Gå til innhold

TES: Oblivion eller WoWverdnen, hvilken er størst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm..støtter han som ikke likte WoW :p

Men jeg har hørt at en kan gå helt tilbake til morrowind her på oblivion?

er dette bare eventyr som kompisen min fant på?

Det må være ganske stort på oblivion da, siden det er sånn 5 land, og jeg bare har vært i ett, føler det tar evigheter å ri langt :p

Men det er vell ikke sånn som han ene sa at du får melding om at du ikke kan gå her osv.. det var ikke sånn i morrowind :S

tenkte du kom til sjøen og kunne bare svømme evig utover, slik skulle det såfall vært

Lenke til kommentar

Wow er større i areal. Men ikke i detaljrikdom. Det er egentlig bare det at oblivion er "komprimert" slik at en slipper å bruke så inn i (/&% mye tid på reising. Litt kjedelig når en kan se at en av de store byene er rett nedi lia fra en av de andre (som ligger halve kartet unna), men i det minste slipper vi den &&%/&%& reisetida som opptar 60% av spilletida i WOW.

Lenke til kommentar

En annen morsom ting, en avstand som i daggerfall (TES II) tok tre-fire dager å reise tar (om kartet over hele tamriel har proposjonene noenlunde i orden) i oblivion noen minutter. Daggerfall, som utspilte seg i provinsen High rock hadde mange hundre landsbyer, mens cyrodil, provinsen i oblivion har 7 (på sammenlignbare størrelse). Provinsen Cyrodil er ifølge kartet ca 4 ganger større enn high rock. (og burde, siden det er "hoved" provinsen, være tettere befolket.

 

Med andre ord har Bethesda forenklet fremstillingen av Cyrodil kraftig i oblivion. Til gjengeld for et betydelig redusert landområde (daggerfalls var visstnok på størrelse med storbritania)er det gjort det ekstremt detaljrikt, og ikke minst for hånd. Alle som noensinne gikk seg bort i dungeons i daggerfall vet hvor lite moro det er med randomgenererte 3d-dungeouns.

 

Likevel, daggerfall er det spillet jeg vet om med desidert størst landområde. WoWs blir tiny i forhold. (men når man må gå hele veien selv føles det ikke sånn :)

Endret av Kuroneko
Lenke til kommentar
wow er nok endel større, men med tanke på størrelse og antall spillere er nok oblivion større.

5842196[/snapback]

håper ikke du mente at oblivion har flere spillere enn wow?, da er du på bærtur gitt. eller er det jeg som er på bærtur?, når jeg tenker meg om er det nok langt fler som spiller singleplayer spill enn de som spiller mmorpg. uansett, i wow skal du ha plass til alle på serveren, i oblivion er det bare deg. sier seg selv at wow må ha MYE større areal

5842574[/snapback]

 

hehe, nei, tenkte på at du har større areal per spiller enn i wow (vis du ikke spiller på en tom server da :p)

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: WoW er et MMORPG, og Oblivion er et singleplayer-RPG. De kan ikke under noen omstendigheter sammenlignes! Alle MMORPGs er mye større i areal, men det har sine naturlige årsaker - hundretusener av spillere skal jo være der samtidig (som Henrik2k sa på forrige side). Gameplayet er dessuten helt forskjellig.

 

Mulig det har blitt nevnt, men Oblivion har også en mye større tetthet av... Hmm, "steder" (huler, gruver, byer, settlements, templer, osv.) enn WoW (vil jeg regne med). Å ri fra en by til en annen tar kanskje 5-10 minutter, men på veien finner du sikkert minst 5 huler, og går du litt vekk fra stien, finner du enda fler.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: WoW er et MMORPG, og Oblivion er et singleplayer-RPG. De kan ikke under noen omstendigheter sammenlignes! Alle MMORPGs er mye større i areal, men det har sine naturlige årsaker - hundretusener av spillere skal jo være der samtidig. Gameplayet er dessuten helt forskjellig.

5843654[/snapback]

 

I second that!

Kan ikke skjønne hvorfor folk alltid skal drive å sammenligne WoW og Oblivion. De har like mye til felles som ett skrujern og en banan, absolutt ingenting!

Lenke til kommentar
Det er jo ikke rart at WoW er større en Oblivon da. med tanke på at det skal være plass til en del flere spillere i WoW.

 

er ikke bestandig så lurt å lage allt for stort heller, kan fort miste sammenhengen og verdenen kan fort bli ganske ensformig.

5843783[/snapback]

 

Enig her. At noe er så "fysisk" stort er ikke nødvendigvis noe bra. I WoW f.eks er det ganske mye resirkulert kode, selv om det er bedre enn de aller fleste mmorpg. I Oblivion føles alle stedene ekte og unike, man kan se at landskapene er laget hver for seg. (Ja jeg har lagt merke til at et par av fortene og de andre dungeon'sene er temmelig like, men dette er forståelig og faktisk ganske naturlig. Før ble ofte veldig mange bygninger av samme type bygget etter samme mal :) )

 

Liker veldig godt at alle steder og folk i Oblivion har en egen "sjel", som jeg ikke har opplevd makan til i noen andre spill. Landskap og steder, og selvfølgelig folkene, føles bare veldig forseggjort, og det gir en herlig følelse at enkelte spillprodusenter fortsatt tar seg tid til å lage et så gjennomført produkt, selv om det krever masse tid og penger!

Lenke til kommentar

Enig i at WoW-verdenen (kartet man kan bevege seg rundt på) er større enn i Oblivion, i allefall i rent areal. Ganske mye større også, faktisk. Hvorvidt den er bedre eller dårligere er en annen sak, men det var vel ikke det som var spørsmålet her uansett.

 

Off-topic: Enig i det Kuroneko skrev her - Daggerfall (TES II) har en helt ekstremt stor verden! Det tar jo helt av.

 

Personlig har jeg forøvrig inntrykk av at verdenen i Oblivion (TES IV) faktisk er mindre enn den var i Morrowind (TES III) til og med (i areal altså), og den igjen var jo mikroskopisk i forhold til det vi så i Daggerfall.

 

Forøvrig synes jeg de randomgenererte hulene i Daggerfall var helt geniale, det eneste problemet var at de hadde overdrevet noe så helt vanvittig med størrelsen på dem! Tok jo i blant et par timer å gå gjennom en hel hule for å klare et quest. :roll:

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Jeg tror WoW er mindre men bare føles større fordi man ikke har teleports eller liknende. I WoW må du ta omveier men her kan du omtrent gå 75 grader loddrett så du kommer deg lettere frem ved å gå. Men nå har jeg også 109 i speed så det går fort. Nå snakker jeg om areal det er fritt å gå på.

Lenke til kommentar
Jeg tror WoW er mindre men bare føles større fordi man ikke har teleports eller liknende. I WoW må du ta omveier men her kan du omtrent gå 75 grader loddrett så du kommer deg lettere frem ved å gå. Men nå har jeg også 109 i speed så det går fort. Nå snakker jeg om areal det er fritt å gå på.

5851502[/snapback]

 

 

Tro hva du vil, men WoW sitt areal er mye større enn oblivion sitt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...