Gå til innhold

Ustabil PC med 2Gb Crucial minne.(Løst)


perpyro

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop kjøpt 2GB ram til min gamle PC.

 

Har fra før kjørt to 512 brikker, en PC3200 CL3 brikke og en PC2700 CL2,5 brikke.

Begge har puslet og gått på 400Mhz på timinger 3-3-3-7 uten feil på 2,6V

Dette er også Crucial brikker

 

Når jeg bytter disse brikkene med 1024 CL3 og starter opp på samme instillinger så får jeg start på Windows men å spille ender opp med hard lock, som jeg tar som selvfølge skyldes de nye brikkene ettersom det ikke skjedde før.

Har nå stilt timingene til 3-4-4-8 med hell, har kjørt memtest86 i en og en halv time uten feil og spill går smertefritt.

 

Jeg var allerede klar over at 1024 brikker har høye timinger men var ikke klar over at det var så høyt og at ikke HK detekterte stabile timinger automatisk, det er jo to like brikker som nå kjører i dual mode.

HK detekterte optimale timinger til nettop 3-3-3-7 som jeg kjørte med før.

 

Har dette noe med at NF2 chipsettet ikke takler så store brikker så godt eller er det så enkelt at disse brikkene må ha så høye timinger?

Er jo et kjent problem at NF2 chipset og TwinMos brikker ikke går så godt sammen.

 

Abit NF7S V2

AMD XP 2500@3200 2,21ghz

WDC 80gb 7200prm 8mb cashe IDE HDD

Maxtor 80gb 7200rpm 8mb cashe IDE HDD

Seagate Barracuda 200gb 7200rpm 8mc cashe S-ATA HDD

Asus CRW-4012A

NEC DVD RW ND-2500A

Aopen 6800 Ultra 256Mb ram 1,6ns

512mb ram Crusial PC2700

512mb ram Crusial PC3200

Kjører i lag på 400Mhz og timing 3-3-3-7

Thermaltake v.12

"Brick" medium tower.(1999)

9 stk Mist Frostbite 120mm vifter

Bzerk 500W PSU

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal kjøre memtest86 over natta bare for å være helt sikker på at jeg har funnet rette timinger.

Takk for kjapp respons :thumbup:

5795776[/snapback]

 

God ide, ikke glem å gi brikkene litt mer spenning og se om de klarer litt lavere timings. Beklager skrive feil, riktig settning:

 

De fleste store moduler a 1GB klarer rett å slett IKKE å kjøre strammere timings enn default.

 

staljin

Lenke til kommentar

Prøvde meg på å spille HL2 i går men endte opp relativt kjapt med at maskina låser seg helt.

Har prøvd med timinger 3-5-5-9 men fortsatt samme låsingen som for øvrig også skjer i windows ved lett arbeid og surfing, ikke så ofte da.

 

Har nå kjørt Memtest86 i 21 timer uten feil på timinger 3-4-4-9 så at feilen ligger i brikkene tror jeg ikke.

Det jeg ser som et mulig problem er at dette er i meste laget for HK.

Skal prøve å kjøre brikkene i single mode for å se om det hjelper, og nytter ikke det så blir det devider på minnet i håp om at det skal hjelpe.

Hjelper ikke det så får jeg se om maskina takler 1,5Gb på 400Mhz.

Lenke til kommentar

Ser ut som det hjalp tilsynelatende å kjøre minnet i single mode.

Ingen krash under HL2 enda.

Vet det er kort tid å konstatere at ting er i orden men i dual mode så låset maskina seg innen 10 minutter, noe den ikke gjør nå, har i allefal spilt uavbrutt i litt over en halv time.

 

EDIT:

Har nå klødd meg i hodet og blitt litt lurere.

For å flytte rundt på rambrikkene var jeg nødt til å flytte skjermkortet som står helt inntil låsene til rambrikkene.

Oppdaga dette da jeg mista skjermbildet og maskina nekta og restarte etter at den hadde låst seg.

Har nå satt brikkene i dual mode, satt skjermkortet grundig på plass og har Prime95 surrende i bakgrunnen, noe den skal få gjøre til i morgen og håper på det beste.

En ting som er litt merkelig er at Prime95 bare bruker 1,39Gb og ikke 2.

Hva kan grunnen til dette være?

Får prøve å spille litt i morra eventuelt la sønnen min ta seg av den biten, han er veldig glad i Madagascar så den testen kan han ta i morgen mens jeg er på jobb.

 

EDIT2:

Prime95 feilet etter 1 time og 10 minutter på 400Mhz dual mode, men den har gått 8 timer uten feil på 333Mhz og devider på minnet og går fortsatt.

Begynner å misstenke minnekontrolleren eller en annen komponent på hovedkortet ettersom memtest86 ikke ga noen feil etter 21 timers testing mens Prime95 ga feil etter litt over en time på 400 Mhz

Maskina skal få stå og kjøre prime95 til i ettermiddag (er fredag morgen nå) og er det fortsatt ingen feil så er jeg fornøyd.

Får heller prøve å få litt kvassere timinger, noe som er lettere å få på 333Mhz.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Windows er lagt inn på standar hastighet på prosessoren for å eliminere slikt så jeg tror ikke windowsversjonen er korupt men man kan jo aldri vite.

Kjører nå med devider på minnet slik at minnehastigheten er 333Mhz.

Det kan være det er noe med at prosessoren kanskje er litt for mye overklokka så jeg vil også prøve med å senke FSB litt.

Kjørte Prime95 i natt og den kjørte stabilt i litt over 9 timer, det jeg tror framprovoserte feilen var at jeg stilte ned hastigheta på CPU vifta i morges for å ikke plage kona med støy så jeg prøver en ny økt med Prime95 og med litt mere hastighet på CPU vifta for å eliminere eventuelt bekrefte at det er prosessoren som gjør feil grunnet for dårlig kjøling.

 

Det rare er at jeg har hatt fjellstabil PC under det oppsettet som står under min maskinvare hittil og det med en overklokka rambrikke.

Eneste som er forskjell nå er at brikkene står i dual mode.

Skal uansett vende hver stein før jeg gir opp.

Det siste blir å prøve med helt uklokka prosessore noe som bare blir en test, var jo meningen å få bedre ytelse ved minnehungrige spill ikke dårligere.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Windows er lagt inn på standar hastighet på prosessoren for å eliminere slikt så jeg tror ikke windowsversjonen er korupt men man kan jo aldri vite.

 

Det betyr ikke at Windows instalasjon ikke kan bli korrupt under bruk, men du får se det an. Klokk ned CPU se hvilken tempen den har. Er det lenge siden du har regngjort PC? Det klan ligge masse støv mellom kjøleribbene på CPU kjøler og dempe vifte kjøleefekt.

 

staljin

Lenke til kommentar

Jeg har filter på innlufta og overtrykk i kabinettet så det eneste støvet som slipper inn er finstøv som ikke setter seg så godt i kjøleribba på prosessoren, den såg ren ut i går når jeg åpna kassa, tror jeg skal dra over kjøleren med støvsuger ved første anledning.

CPU tempen er for øvrig 44 grader i skrivende stund med Prime95 puslende i bakgrunnen siden klokka 1515 i dag.

Tror grensen mellom stabil og ustabil CPU ligger rundt 47-48 grader ved varmboot og 50-51 grader ved kald boot.

Temperaturen er nok den samme men det er forskjell på visningen mellom kald og varm boot.

Lenke til kommentar

Hallo. Jeg har samme HK som deg, og kjører en XP-M 2400+ som jeg har overklokket til 2200MHZ. Satt nettopp inn en 1GB Corsair value brikke PC3200 med timings 3-3-3-8, og kjører den sammen med mine to OCZ 512MB brikker. Opplevde masse heng og feil i Prime og Memtest. Det som ble løsningen for meg, var å øke spenningen på rammen til 2,8 V, samt å sette FSB til 198MHZ. Det virker som om NF7-S v. 2.0 "overklokker" litt på FSB slik at 200MHZ i praksis blir litt over 400MHZ. Dette taklet ikke Corsair brikken. Jeg måtte også øke spenningen litt på CPU. Nå er systemet mitt stabilt i alle fall.

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for godt sammenligningsgrunnlag.

Prime95 går fortsatt etter 7 timer og går den fortsatt i morra når jeg står opp så har jeg et stabilt utgangspunkt.

 

Det du sier om at hovedkortet overklokker litt er også noe jeg har tenkt på uten å reflektere noe særlig over det.

200x11 skal jo bli 2200 og ikke 2210 som hovedkortet oppgir CPU til ved oppstart eller 2205 som Sisoft Sandra oppgir den til.

 

Før du oppgraderte minnet måtte du øke Vcore for å få stabil klokk eller var det når du fikk 2GB ram?

 

Memtest har gått fjellstabilt i 21 timer så selve brikkene tror jeg det ikke er noe i veien med.

 

Ser ut som det blir mange netter med testing fremover for det er mange kombinasjoner som skal prøves ut.

Lenke til kommentar

Fikk først instabilitet i systemet etter at jeg satte inn ny minnebrikke. Så da måtte jeg øke spenningen på CPU og RAM for å få det stabilt. Er jo ikke helt optimalt å kjøre brikker av ulik størrelse, men nå funker det i alle fall. Før kjørte jeg vcore på 1.35V, nå kjører jeg på 1.575V. Ikke at det er høyt, men merker jo at det blir mye mer varmeutvikling. Ramen kjører forresten i "dual channel", skjønner ikke at det skal gå,med 3 brikker..

Lenke til kommentar

Stoppa Prime95 i dag etter 18 timer og 13 minutter uten feil så da har jeg et stabilt utgangspunkt.

Instillingene er ingenting og skrive hjem om og CPU tempen har i de 18 timene hele tiden holdt maks 45 grader.

Dette er oppnådd ved å øke turtaller på CPU vifta fra 2200 til 3000 rpm noe som desværre gir PCen en svært lav WEF grunnet støy.

 

Har i ettertid stilt opp Vcore fra 1,65V til 1,675V og senket timingene fra 3-4-4-8 til 3-3-3-8 som en begynnelse.

CPU går fortsatt på 2,2Ghz og minnet på 333Mhz.

Sønnen min har spilt i 2 timer med de instillingene og CPU temp på 46-47 grader uten å feile, skal teste videre med Prime95 under samme instillinger før jeg prøver å øke minnehastigheta til 400Mhz.

Lenke til kommentar

Bare tull å slite med nye brikker på denne måten. Ta kontakt med Komplett og hør kva dei sier om saken, sannsynligvis får du erstattet brikkene med nye siden de ikkje kjører på oppgitt hastighet. Dersom problemet er at brikkene ikkje går sammen med hovedkortet bør de la deg få prøve en annen type brikker.

Lenke til kommentar

Når det kommer til minnerbrikkene er det ingenting galt med de.

Har kjørt Memtest 86 i 21 timer på 400Mhz uten feil så det er nok ikke her feilen ligger.

Har snakka med Komplett og de skjønner ikke hvorfor systemet skal bli ustabilt med 2Gb ram.

Det kan jo ha noe med at jeg kjører med overklokka prosessor, noe komplett ikke skal ha skylda for.

Når andre her plages med akkurat det samme så regner jeg med at det er hovedkortet som ikke takler det helt.

Har prøvd å overklokke prosessoren ytterlig før men den vill ikke kjøre 404Mhz stabilt som er neste trinn på FSB stigen så 400Mhz er nok grensen for min prosessor.

For det andre så har jeg et demobrukt hovedkort med deffekt Sata kontroller så jeg har ingen garanti for at ikke er mere som er deffekt.

 

Har fått systemet stabilt uten å være sårbart for temperatur.

Dette er oppnådd med Vcore 1,675V FSB 400Mhz og minnet 333Mhz med timinger 2,5-3-3-7.

Blir derfor å kjøre resten av testene med Vcore 1,675V

Denne testen pågikk i 13 timer uten feil så det kaller jeg stabilt.

 

Andre forsøk som ikke har gått bra er Vcore 1,7V FSB 400Mhz.

RamVolt 2,7V.

Begge deler endte med reboot rett etter oppstart.

FSB 400Mhz med minnet synkront med timinger 3-3-3-8 gikk stabilt i 2 timer.

FSB 396Mhz med minnet synkront var stabilt i 7 timer og endte med reboot av seg selv.

FSB 394Mhz med minnet synkront var stabilt i 52 minutter.?!

FSB 392Mhz med minnet synkront stabilt i 3 timer.

 

Kjører nå FSB 390Mhz med minnet synkront og er spent på om testen kan kjøre i over 12 timer, klarer den det så er jeg fornøyd.

Går ikke det så blir jeg å teste meg videre nedover FSB stigen inntil jeg finner en stabil hastighet med minnet synkront.

 

Det neste blir å kjøre med 3Dmark05 med stabil hastighet med minnet synkront og FSB 400Mhz og devider på minnet for å se hva som gir best ytelse.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...