Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Zend Framework er eit rammeverk til PHP -- altså en utvidelse av PHP-språket, som forøvrig utvikles av Zend for tiden. Du har sikkert hørt om django, ruby on rails (RoR) og lignende, som er rammeverk til henholdsvis python og ruby. Dette er andre rammeverk -- skrevet i andre språk, og med sine egne tilnærminger på verdens problemer.

 

 

Oppdatert: fikset BBkode

Endret av rødøye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

Zend Framework har vel et mye større bibliotek med funksjoner enn hva Code Igniter har. Personlig har jeg blitt veldig glad i CI. Har riktignok ikke testet ZF, men CakePHP var for min del alt for stort. CI er lite og veldig fleksiblet. Noe jeg liker!

 

Sikkert noen her med litt mer erfaringer fra begge rammeverkene som kan komme med et litt fyldigere svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Har sett mye på de forskjellige bibliotekene Zend tilbyr som jeg kanskje trenger, og det ser litt skremmende ut.

Men samtidig ser det veldig nyttig ut :confused:

 

Får ta en bedre titt på det når jeg kommer hjem(reiser imorgen) ifra hytten.

- Prøve ut litt :p

 

Men mitt very first look er iallefall skremmende.

 

 

Jeg fikk faktisk ikke til å sende mail med Zend_Mail til @hotmail.com-adresse, mens i samme skriptet kom mailen fram til den andre adressen jeg spesifiserte i To-headeren :ermm:

 

;Mariyo

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Skal den ikke da havne i Spam-mappen da?

 

Har erfart meg Hotmail's veldige spamfiltre før. - De er absolutt ikke av den webmaster-vennlige sorten :dontgetit:

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar

Sitter her og koder på et nokså omfattende prosjekt, og lurer på om jeg skal legge inn språk-valg på siden. Funderer litt på hvordan det er vanlig og gjøre dette.

 

Hvordan ville dere gjort det?

 

 

Jeg tenker da på alt fra menyer til nyheter til faq etc.

 

Er det noe lurt å lagre det i database, for så å kjøre en forespørsel for hver minste ting (hver menyknapp ect.)?

 

EDIT. kanskje ikke passende for pub-en?

Endret av KiKKA
Lenke til kommentar

I Vikingboard bruker vi objekter som holder språkstrenger, delt opp etter hvilke seksjoner som bruker strengen (for å unngå å måtte laste masse unødvendige variabler), fordelt i forskjellige filer etter språk (se her for kilde). Språkfilene inkluderes automatisk i kernel.php, og kan deretter hentes enten ved å skape objektet;

$lang = new lang_profile();
echo $lang->profile_invalid_userid;

 

eller i template-motoren;

$screen->set_lang('lang_profile');

// i template:
{if $invalid_userid}<h1>{$lang->profile_invalid_userid}</h1>{endif}

 

Jeg har sett nøye på gettext, men har funnet ut at ulempene (vanskelig distribusjon, trøbbel med locales) er tyngre enn fordelene i hvert fall i øyeblikket. Håper at gettext en dag skal bli inkludert som default i PHP, slik at det er mulig å gjøre seg avhengig av det, selv i applikasjoner som skal distribueres over vidt forskjellige plattformer og oppsett.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Er det en funksjon som gjør det mulig å avslutte skriptet i en fil?

 

fil1.php

PHP
<?php

require_once 'klasse.php';

require_once 'klasse.php';

 

$tekst = new klasse();

echo $tekst;

?>

 

klasse.php

PHP
<?php

if(defined('CLASS_KLASSE')){

// forhindre at skriptet i resten av akkurat denne filen(klasse.php) blir kjørt

}

define('CLASS_KLASSE'true);

 

require_once 'klasse2.php';

class klasse{

// weeee

function __construct(){

 return 'Hello World!';

}

}

?>

 

klasse2.php inneholder da bare en annen klasse som er nødvendig for klassen klasse...

 

Eller noe sånt? Idé noen? :)

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Avslutter ikke die() skriptet som inkluderer klassen også da?

Det jeg vil er at det "ytterste" skriptet som inkluderer klassen skal kunne fortsette å gå, også etter at skriptet i den ene filen er stoppet

Lenke til kommentar

PHP

<?php

class ExitScriptException extends Exception{}

 

try

{

    require_once 'foobaz.php';

    

   //dersom  $someConditionIsMet er sann vil exception kastes og ingen

   // kode her vil kjøres. er  $someConditionIsMet ikke sann,

   // vil du kunne kjøre mer kode her

}

catch (ExitScriptException $e)

{

    //kjøres dersom exception er kasta, dvs $someConditionIsMet er sann

    echo $e->getMessage();//outputs "evt spesifisere feilmelding her"

}

 

/* script vil uansett fortsette her, om $someConditionIsMet er sann eller ikke*/

 

 

?>

 

foobaz.php:

PHP

<?php

/* masse kode her*/

 

if($someConditionIsMet)

{

throw new ExitScriptException('evt spesifisere feilmelding her');

}

 

/*

Script vil fortsette som normalt kun viss !$someConditionIsMet

 

*/

 

 

?>

Exceptions

:thumbup:

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Startet som en liten utveksling av tanker i denne

tråden, men for å ikke ødelegge tråden der helt, så tar jeg med ting inn her istedenfor.

 

Vel, over 80% av webhoster kjører fremdeles PHP4, så jeg stiller meg veldig skeptisk til å bytte ut ext/mysql med ext/PDO eller enda et rammeverk å holde styr på i tillegg til mitt eget. :) Greit nok å gjøre slikt når en drifter egen server, eller spesifikt har valgt å kjøre programvaren på en PHP5-server, men når applikasjonen skal kunne distribueres mellom et utall forskjellige plattformer og oppsett blir det ikke fullt så enkelt å ta i bruk det nyeste nye. Selv SimpleXML er for nytt til at jeg tør å gjøre meg avhengig av det...

9068877[/snapback]

 

Today it is exactly three years ago since PHP 5 has been released. In those three years it has seen many improvements over PHP 4. PHP 5 is fast, stable & production-ready and as PHP 6 is on the way, PHP 4 will be discontinued.

 

The PHP development team hereby announces that support for PHP 4 will continue until the end of this year only. After 2007-12-31 there will be no more releases of PHP 4.4. We will continue to make critical security fixes available on a case-by-case basis until 2008-08-08. Please use the rest of this year to make your application suitable to run on PHP 5. '

Ved å lage programvare som kjører på en versjon som snart ikke støttes mer, gir du webhotellene valget å ikke oppdatere, noe som egentlig er uhørt. Wbhotell som etter tre år fortsatt kjører php4 alene er ikke verdt å satse på, og det burde snart forbrukerene få beskjed om også.

 

Ja, jeg forstår at du vil nå ut til størt mulig kundemasse, men på en annen side så risikerer du ende opp med samme problem som micrsoft og bakoverkompatibilitet.

Nei, jeg tror det beste er å holde programvaren på en plattform som er støttet en god stund fremover. Men det er også viktig å styre litt klar av cutting-edge, ettersom en del webhoteller er treige med å oppdatere(duuh), og php ofte introduserer en del bugs i nye funksjoner.

 

Hvilken versjon av php er den "laveste" du har valgt å støtte, og hvorfor?

Lenke til kommentar

5.1. Det er nok host-er der ut til at de som virkelig vil kjøre scriptet faktisk får gjort det. Til småscript holder jeg meg riktignok til 4.3 siden jeg fort alikevel ikke har bruk for noe mer eller klarer å lage tilsvarende funksjonalitet i PHP4 (f.eks file_put_contents).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...