Gå til innhold

XBox360 og framtidens spillutvikling


Anbefalte innlegg

Vi har nå hatt XBox360 hos oss i snart et halvt år, og en av de tingene som har fått mye oppmerksomhet, er muligheten for å lansere nytt innhold over Live! samt å levere patcher, oppgraderinger ol. Mitt inntrykk er at det leveres svært få patcher og oppgraderinger til spill, og hvis det kommer så er det kun retting av kritiske feil.

 

Endel spill får nytt innhold levert over Live!, men sammenlignet med de mange fantastiske mod-scener PC-brukere får oppleve, så er Live! en heller dårlig "erstatning". Har slike ting noen gang dukket opp på Live! for ulike spill?

 

Oblivion er jo i vinden for tiden, og jeg leser om folk som oppgraderer PCen i 10.000kr klassen for å spille dette spillet + mods i de neste 2-3-4 år. Jeg kan aldri i verden tenke meg at levetiden for dette spillet på XBox får så lang levetid, nettopp fordi Live!-delen ikke vil være sammenlignbart med det som er mulig på en PC.

 

Likevel snakker alle utviklere i intervjuer om de "fantastiske mulighetene" Live! gir. Greit nok, Live! er der primært for å kunne spille MP på nett - men siden XBox-eiere både betaler mer for spillet og må abonnere på Live! - føler dere ikke at dere mister noe ifht PC-brukere eller har "krav på" noe mer?

 

Hilsen en som er nysgjerrig, men aldri har prøvd XBox Live!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå er jeg hardbarka Mac-bruker og gidder pokker ikke bruke 40000 kroner (ja, jeg er kresen og vil kjøpe det aller beste hvis jeg noen gang kom til å kjøpe en Wintel maskin :p ) på en Windows-pc. Og da sier det seg selv at Xbox360 er noe av det eneste som kan sammenlignes med en Windows-pc som er ute på markedet i dag, og da bare til en brøkdel av prisen ;)

Og for å si det sånn jeg har mer enn nok spill å spille nå som det er, ville sikkert trukket meg helt tilbake fra omverdenen hvis jeg hadde kjøpt en Windows-pc og fått meg alle expansion packs til alle spillene jeg ville spilt på den :p

Lenke til kommentar

Jo, det er greit nok. Enig i det. Faktisk er jeg i samme situasjon som deg, men jeg har enda ikke noen spillkonsoll :)

 

Men ta et annet eksempel da. Etter at BF1942 ble lansert, så kom Desert Combat etterhvert som en gratis og utrolig populær mod som gav ekstra valuta for pengene i flere år til de som kjøpte spillet.

 

Men på XBox så måtte det en mod av Counter Strike sitt kaliber (les: popularitet), før det i det hele tatt dukket opp. Og da måtte du kjøpe spillet til fullpris.

 

PC-brukere kjøper ofte originalspill for å kunne spille mods online, mens mitt inntrykk er at utviklere bryr seg lite om å gjøre Live! attraktivt siden de alt har tatt pengene dine...

Lenke til kommentar
Hilsen en som er nysgjerrig, men aldri har prøvd XBox Live!

5829589[/snapback]

Hatt 360 siden lansering og ikke prøvd Live?!?!

 

You're missing out bigtime dude - plugg den i routeren/switchen/modemet og sett igang!

5829662[/snapback]

 

Nei, har ikke XBox360. Vurderte den tidligere, men avslo pga støy. Men nå derimot frister Oblivion meg, og siden jeg ikke har tilgang på en Windows-PC så er valget XBox360 eller ei. Derfor mine spørsmål relatert til Live!-tjenesten.

Lenke til kommentar

Ah - da misforsto jeg introen din ang 'hatt 360 hos oss...' osv :)

 

Kan varmt anbefale Xbox 360; Live er så mye mer enn bare onlinespilling. Buddylists på tvers av alle spill, nedlastbart ekstramateriale, Xbox Live Arcade med ymse 'småspill', gratis nedlastning av demoer rett til konsollen osv.

 

Når det gjelder brukerutviklede mods så kommer det neppe noe av dette til noen konsoller; noe av fordelen med onlinespilling på konsoll er jo nettopp at det er et mer 'lukket' system og dermed ikke store muligheter for cheats/hacks o.l. som mange online PC-spill er plaget med. Men enkelte fremtidige spill kommer ganske sikkert med mapeditorer o.l. så man kan dele/spille sine egenutviklede maps med andre over Live.

 

Den store fordelen når det gjelder spilling på Live er jo at alt er integrert i ett system som fungerer mer eller mindre likt i alle spill; man trenger ikke å installere 3-parts-programvare for voicecomm f.eks. At alle sitter på samme grunnutstyr gjør jo også onlinespilling mer rettferdig; det er ferdighetene som avgjør, ikke andre faktorer.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
Buddylists på tvers av alle spill, nedlastbart ekstramateriale, Xbox Live Arcade med ymse 'småspill', gratis nedlastning av demoer rett til konsollen osv.

 

Nevn en eller flere XBox-titler som gir valuta for pengene i form av nedlastbart ekstramateriale, og isåfall hva dette dreier seg om. Er det f.eks. nye baner? Eller kan det være noe så banalt som ny farge på genseren til hovedpersonen?

Lenke til kommentar
Buddylists på tvers av alle spill, nedlastbart ekstramateriale, Xbox Live Arcade med ymse 'småspill', gratis nedlastning av demoer rett til konsollen osv.

 

Nevn en eller flere XBox-titler som gir valuta for pengene i form av nedlastbart ekstramateriale, og isåfall hva dette dreier seg om. Er det f.eks. nye baner? Eller kan det være noe så banalt som ny farge på genseren til hovedpersonen?

5829815[/snapback]

Ninja Gaiden er et godt eksempel, med sine gratis Hurricane Packs. I tillegg så finnes det for eksempel gratis singleplayermissions til Splinter Cell-spillene, samt ekstra online maps. Maps finner du også for eksempel til spill som Halo 2, Ghost Recon-spillene og Rainbow Six 3. Noen nedlastinger koster også penger, men dette gjelder helst større ting.

 

Men, som sagt, er det modifikasjoner og ekstramateriale laget av gud og hvermann du ønsker deg, finner du ikke det på Live.

Lenke til kommentar

Til Mechassault fikk du også tilgang til nye roboter som du kunne laste ned via Live. Har selv lastet ned mange ekstra kart til multiplayer i Halo 2, ekstra level til armed and dangerous og en slags romstasjon som jeg ikke forstår poenget med i Star wars knights of the old republic (en romstasjon med en selger).

 

Det er ikke kommet mye ekstra innhold til xbox 360 titler ennå, men jeg har iallfall hørt at det skal komme noe ekstrainnhold til Perfect Dark snart. På Burnout Revenge kan du dele klipp fra dine prestasjoner i spillet med andre over Live, og du kan laste ned klipp andre har lastet opp (iallfall på xbox360 versjonen).

Når det kommer til Oblivion så har jeg hørt at det skal bli mulig å laste ned de offisielle "mods" som Betasheda selv legger ut, men xbox 360 eiere må nok belage seg på å ikke få mods laget av den vanlige mann i gata.

Lenke til kommentar

Vel personlig har eg ikkje hatt erfaring med Live tjenseten før eg fikk min 360, og mitt førsteinntrykk er bra. MS utgjorde ihverfall en vesentlig forskjell her med sin xbox kontra PS2 med sin mindre gode online tjeneste.

 

Trur Sony har store planer med sin kommende tjeneste,og eg trur det vil bli minst like bra som det Live er no. Eller retter sagt, eg håper, da det kan bli en fin konkuranse på akkurat dette punktet som kan komme oss forbrukere til gode :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...