjøring. Jeg hadde altså tre på litt over fire uker.

Endret av kvantefysikk
Lenke til kommentar

ah! Høres ikke verst ut! Du har klart deg bra, så håper det ordner seg for meg også. Når det gjelder obligatorisk kjøretimer, I Norge har må vi ta langkjøring, glattkjøring, osv.. Finnes det ikke lignende i England? Vil det kunne bety at man kan ta oppkjøring og teorien uten å ta noen kjøretimer, og dermed få lappen? Skal selvfølgelig ta kjøretimer selv, er nødvendig å få bli kjent til høyrerat, og feilkjørt-gate, men barer lurer ;) Takker igjen, du er til stor hjelp!

Lenke til kommentar

ah! Høres ikke verst ut! Du har klart deg bra, så håper det ordner seg for meg også. Når det gjelder obligatorisk kjøretimer, I Norge har må vi ta langkjøring, glattkjøring, osv.. Finnes det ikke lignende i England? Vil det kunne bety at man kan ta oppkjøring og teorien uten å ta noen kjøretimer, og dermed få lappen? Skal selvfølgelig ta kjøretimer selv, er nødvendig å få bli kjent til høyrerat, og feilkjørt-gate, men barer lurer ;) Takker igjen, du er til stor hjelp!

 

Nope, det er ingenting annet enn teoriprøven som er obligatorisk, samt oppkjøringen selvfølgelig ;-) Oppkjøringen koster ca. 6-700 kroner og teoriprøven cirka 300 tror jeg. http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/LearnerAndNewDrivers/index.htm på denne linken finner du online booking av både teoriprøve og oppkjøring. Du må ha en kjørelærer for å booke (du må ha vedkommedes ID), og du må ha kredittkort. I tillegg må du ha temporary licence. Du får skjemaet for det på postkontoret ;-)

EDIT: Skrivefeil

Endret av kvantefysikk
Lenke til kommentar

Yes! Da skal det forhåpentligvis ikke koste meg så dyrt, håper jeg! Da er det vel bare å øve på bilteorien, er det mye som er annerledes i England enn i Norge når det gjelder teori? Finnes det noen engelsk teori nettsider, hvor jeg allerede kan begynne å lese litt? Eller vet du hva disse teori cdne heter? Du er til stor hjelp!

 

edit: Er det mulig å ta teoriprøven i Norge, og oppkjøringen der? Eller vil teorien her ikke gjelde der?

Endret av CreativeFantasy
Lenke til kommentar

Yes! Da skal det forhåpentligvis ikke koste meg så dyrt, håper jeg! Da er det vel bare å øve på bilteorien, er det mye som er annerledes i England enn i Norge når det gjelder teori? Finnes det noen engelsk teori nettsider, hvor jeg allerede kan begynne å lese litt? Eller vet du hva disse teori cdne heter? Du er til stor hjelp!

 

edit: Er det mulig å ta teoriprøven i Norge, og oppkjøringen der? Eller vil teorien her ikke gjelde der?

 

 

Noen ting er annerledes, men det meste er veldig likt. De har ikke vikeplikt i England på samme måte som vi har da, der har du alltid vikeplikt når du kommer inn på en vei. I tillegg har de gule "bokser" som er tegnet i kryss. Disse kan du ikke stå i med mindre motgående trafikk hindrer deg i å svinge til venstre. En del sånne ting kan være greit å tenke på, men kjørelæreren din vil også hjelpe deg med dette. Er ikke så mye vits å ta teorien før du har prøvd å kjøre litt. Du kan ikke ta teorien i Norge nei, alt må tas i England.

Kjøp for eksempel denne: http://www.play.com/PC/PCs/4-/17659784/Driving-Test-Success-All-Tests-Premium-Edition-2011/Product.html?searchtype=allproducts&searchsource=0&searchstring=THEORY+TEST&urlrefer=search

Du kan bestille fraktfritt fra play.com, og denne er også innenfor 200kroners grensen. Det finnes noen teorinettsteder som du kan kjøpe adgang til, men for å være ærlig: bare kjøp cd-rommen og øv med den. :-) Finner ikke den jeg brukte på nettsidene, men denne ligner litt.

Lenke til kommentar

Herlig! Gleder meg sykt, og setter stort pris på hjelpen jeg fikk. Har du fått tid til å skaffe deg norsk førerkort siden du har kommet? Eller er det en lang prosess?

 

Har vel hatt god tid i grunnen, har bare ikke gjort det. Bør gjøre det asap, men... hehe. Glemmer det stadig vekk :p

Engelske førerkortet vil kun være gyldig i ett år, right?

Lenke til kommentar

Herlig! Gleder meg sykt, og setter stort pris på hjelpen jeg fikk. Har du fått tid til å skaffe deg norsk førerkort siden du har kommet? Eller er det en lang prosess?

 

Har vel hatt god tid i grunnen, har bare ikke gjort det. Bør gjøre det asap, men... hehe. Glemmer det stadig vekk :p

Engelske førerkortet vil kun være gyldig i ett år, right?

 

 

Nei, siden det er EU-førerkort er det gyldig.

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Innbytte+av+utenlandsk+forerkort/EOS-land

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått familie i Gig Harbor, Washington :new_woot:

 

Stedet virker awesome! Vet ikke med familien enda siden jeg ikke klarer å få kontakt med dem, men de har tre hunder, to katter og 7 hester. Kanskje jeg får lært meg å ri :cool:

 

De har også en sønn på 16 år, så ender vel med å måtte spørre lillebror om å kjøre meg :!:

 

Deilig å endelig få vite noe mer. Har stått stille lenge nå, men nå kan jeg begynne å søke stipend, har fått fast avreisedato, og alt ble plutselig litt mer virkelig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...