Gå til innhold

Duell: AMD X2 vs Pentium D805


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Som sagt...

Tar man pris i betraktning *er* 805D ett "bedre" kjøp.. *uansett*.

Når man først snakker om overklokking så er max. klokk.. og max.klokk "benchable" avhengig av kjøling..

Gitt ekstremkjøling ligger vel max. for X2 3800+ ved ca. 3.6Ghz.. 805D klarer 6Ghz..

Da er ytelsene nokså likeverdige.. og fremdeles er 805D under halvparten av X2 3800+ i pris.

Her er enda ett eksempel på hva en 805 D til ca.1100 kroner er istand til... 1.post er med "vanlig" vannkjøling...og med ekstremkjøling..

Dette er selvsagt ved en klokk som ikke er aktuell for "daglig bruk".. det gjelder både X2 3800+ og 805D.

Jeg er av den oppfatning av at WR/topp ytelser for CPU'er som koster opp mot 10k ikke bør overraske noen.. Så godt som tilsvarende ytelser for CPU'er som koster ned mot en 10-del.. er *langt* mer imponerende..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men den klokken der er vel ikke noe som hvermannsen kan få ut av den, med tanke på varmeutvikling og støy?

5892638[/snapback]

 

Nei.. på samme måte som at det ikke er hvermansen som kjører en X2 3800+ på 3.6Ghz.. :)

Ja.. det er synd at Smitfield/Presler sluker strøm/er "varmeovner"..

Ser ut som nye generasjon CPU'er fra Intel vil fjerne det ankepunktet.

Lenke til kommentar

Skulle jeg kjøpt dobbeltkjerne idag, ville jeg nok gått for X2.

 

Personlig, kommer jeg til å vente til iallefall høsten, for å se om det blir AM2 eller Core Duo/Conroe... personlig tror jeg det blir Intel, med mindre AMD sitter med bedre kort på hånden enn det ser ut som...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hmmm... :hmm:

Jeg har jo kjøpt inn 805D og P5P800SE (og har 9800Pro liggende...og ett par/tre sett med brukbar RAM).. Mangler dog ei "kasse", men det får jeg vel en løsning på etterhvert..

Da bør jeg vel slå til og oppgradere "god-939-systemet" mitt.. (Venice [email protected])...

Så kan jeg jo rapportere om erfaring med klokk/ytelser med begge alternativer...

Skal jeg bestille nå tro...? :dribble:

Ja.. der var en X2 3800+ bestilt...

Kommer tilbake etter påske med resultater... :cool:

 

PS.

En poll er jo bare "waste of time and bandwith"...

Det blir "me too"-postinger fra de som har *en* løsning.. og det er 99% AMD-brukere vil jeg tro... :!:

Lenke til kommentar

Helt enig, TL1000S. Ingen vits med noen meningsmåling. Jeg gleder meg dog sterkt til du får resultater, for jeg sitter og kribler etter å bestille meg hovedkort og CPU nå. Regner med at en 805D på 3-3,5GHz vil sparke en del mer enn bartonen min. Og da kan man begynne å kjøre litt ffdshow og dscaler på full pupp ;)

Lenke til kommentar
Uansett, tror jeg ikke man vil få samme ytelse på 805D som en 3800X2 ved overklokking... Ingen Pentium D-modeller kom opp mot denne på det meste av tester hos anandtech ;) Men som sagt, en fin mellomstasjon for folk som ikke har råd til å oppgradere alt enda...

5890199[/snapback]

 

Tvert om. Det er dyrt å ikke sitte på et D-kompatibelt HK. Så 805 krever at mange må kjøpe nytt hovedkort for å bruke denne cpu'en. Dessuten kjører Intel på DDR2 nå. Så gamle AMD'ere kan dessverre ikke gjøre bruk av gamle deler der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Uansett, tror jeg ikke man vil få samme ytelse på 805D som en 3800X2 ved overklokking... Ingen Pentium D-modeller kom opp mot denne på det meste av tester hos anandtech ;) Men som sagt, en fin mellomstasjon for folk som ikke har råd til å oppgradere alt enda...

5890199[/snapback]

 

Tvert om. Det er dyrt å ikke sitte på et D-kompatibelt HK. Så 805 krever at mange må kjøpe nytt hovedkort for å bruke denne cpu'en. Dessuten kjører Intel på DDR2 nå. Så gamle AMD'ere kan dessverre ikke gjøre bruk av gamle deler der.

5899590[/snapback]

 

Stemmer sånn delvis...

Asus har trolig tatt hensyn til de du nenver med P5P800 SE. Har kjøpt det selv.. og en 805D for å teste denne billige combo (Hk + CPU blir nesten tusingen billigere enn den ene X2 3800+ jeg skal hente imorgen).

Så får vi se hvem som vinner duellen... dvs. i mitt tilfelle.. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Holder på nå... :)

Litt merkelig resultater, men det kan kanskje skyldes at jeg kjører på "gammel" installasjon (gadd ikke reinstallere hverken på Intel-system eller A64-system).

Dessuten tror jeg min Zalman 400w ikke holder mål på X2-systemet (har X800XT PE.. og det ser ut som 3D ikke funker OK). *** OPPDATERT**** Se under.. Zalman 400w med bare 15A på 12V rail holder faktisk..for en klokket X2 + XT800XT PE :thumbup:

På Intel-systemet har jeg en "nobranded" Aerocool på 500watt (oppgitt).

 

X2'n boota rett opp på 2.5Ghz @ 1.35VCore (actual).. Auto+3% over Vid i Bios.

805D gikk rett opp på 190x20=3.8Ghz på 1.4VCore, men der var den ikke stabil.

 

Sålangt:

 

X2'n er Prime-stabil på 2.6Ghz @ 1.44VCore (acutal), men krasjer i PCMark04.

805D'n er benche-stabil (dual) på 3.7Ghz @ 1.45VCore (bios.).. Her flukter VCore veldig.

 

Ny pers i PCMark04 med 805D'n (med ett "dårlig" grafikk-kort - 9800Pro).

 

Legger ved resultat i Cinebench2003 som begge system klarer.

X2'n klarer 39sek(2.6Ghz) , 805D'n klarer 43sek (3.7Ghz)

 

Foreløpig konklusjon:

X2'n yter best, men koster over dobbelt så mye.

Intel'n gir bra ytelse.. men blir *fryktelig* varm.

post-40756-1144787814_thumb.jpg

post-40756-1144787845_thumb.jpg

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Satte /usepmtimer i boot.ini...

Avinstallerte Omega drivere.. og la inn ATI Catalyst 6.3...

Voila... X2'n funker da helt perfekt...

Med tanke på det lave effektforbruket.. at X2'n klokker "som en gud"... så må jeg nok si at jeg pt. er mest fornøyd med denne...

OK.. den koster like mye som 2x805D, men jeg kjøpte hk'et (MSI K8N Neo2 Platinum) for kr.400 på PS-Data... :tease:

 

PS..

Dette betyr ikke at jeg på noen måte er misfornøyd med Intel/805D-oppsettet, men det er litt "slitsomt" å sitte å se på at temp stiger til 70 grader på full load med en *TT Big Typhoon".. og at 500watt'ern begynner å ule der den fortvilet forer "Smithfield'en" med 140watt elns... :D (3.7Ghz)

 

PS2.

Dersom man har god vannkjøling og vil klokke lengst mulig...for "lav" pris.. er nok 805D'n "best".. Jeg ser jo at noen få kjører disse på opp mot 6Ghz på LN2.. og at det er vanlig med 4.5 til 5Ghz med "high-end" vannkjøling.

 

Når det gjelder min X2 3800+ til kr.2500 så har jeg på ingen måte funnet max.. (kjører nå 24/7 stabilt på 2.6Ghz).

 

Edit/oppdatering:

 

Prim'er nå på det jeg tror blir "levelig" (støy/varme) 24/7 stabilt på begge systemer..

 

*805D*

VCore Auto (1.25) *oppdatert* VCore 1.35

166x20=3.32 Ghz *oppdatert* 171x20=3.42

Bios viser da ca.55-57 CPU-temp *oppdatert* ca.60 ved full load dual prime

Kjøler TT Big Thyphoon

 

*X2 3800+*

VCore 1.47

265x10=2.65 Ghz *oppdatert* 260x10=2.60 - 2.65 "freeze" v/Prime (ca.15-30min)

Bios viser da ca.42-44 CPU-temp. (Det er neppe realistisk)

Kjøler Thermalright XP90cu m/92mm MIST

 

Slikt satt opp vil jeg si det er "walkover" for X2'n..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hmmm... Skal, skal ikke :blink: Virker som om min kjære FSP-strømforsyning ikke klarer noen av dem uansett. Ligger og vipper på å kjøpe 805 og P5P800 SE. Og så blir det obligatorisk oppgradering av BW-kjølingen min i tillegg. Og så har ikke P5P800 SE-kortet firewire eller RAID-kontroller. Men det har AGP. Fælt så vanskelig det skal være, da? :confused:

Lenke til kommentar

Kom over denne testen av 805D og X2 3800+. Jeg ble meget imponert over 805D@3,9 som vinner mot en overklokka X2 3800+@2,5 i noen benchmarks!

For someone with a budget of less than $150 for a processor, there should be no reason to go single core or any other processor for that matter. The Pentium D 805 is clearly in a league of it's own (when overclocked) at this price point. The price of the Pentium D 805, motherboard w/SLI and 1gb of memory would come out to around the same price as an X2 3800+ processor! This is really the best bang for your buck, stock or overclocked. On the other hand, with the price premium of the X2 3800+, you get slightly better performance. Unfortunately, you have to decide if the extra $150 is worth a 2.5%(o/c v.s. o/c) or 16.2% (stock v.s. stock) increase in performance for applications. With Conroe and AM2 on the horizon, the 805 is a great solution to hold you off until then.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...