Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Neon lys på bil i Norge?


zhine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må aldri undervurdere Onkel sine biler..

 

:!: :!: :!:

 

jaja..

impreza wrx er ikke såååå rå.. :roll:

 

til neste år skal vi kansje kjøpe en mercedes R171 med 2,8l V8 :tease::tease:

tror den drar fra impreza`n sin 2,0 tubi :tease:

5979409[/snapback]

 

Dette er så off topic som det kan få blitt, men det tviler jeg faktisk på. Impreza har nesten 300 hk originalt. 2.8 V8 er ikke så veldig mye, med mindre det er kompressor eller turbo (Mercedes bruker vel ikke turbo) på motoren så yter den ikke nødvendigvis så mye mer. Og ikke finner jeg noe R171 med 2.8 liter motor heller. Det nærmeste blir denne:

 

SLK 280 - 3.0 L (2996 cc) 170 kW (231 hp DIN) double overhead cam V6 engine, 0-100 km/h (62 mph) 6.3 seconds, top speed 155 mph.

 

231 hk DIN (ja, jeg ser det står V6). Den eneste R171 jeg finner med V8 er en på 5.5 liter, og selv denne har "bare" 360 hk DIN. Til sammenligning så gjør en original RX-7 unna 0-100 på nøyaktig samme tid som denne bilen. En Impreza er ikke så rask, men gud det går unna uansett.

 

Anyway, back to topic tror jeg. Neonlys og Norge.

Lenke til kommentar
Det er det vi har kommet fram til ja, men det saken gikk ut på nå er om man har lov til å ha det skrudd på når du står parkert, der vi har kommet med litt forskjellige innspill nå :)

5928467[/snapback]

 

Hva med å bruke din egen (relativt) sunne fornuft her da?

Politiet består av helt vanlige mennesker som, akkurat som deg, ikke er ufeilbarlige. Politiet hos dere er sikkert ikke klar over hvordan denne loven skal tolkes og sier derfor til dere at loven er slik at det er lov å ha lys på så lenge dere ikke har de på under kjøring.

 

Lovteksten er utvetydig og skal ideelt sett ikke overlate noe til egen tolkning, men politiet har tross alt bedre ting å gjøre enn å sitte å pugge alle lover og lovendringer som kommer hele tiden (det er derfor vi har jurister).

 

Dette vil da føre til at man vil få forskjellige svar fra forskjellige folk også innenfor politiet, det beste er derfor og forholde seg til lovteksten, som det jo er linket til tidligere i tråden og så la denne tråden dø i den stillheten den fortjener (lys er jo døvt og ikke få meg starta med spinners engang!)

5947189[/snapback]

 

Jeg lurer på hvorfor du nevner saken med spinners her..?

Er det bare fordet DU ikke liker det at du har så mye i mot det?

 

Dette handler om personliggjøring av bilen sin, som igjen har noe å gjøre med hvorfor du kjøpte akkurat den bilen du gjorde, og ikke den "alle andre kjører" ..

 

Noen liker da å ta den litt mer ut enn andre..

Så det jeg lurer på er, kommer du til å løpe bort til bilen min og spytte, sparke, slå den fordet jeg har 20" chrome med spinnere og horelys i alle farger og fasonger på den? (Dette var et overdrevet eks.)

 

Noen vil like bilen min sånn den blir (om ikke annet så blir jeg det, og da er det et fett om ingen andre gjør det :) )

Lenke til kommentar

Folk som hakker ned på styling av bil, får vell en slags tilfredstillelse av å komme med helt komplett, meningsløse poster her? :hmm: Akkuratt som om det faktisk er noen som bryr seg om hva di sier? :p

 

Posten har sporet en del av nå, men trådstarters spm er besvart.. Det er IKKE lov med neonlys på en veiregistrert bil i norge.. ikke noe men, eller kanskje.. NEI :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er helt forbudt å montere lys utenpå bilen dersom dette ikke er E-godkjent og forskriftsmessig montert, uansett om bilen din kjører eller står ro. Dette gjelder sålenge bilen er registrert.

 

Inni kupéen er i utgangspunktet alt lov å montere, men du har enkelte andre regler å forholde deg til. du skal jo se ut av ruten, ikke bare lysrefleks innenfra.

 

Og det finnes ingen E-merkede neonlys...

Lenke til kommentar
Det er helt forbudt å montere lys utenpå bilen dersom dette ikke er E-godkjent og forskriftsmessig montert, uansett om bilen din kjører eller står  ro. Dette gjelder sålenge bilen er registrert.

 

Inni kupéen er i utgangspunktet alt lov å montere, men du har enkelte andre regler å forholde deg til. du skal jo se ut av ruten, ikke bare lysrefleks innenfra.

 

Og det finnes ingen E-merkede neonlys...

6049296[/snapback]

 

Det er da vel ikke lov å montere hva du vil i kupèen? Regler for slikt og. Kan ikke akkurat ha blålys inni liksom.

Lenke til kommentar

du kan ikke sveise klarglass, bil skrives ikke bild, og nei, fester du noe utenpå bilen din, er det utenfor bilen. Kupèen er inni bilen din.

 

men så til spørsmålet mitt, hva er pointet med å gjøre nettop dette?

Neonlys blir ikke mer lovlig inni en boks enn utenpå. Slik jeg har forstått det, skal det ikke være montert lys i bilen som er synlig for andre trafikanter, foruten vanlige kjørelys og kupèlys.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
du kan ikke sveise klarglass, bil skrives ikke bild, og nei, fester du noe utenpå bilen din, er det utenfor bilen. Kupèen er inni bilen din.

 

men så til spørsmålet mitt, hva er pointet med å gjøre nettop dette?

Neonlys blir ikke mer lovlig inni en boks enn utenpå. Slik jeg har forstått det, skal det ikke være montert lys i bilen som er synlig for andre trafikanter, foruten vanlige kjørelys og kupèlys.

6052096[/snapback]

Tenkte det kunne være en løsning. Mente jo at man laget en boks med et vindu å sveiset selve boksen fast under bilden. Men, men. Dumme meg. :p

 

Beklager skrivefeil :cry:

Lenke til kommentar

Lov er lov. Praksis er noe annet. Loven sier at neon, led, masse fjernlys osv er forbudt (se lovteksten som er linket til tidligere i tråden), hva onkel blå praktiserer er noe helt annet og varierer etter hvor godt møblert den enkelte onkel blå er under topplokket. Etter en kjapp samtale med en konstabel blå i området er svaret enkelt, og det kan tolkes som det vil av de som føler tolkning burde vært en OL-gren: Har du montert slike lys risikerer du å få de inndratt ved kontroll bare ved synet av dem. Dette er helt uavhengig av om de er påslått eller ikke, slike lys er forbudt ved lov på bruk på gateregistert bil i Norge.

 

Tolkere risikerer å få en pung-smekk. Onkel blå antar det kan koste deg 1500-2000 kr i bot å bli tatt med lysene på, i tillegg til inndragelse. Inndragelse vil trolig være den eneste konsekvensen ved montering uten bruk.

 

Avslutningsvis kunne onkel blå fortelle at det finnes en måte å stå lovlig med disse lysene på: Avskilt bilen og ha lovlig kvittering fra politiet på innlevering av skiltene liggende. Så kan dere stå og dunke bass og blitze neon til dere blir både grønne, røde og blå..

Lenke til kommentar
Avslutningsvis kunne onkel blå fortelle at det finnes en måte å stå lovlig med disse lysene på: Avskilt bilen og ha lovlig kvittering fra politiet på innlevering av skiltene liggende. Så kan dere stå og dunke bass og blitze neon til dere blir både grønne, røde og blå..

6125158[/snapback]

Skulle tatt seg ut :!:

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...