Gå til innhold

TEST: Corsair TwinX 2048 PC3500LL Pro


Anbefalte innlegg

Tja, jeg vil bare si at det må være opplagt at høyt priset ekstrem minne kun gjelder for de som er villige til å betale litt ekstra for det beste?

5781786[/snapback]

Håper ikke det blir for mye flisespikking å rette på setninga:

Tja, jeg vil bare si at det må være opplagt at høyt priset ekstrem minne kun gjelder for de som er villige til å betale svært mye ekstra for minimale forskjeller?

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisen var ganske stiv for disse brikkene, men for hardcore overklokkere som trenger mye minne er disse brikkene midt i blinken. Også for casemoddere er disse brikkene et must-have. Er imponert over hva disse brikkene faktisk klarer når man ser det i forhold til de andre 1024 MB brikkene. Det var forresten også Corsair som først kom med 1024 MB brikker på CL2.

Lenke til kommentar
Tja, jeg vil bare si at det må være opplagt at høyt priset ekstrem minne kun gjelder for de som er villige til å betale litt ekstra for det beste? Er ikke det soleklart da?

 

Det er jo himmel og hav i forskjell bak intensjonene om jeg kjøper value ram eller den ram'en jeg eks. har nå. Da jaktet jeg på helt spesifike egenskaper selv om de kostet mye. Jeg kunne fått like mye ram til halve prisen, men det var ikke kun mengden jeg var ute etter. Jeg kjøpte forsåvidt også et 2GB kit til en server for under halve prisen.

 

Når man kommer helt opp i dette sjiktet så er det de små forskjellene som teller, og disse små forskjellene koster. Dette gjelder forsåvidt alle "grener" i samfunnet, så hvorfor kritisere dette? Det er jo et kjent faktum.

 

Er man nødt til å tilfredstille en hard nøtt?

5781786[/snapback]

Jeg fikk litt lyst å kommentere det her. Da en 2x512 konfigurasjon uansett vil kunne gi best ytelse mtp. benchmarks, mener jeg bruksområdet til 2x1GB utelukkende er i 24/7 maskiner. Å da betale dobbel pris for noen skarve % ekstra ytelse synes jeg er helt på trynet om man ikke har det beste av det beste fra før av. De 1500kronene vil gi mye bedre avkasting i en bedre cpu eller skjermkort evt. harddisker om man da ikke allerede har det beste av det beste og det ikke går an å oppgradere disse komponentene lenger. Jeg personlig hadde aldri kjøpt disse brikkene til min 24/7 maskin, og skulle jeg hatt noe til å benche med så hadde jeg holdt meg til bh-utt brikker. Du skal ha en ganske RÅ maskin for at de små forskjellene teller nok til å bruke 1500kr på det. Skal man benche så er selvsagt situasjonen annerledes og disse forskjellene teller alt omtrent, men da går man for 2x512 brikker istedenfor enkelt og greit.

 

Jeg mener corsair c2 brikker er det mest fornuftige kjøpet per i dag, da disse koster rundt 1800kr og overklokker helt respektabelt. da har man råd til å kjøpe en disk ekstra å sette i raid0, noe som faktisk påvirker ytelsen i mange oppgaver merkbart. Evt. man kan begynne å leite etter en god cpu, som overklokker lenger enn den du har.

 

@stigfjel: hardcore overklokkere er mye bedre tjent med 2x512 minne evt. lete etter en bedre cpu. Etter min mening så har man enten en 24/7maskin eller en benche maskin, hva er poenget med å ha en 24/7 maskin som yter 3%bedre enn det andre kan bygge for en mye lavere pris, da den uansett aldri vil ha kraft nok til å ta noen rekorder...

Lenke til kommentar

Helt enig. XMS C2-brikkene fra Corsair er noe av det beste kjøpet man kan gjøre i dag, både med tanke på minnemengde og timings. Har disse selv, og på DDR400 klarer de glatt 2-3-2-5 ved standard spenning. Det at Corsair setter 2-3-3-6 som standard timings vil jeg si er ganske konservativt av Corsair. Hardware.no burde helt klart teste også disse brikkene. Det vi alle kan være enige om, er at Corsair lager svært gode minnebrikker, og de har vært først i å komme med ekstrembrikker. Husker det var de som startet minnekarusellen med XMS-serien.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Vil bare legge til at min kritikk av testen ikke var ment til å tolkes at det var dårlige minnebrikker, men at totalkarakteren (5/5 stjerner) ikke var fortjent da jeg mener at en totalkarakter alltid bør være en total der der også pris (eller "value for money") inngår som en viktig parameter i sluttsummen til karakteren.

 

Og da jeg regner Hardware.no som en nettside for alle som er interessert i data og ikke bare overklokkerere, så synest jeg at pris bør vektlegges ganske mye. I en test i et dedikert overklokkings forum, kunne selvfølgelig pris aspekteret fått en mye lavere vektlegging i en total karakter.

 

Jeg tror at mange andre som leser Hardware.no er som meg, og ønsker å få anbefalinger til produkter som kan gi en relativ forbedring i bruk av datautstyr. Da synest jeg at brikkene burde fått en lavere karakter da de ikke er bra "value for money" for den jevne mann. Jeg inrømmer at 2-3 stjerner som jeg skrev i sist innlegg var litt i minste laget. Men de burde fått maks 4 stjerner. Da hadde det fremgått bra at brikkene var gode, men ikke perfekte. De negative egenskapene (minusene) ville ha forklart hvorfor brikkene ikke fikk topp karakter, nemlig prisen.

 

Det hadde jo også vært enkelt å legge til en linje i konklusjonen om at disse brikkene er noe av det beste du kan få dersom du er ute etter å overklokke, og er villig til å betale for fornøyelsen, men at vi andre bør holde oss til rimeligere brikker.

 

Ellers så synest jeg at un0kai sier mye fornuftig.

 

 

PS. Det er klart at har man allerede en FX60, et par Geforce7900GTX512, et par Raptor X i stripe, så er jo ekstra prisen for disse minnebrikkene helt kurrant...da kunne man jo puttet i 4 stk av disse brikkene, og man hadde fått en pen maskin til rundt 35000.-

 

[ironisk modus]

Ikke dårlig for en PC som vil være (nesten) best i alt i ett halvt års tid...

[/ironisk modus]

 

For som mange her i forumet sier, hvis ikke man har det beste utstyret fra før, så er det vel egentlig liten vits i disse brikkene?

Endret av Grim_Fandango
Lenke til kommentar

Hehe simen1. Men det er jo ofte slik da. Men enig i at det er svært mye for små forskjeller.

 

Unokai:

Jo du har rett i at hardcore klokkere ikke går for 1GB minnemoduler i sin ekstremsport. Du har også rett i at mange burde kjøpe billigere brikker som klokker bra nok til vanlig bruk. Mine PC4000 brikker var dyre, men jeg fikk de ekstremt billig(inbyttepris) og er meget fornøyd med både ytelse og kvalitet.

 

Men det er nå en gang slik at noen kjøper alltid den dyreste bilen, de dyreste skiene, sykkelen, telefonen osv osv selv om man kan få noe som er like bra til nesten halv pris.

 

Men er enig i argumentene dine, absolutt :)

 

Til de som snakker om at at 2-3-2-5 er imponerende timings på DDR400 så regner jeg med at man da snakker om 1GB minnemoduler(2*1GB). 2-2-2-5-1@DDR400 er noe man fikk med billige Kinston HyperX 2*512MB. Ellers mener jeg at OCZ hadde noen billige PC3200 2GB kit som ikke klokket bra men som hadde ekstremt lave timings.

 

De som har det beste kjøper selvfølgelig ikke noe som er marginalt bedre til en svær pengesum. Jeg vil tippe at kjøperne av disse brikkene er de som "bare må ha" det som ser best ut på "brosjyre" papiret uten å egentlig vite om de får mest for pengene. Det samme som gjelder andre ting.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Til de som snakker om at at 2-3-2-5 er imponerende timings på DDR400 så regner jeg med at man da snakker om 1GB minnemoduler(2*1GB). 2-2-2-5-1@DDR400 er noe man fikk med billige Kinston HyperX 2*512MB. Ellers mener jeg at OCZ hadde noen billige PC3200 2GB kit som ikke klokket bra men som hadde ekstremt lave timings.

Kan nevne at 2 GB settet Corsair TWINX2048-3200C2 (2-3-3-6) fint klarer 2-3-2-5 på DDR400 hastighet, selv om det ikke er offisielt. Og dette minnesettet selges for tiden til en svært gunstig pris.

Lenke til kommentar

Absolutt imponerende :). Jeg fikk mitt 2GB OCZ PC4000 EB til 1100,-(orginalpris 3.195,-), derfor gikk jeg helt klart for dette. Men ellers hadde jeg absolutt kikket på det kittet fra Corsair. Mitt første GB kit var fra Corsair. OCZ 2GB PC3200 billig kittet(1800,- på tilbud) jeg tenker på var vel samsung brikker som var oppgitt med meget lave timings på DDR400.

 

Ville absolutt anbefalt dette Corsair kittet til alle som skal kjøpe 2GB DDR nå.

 

Hva er de beste LL alternativene for DDR2 om dagen?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ser at du i testen la med listen av BIOS-innstillinger, men dette var vel kun for DFI-kortet. I testoppsettet var også Asus A8N SLI Deluxe med.

 

Du har ikke tilfeldigvis en liste over innstillinger til dette kortet også, da jeg selv har bestilt de samme brikkene til Premium og ikke vet helt hvordan jeg skal sette alle verdier (utenom 2-3-2-6-1T da selvfølgelig).

 

Det er vel kanskje flere som har Deluxe/Premium-kortene og har erfart at AUTO-innstillinger på minnet ikke akkurat er 100% her :(

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...