Gå til innhold

Jobb mer effektivt i photoshop


Anbefalte innlegg

Da slenger jeg inn min første "tutorial". Siden jeg ikke er noen ekspert henvender jeg meg ikke til proffene. Dette er rimelig enkelt, men noe nybegynnere kan ha godt av å lære seg for å kunne jobbe raskere.

 

Nivå:

Nybegynner til middels

 

 

Automatisering

 

Etterhvert som man blir kjent med photoshop og begynner å få taket på ting legger man gjerne til seg vaner. Mange har faste arbeidsmønstre, og ofte vil man bruke akkurat de samme innstillingene på flere bilder, f.eks. i en bildeserie. I slike situasjoner kan man bli mektig lei av å kjøre den samme rekken med kommandoer om og om igjen, for ikke å snakke om tiden det tar. Jobber du mot klokka vil du gjerne ha resultater, ikke masse trykking i menyer. Det burde vært en knapp som kjører alle dine favoritt-innstillinger med ett klikk.

Den gode nyheten er at den fins.

 

 

Actions

 

actions10gr.jpg

 

Den magiske knappen finner man i actions-paletten. Dersom du ikke har denne tilgjengelig finner du den under view-->actions eller ved å taste ALT+F9.

Actions er praktisk talt en "opptager" som spiller inn det du gjør og lagrer det slik at du kan spille det av på et annet bilde. Det er riktignok ikke avspilling i sanntid, du kan gjerne bruke flere timer på å lage en action, men den vil spilles av så raskt maskinen din klarer. Ett av hovedargumentene for å bruke actions er nettopp å spare tid.

Actions-paletten inneholder en rekke fabrikkinnstillinger man kan benytte seg av, og det er vel og bra. Disse vil du sannsynligvis ikke benytte deg av i like stor grad som dine egne skreddersydde actions, så vi tar en gjennomgang på hvordan man lager disse.

 

I dette eksempelet skal vi bruke auto levels, hue/saturation og nedskalere bildet til 50% av størrelsen med bicubic sharper. La oss si at for anledningen er dette vår favoritt som skal brukes på en serie med bilder.

 

actions27ra.jpg

 

Det første man må gjøre er å trykke på "create new action" (se bilde). Her får man opp en dialogboks hvor man kan sette navn, velge hvilken folder den skal ligge i etc.. Kall den hva du måtte ønske og trykk "record".

 

Nå er det bare å begynne å jobbe. Merk at du bør vite hva du skal gjøre før du trykker record, så slipper du å få en action full av undo og unødvendige steg. Dette kan også endres i ettertid, men det er raskest å gjøre jobben ordentlig på forhånd.

Velg image - adjustments - auto levels.

Image - adjustments - hue/saturation: øk saturation på alle farger med f.eks 20.

Image - image size - under pixel dimensions bytter du ut pixels med percent og skriver 50, nederst i dialogboksen velger du bicubic sharper.

 

Når du er ferdig trykker du på stopp-knappen i actions-paletten, og opptaket er ferdig. Nå har du en action som utfører nøyaktig de samme stegene, men på en brøkdel av tiden.

Du kan nå åpne et helt annet bilde, trykke play, og de samme justeringene blir utført.

Du kan lage actions som utfører nesten hva som helst av justeringer, kun fantasien setter grenser.

 

Actions med justerbare steg

 

I enkelte tilfeller vil man derimot ha muligheten til å justere enkelte av prarameterne, men fortsatt ha alt i en action som gjør mesteparten av jobben automatisk. Hva om man vil ha en annen innstilling i hue/saturation enn den som ble brukt i eksempelet? Slik løser vi det:

 

actions30tl.jpg

 

Velg ønsket action, trykk på den blå pilen (bildet over), så vil du se hvilke justeringer den inneholder. Bla deg ned til hue/saturation, eller hvilket steg du måtte ønske og trykk på "toggle dialog on/off" (bildet under). Da vil dialogboksen åpnes neste gang du bruker nevnte action, og du kan justere etter ønske, mens alt annet går automatisk. Merk at dette kun fungerer på justerbare steg, auto levels vil man ikke kunne sette en slik innstilling på.

 

actions49zl.jpg

 

 

Eksperimentèr og finn dine favorittinnstillinger, lag en action av det og spar tid.

Endret av SirMaximus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

finnes det en mulighet for å eksportere en action, slik at man kan dele den med andre?

 

har lett litt rundt (ps cs2 9.0) men finner det ikke. :no:

 

------

 

edit. det ligger under file->automate -> make droplet

 

:)

Endret av umy
Lenke til kommentar

Oppe i høyre hjørne i actions-paletten er det en liten knapp som bringer fram en meny, der finner du "save actions".

 

Dumt at Adobe har bestemt seg for ikke å inkludere actions i preset-manageren, håper de vil inkludere det i neste versjon. Det er litt mer fleksibelt og lettvint. Håper også at de vil gjøre det mulig å lagre enkelt-actions som vanlige presets.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg lurer på om man kan kjøre en sånn Automatisering på en hel mappe med bilder eller må man åpne ett og ett?

 

Grunnen til at jeg spør er dette med USM og forminsking av bilder. Jeg har bildene sortert i mapper etter hvilken måned de er tatt. Problemet med dette er at enkelte måneder er veldig store (700 bilder). Da tar det lang tid å åpne disse for å se på bildene, og mange ganger gidder jeg ikke vente. Derfor har jeg fått det for meg at jeg skal forminske alle bildene vha PIXresizer (fordi det på en enkel måte lar meg forminske hele mapper med bilder på en gang, samtidig som orginalene forblir som de er.).

 

Det som stopper meg i å gjøre dette er tanken på oppskarpingen. Jeg har forstått det slik at dersom jeg gjør dette med bildene må samtlige oppskarpes på nytt. Og at det gjelder enten kameraets innebygde software har oppskarpet det eller om jeg har gjort det selv.

 

Er det som jeg tror? Og går det da an å gjøre det Automatisk?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...