Gå til innhold

TEST: Point of View Turbine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

Viften i sidedøren er nok mest for å vise hvem som kan overdrive mest, og myntet på den unge generasjonen som gjerne vil ha alt som det lyser pengesug av.

Som testene viser er det ingen enorme fordeler med den store viften, temperaturene ligger rundt Aopens sin motpart. Itillegg er 250mm-viften hørbar..Det finnes en gylden middelvei; mellom støy, størrelse og evne til å bevege luft. Dette blir bare for stort, upraktisk og kan også være farlig for små barn om de evnt. skulle komme borti viften.

 

Nei, 120mm-vifter er tingen =)

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Hvordan får viften strøm? Er det lett å volte den ned? Som jeg sa i en annen nyhetssak om denne, så er i tgangspunktet en større vifte bedre om man vil ha samme luftgjennomstrømning og mindre støy, men jeg her egentlig ikek spesielt sans for sidemonterte vifter.

 

Ellers er det kommentert at det er 0.6 mm stål, er det spesielt tynt til et kabinett å være?

 

Angående små barn, så har jo vifta beskyttelse, og selv uten den er det nok mye i et hus som er mye farligere, jeg har rett og slett vansklig for å se for meg at noen kan få en skikkelig skade av en saktegående og svak vifte i plast.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo et finmasket gitter forran vindmølla så barnefingre blir sikkert ikke problem, og systemtemperaturen var jo fin.

 

Men ellers er jeg enig i argumentene om hvem kabinettet er myntet på og overdrivelser.

 

Edit: slått på målstreken angående kommentaren om barn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tja, jeg tror om jeg skulle kjøpt noe liknende, montert inn et par papst vifter på 1200 rpm. og hatt disse å suge ut lufta, og satt vifte kontroll på den store vifta. mulig at det ville skapt gode forhold støymessig.

 

Uansett, er det vel nesten ikke mulig å komme utenom vannkjøling snart, hvis optimal kjøling vs. støynivå er temaet.

Lenke til kommentar

Populært med store vifter for tia, jeg har vurdert denne:

 

343.jpg

 

men viss den er av samme kvalitet og like ubrukelig å bygge i som Point of View er det bare å glemme. Hva med en test av denne for å sammenligne?

 

Ser igrunn bare fordeler med så stor vifte, om den ikke bråker da..

Endret av Zetec
Lenke til kommentar
Populært med store vifter for tia, jeg har vurdert denne:

 

http://www.pcstyling.no/uploads/images_products/news1.jpg

(image-tags fjernet av moderator)

 

men viss den er av samme kvalitet og like ubrukelig å bygge i som Point of View er det bare å glemme. Hva med en test av denne for å sammenligne?

 

Ser igrunn bare fordeler med så stor vifte, om den ikke bråker da..

5812114[/snapback]

Ulempe: Store vifter er dyrere enn små=mindre kvalitet for samme pris.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ser igrunn bare fordeler med så stor vifte, om den ikke bråker da..

5812114[/snapback]

Ulempe: Store vifter er dyrere enn små=mindre kvalitet for samme pris.

5812134[/snapback]

Små vifter gir mindre luftstrøm ved samme rpm enn store vifter. Dvs. man trenger flere små vifter og/eller økt rpm og dermed økt støy for å få samme luftgjennomsntrømning. Flere små vifter med lav rpm koster selvsagt mer enn en stor vifte med samme rpm, mens en liten med høy rpm kanskje koster mindre, men derimot støyer mye mer.

 

Hvordan man nå enn snur på det så gir store vifter mer luft per desibel og/eller mer luft per krone.

Lenke til kommentar
Ser igrunn bare fordeler med så stor vifte, om den ikke bråker da..

5812114[/snapback]

Ulempe: Store vifter er dyrere enn små=mindre kvalitet for samme pris.

5812134[/snapback]

Små vifter gir mindre luftstrøm ved samme rpm enn store vifter. Dvs. man trenger flere små vifter og/eller økt rpm og dermed økt støy for å få samme luftgjennomsntrømning. Flere små vifter med lav rpm koster selvsagt mer enn en stor vifte med samme rpm, mens en liten med høy rpm kanskje koster mindre, men derimot støyer mye mer.

 

Hvordan man nå enn snur på det så gir store vifter mer luft per desibel og/eller mer luft per krone.

5812456[/snapback]

 

Det du sier her forutsetter at du ikke har noe støy fra turbulensen i luften rundt viften fra griller og finmaskede gittere. Store vifter kan gi større hastighet på luften som kan gi større "støy" i luftstrømmene som igjen kan gi mere lyd.

Det er en vanlig oppfatning på nettet at størrevifter løser alle støy problemer men dessverre er ikke det helt sant.

Lenke til kommentar
Ser igrunn bare fordeler med så stor vifte, om den ikke bråker da..

5812114[/snapback]

Ulempe: Store vifter er dyrere enn små=mindre kvalitet for samme pris.

5812134[/snapback]

Små vifter gir mindre luftstrøm ved samme rpm enn store vifter. Dvs. man trenger flere små vifter og/eller økt rpm og dermed økt støy for å få samme luftgjennomsntrømning. Flere små vifter med lav rpm koster selvsagt mer enn en stor vifte med samme rpm, mens en liten med høy rpm kanskje koster mindre, men derimot støyer mye mer.

 

Hvordan man nå enn snur på det så gir store vifter mer luft per desibel og/eller mer luft per krone.

5812456[/snapback]

 

Det du sier her forutsetter at du ikke har noe støy fra turbulensen i luften rundt viften fra griller og finmaskede gittere. Store vifter kan gi større hastighet på luften som kan gi større "støy" i luftstrømmene som igjen kan gi mere lyd.

Det er en vanlig oppfatning på nettet at størrevifter løser alle støy problemer men dessverre er ikke det helt sant.

5815092[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Klart man kan kjøre en stor vifte fort også, men for å flytte en gitt mengde luft, så kan man jo ha lavere hastighet på en stor vifte, lavere hastighet = mindre støy, og problemet med griller og sånn har man jo uansett viftestørrelse?

 

AtW

Lenke til kommentar
Fin test. Men mens vi er inne på støy; hvorfor er det så mange kabinettprodusenter som lager viftegrill ved å drille mange små hull. Viftene blir jo fryktelig ineffefktive og lages mye mer viftesus.

5815415[/snapback]

 

Det vet jeg ikke, det beste jeg kan komme på er at det er billig, for jeg ser få andre fordeler med det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...