Gå til innhold

Kan man sende POST uten et "form"?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å klør meg i hodet, skal ha en flash-fil som skal hente en variabel fra POST, men jeg linker til siden med flash-fila ved å gjøre:

 

<a href=\"update.php?lj=$side[id]\">Klikk for å se</a>

 

Dette er jo GET når jeg linker med ?varibel=verdi etter en adresse?

 

Noen som vet hva jeg skal gjøre for å få sendt det samme som POST uten å lage et "form" av det?

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skyt meg hardt hvis jeg tar feil, men tror du må lage en slags form her, noe a la

<form action=\"update.php\" method=\"POST\">
<input type=\"hidden\" name=\"lj\" value=\"$side[id]\">
<input type=\"submit\" value=\"Klikk for å se\">
</form>

 

og så kan du eventuelt style submit-knappen med CSS hvis du vil at den skal se ut som en vanlig link.

 

Edit: La på backslashes, skal vel printes med php.

Endret av anners
Lenke til kommentar
Kan du ikke hente variabelen fra $_REQUEST istedet?

5823970[/snapback]

$_REQUEST er ekvivalent til$_POST og $_GET.

Hvis man skiller logikk fra grensesnitt kan det være hensiktsmessig å bruke $_REQUEST istedet for $_P eller $_G for hvis overføringsmetode endres trenger en ikke endre scriptet.... så nei, skal han ha en postvariabel må den sendes fra grensesnittet som en postvariabel.

Lenke til kommentar

Så man kan ikke cache infoen på ennen måte?

Kan man åpne to sessions da? Slik at det ene inneholder innloggingsinfo og den andre inneholder.. data.

På den måten kan man skrive inn masse i et form og når man trykker submit så sjekker en annen (php?) side om innholdet er "riktig" og hvis ikke så blir man sendt tilbake med session? eller kanskje bare sende det tilbake... hmm.....

noen ideer på det da?

Lenke til kommentar

Her ikke helt sikker på hva du vil her aeinstein.

 

Vil du at hvis brukeren skriver noe feil å vil du at han skal få opp formen igjen, men med utfylt det som han har skrevet inn ?

 

da kan du gjøre det slik:

 


<INPUT type="text" name="navn" value="<?php print $_POST['navn']; ?>">

 

Selv pleier jeg å ta med en slik:

 

<INPUT type="text" name="navn" value="<?php print $_POST['navn']; ?>"> <?php print $feil['navn']; ?>

 

Når jeg sjekker formen dataen som kommer tilbake, også ser jeg at det mangler feks navn setter jeg $feil['navn'] = "Må fylles ut";

 

hvis det nå var dette du ønsket da.. :)

Lenke til kommentar
Jeg sitter her å klør meg i hodet, skal ha en flash-fil som skal hente en variabel fra POST, men jeg linker til siden med flash-fila ved å gjøre:

 

<a href=\"update.php?lj=$side[id]\">Klikk for å se</a>

 

Dette er jo GET når jeg linker med ?varibel=verdi etter en adresse?

 

Noen som vet hva jeg skal gjøre for å få sendt det samme som POST uten å lage et "form" av det?

5805915[/snapback]

 

Innlegget mitt er slettet. Hadde en liten syntax error i hodet da jeg skrev det.

Endret av CruellaDeVille
Lenke til kommentar

Jo det er i nærheten...

Men det er laaaange tekststrenger... type ~65'000 tegn.

 

Når jeg bruker den $_POST'en, kommer det opp fremdeles når jeg sender tilbake til formen også?

 

Altså en form med tekstbokser: "innlegg.php"

trykker på "Send/Lagre" -->> "sjekk.php" sjekker om det er syntax error++

hvis det er feil sender den tilbake til "innlegg.php" med formen i, kan jeg da bruke $_POST for å hente inn de samme variablene som opprinnelilg ble sendt til "sjekk.php"

 

Trodde svar ($_POST) fra form bare kunne brukes en gang... altså i den PHP-fila man sender til... ?

Lenke til kommentar
Du kan bruke den så mange ganger du vil ja, men 65000+ tegn hørstes nå vel stort ut da

5825125[/snapback]

 

Oida... Ok. Det er i og for seg greit egentlig.

Men hvor lenge ligger det å "flyter" på serveren da?

Er ikke dette veldig dumt sikkerhetsmessig siden det ikke krever innlogging å få tak i dem? Det bryr meg egentlig ikke men...

 

Det jeg trenger dem til er at jeg har laget en "blog"-type form som jeg legger inn nye innlegg til sida mi på. I steden for å gå inn i phpmyadmin eller andre tungvindte løsninger. (Da kan jeg skrive opptil... TEXT i mySQL som er.. 3 mill. tegn?) Grunne til jeg spør er da seff at sida er ca halvferdig hva "lansering" angår :p

 

Så hvis jeg sender formen sine $_POST'er til et sjekkscript, så er de der fremdeles når jeg "kommer tilbake" for å rette på feil?

 

hilsen

*ensommåhadetinnmedTeskje* :blush:

Lenke til kommentar
Du kan bruke den så mange ganger du vil ja, men 65000+ tegn hørstes nå vel stort ut da

5825125[/snapback]

Oida... Ok. Det er i og for seg greit egentlig.

5827375[/snapback]

 

Flere ganger mener jeg i scriptet etter at du har sendt det..

 

Blog ? Hmm.. jeg håper du har en post i blogen for hvert innlegg du skriver, og ikke skriver på samme hver gang ?

 

Og jeg har problem med å fatte at du skriver 65000+ tegn på hver blog innlegg :)

Lenke til kommentar

Legg merke til "Blog" med anførselstegn rundt ;)

Det er egentlig til å legge inn ting på hjemmesiden min. Deriblandt modder. De vil jeg ha på en side. Og den lengste er på nokså nøyaktig 65000 tegn....

 

Jeg skriver IKKE inn på nytt og på nytt i samme innlegg.... det er jo som å komme tilbake til "steinalderen", du vet den gangen vi programmerte hver side i html :p uten php og mysql :)

 

Så det er mer en blog/hjemmeside. Raskt og enkelt å legge til et lite innlegg og legge til et bilde som lastes opp på direkten OG/ELLER skrive en hel "artikkel"/modd med bilder++

 

Hvis det høres rart eller idiostisk ut eller faktisk en god ide så bare si det (selv om denne posten begynner å bevege seg ot?)

Lenke til kommentar
Flere ganger mener jeg i scriptet etter at du har sendt det..

 

Blog ? Hmm.. jeg håper du har en post i blogen for hvert innlegg du skriver, og ikke skriver på samme hver gang ?

 

Og jeg har problem med å fatte at du skriver 65000+ tegn på hver blog innlegg :)

5827426[/snapback]

 

Heh, han har vel mye på hjertet da

*venter på en moderator som sletter innlegg som ikke er faglig relevant*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...