Gå til innhold

Lov til å kjøre toyota hiace med 9 seter


-Logos-

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en Toyota hiace, tidligere var denne med 10 seter. Men etter fyllt 10 år omregistrerte vi den til personbil(klasse B), etter å ha fjernet ett sete. Bilen har alså 9 seter totalt. Sjåfør + 8 passasjerer

 

Jeg er 18 år og har førerkort for klasse B

Har jeg da lov til å kjøre med:

 

1+8

 

Eller finnes det regler som sier at dette ikke er lov?

Endret av mariunae
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå kjørt denne bilen en god stund, også med 9 stykker i bilen. Og fikk sjokk da jeg fikk opplest fra en teoribok om at jeg ikke hadde lov til dette.

Samt en uttalelse fra en politibetjent som mente at jeg ikke har lov til å kjøre med mer enn 7 seter uansett om det er personbil, varebil eller minibuss

Lenke til kommentar
Jeg har nå kjørt denne bilen en god stund, også med 9 stykker i bilen. Og fikk sjokk da jeg fikk opplest fra en teoribok om at jeg ikke hadde lov til dette.

Samt en uttalelse fra en politibetjent som mente at jeg ikke har lov til å kjøre med mer enn 7 seter uansett om det er personbil, varebil eller minibuss

5772977[/snapback]

 

 

Det er direkte, og beviselig, feil. "B" gjelder for inntil 8 passajerer (hvis bilen er godkjent for det selvfølgelig) samme fan hva en purk sier.

Lenke til kommentar
Jeg har nå kjørt denne bilen en god stund, også med 9 stykker i bilen. Og fikk sjokk da jeg fikk opplest fra en teoribok om at jeg ikke hadde lov til dette.

Samt en uttalelse fra en politibetjent som mente at jeg ikke har lov til å kjøre med mer enn 7 seter uansett om det er personbil, varebil eller minibuss

5772977[/snapback]

 

Stasjonsvogna vår er godkjent, som personbil, med 8 sitteplasser. Du får be politiet lære seg regelverket

Lenke til kommentar
Jeg har nå kjørt denne bilen en god stund, også med 9 stykker i bilen. Og fikk sjokk da jeg fikk opplest fra en teoribok om at jeg ikke hadde lov til dette.

Samt en uttalelse fra en politibetjent som mente at jeg ikke har lov til å kjøre med mer enn 7 seter uansett om det er personbil, varebil eller minibuss

5772977[/snapback]

 

 

Det er direkte, og beviselig, feil. "B" gjelder for inntil 8 passajerer (hvis bilen er godkjent for det selvfølgelig) samme fan hva en purk sier.

5773627[/snapback]

 

 

Her er utklipp fra vegvesen.no :

Klasse B (personbil/varebil):

 

 

 

Nedre aldersgrense: 18 år

 

Normal gyldighetstid: til 100 års-dagen

 

 

 

Førerrett i klasse B gjelder for:

 

• motorvogn med tillatt totalvekt på maksimalt 3.500 kg og høyst 8 passasjerplasser, unntatt motorsykkel

 

• trekking av tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg, eller

 

• trekking av tilhenger hvor tillatt totalvekt for trekkvogn og tilhenger etter vognkortene til sammen ikke er over 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må heller ikke overstige bilens egenvekt.

 

• tre- og firehjuls motorsykkel

 

• tilhenger til tre- og firehjuls motorsykkel over 125 cm 3. Motorsykkelen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må stå i vognkortet. (Bare i Norge).

 

• beltebil eller beltemotorsykkel (snøscooter) eventuelt med tilhenger/ tilhengerslede (bare i Norge)

 

 

 

For kjøring i Norge gjelder også for norske førerkort og EØS-førerkort klasse B, utstedt før 1.1.2005:

 

• traktor, eventuelt med tilhenger

 

• motorredskap på høyst 7.500 kg tillatt totalvekt

 

• motorredskap over 7.500 kg tillatt totalvekt som er konstruert for maksimalt 50 km/t

 

:tease:

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Førerrett i klasse B gjelder for:

 

• motorvogn med tillatt totalvekt på maksimalt 3.500 kg og høyst 8 passasjerplasser, unntatt motorsykkel

 

Hei

 

Har førerkort klasse B, og lurer på om det er lov å kjøre med en "8+1" motorvogn som er registrert for klasse B i kollektivfeltet?

Eller må bilen/bussen være registrert som en minibuss for å kjøre i kollektivfeltet (som krever klasse D1 førerkort)?

 

Mvh

JanOve

Lenke til kommentar
Førerrett i klasse B gjelder for:

 

•  motorvogn med tillatt totalvekt på maksimalt 3.500 kg og høyst 8 passasjerplasser, unntatt motorsykkel

 

Hei

 

Har førerkort klasse B, og lurer på om det er lov å kjøre med en "8+1" motorvogn som er registrert for klasse B i kollektivfeltet?

Eller må bilen/bussen være registrert som en minibuss for å kjøre i kollektivfeltet (som krever klasse D1 førerkort)?

 

Mvh

JanOve

6635230[/snapback]

Hei.

Er bilen registert som personbil kan du ikke kjøre i kollektivfeltet selv om kjøretøyet har 9 seter og ligner på en minibuss i utseende. Bilen må være registrert som minibuss/buss for at kollektivfeltet lovlig kan benyttes. Unntaket er selvsagt der kollektivfeltet også er sambruksfelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...