Gå til innhold

problem med Amd opteron 1,8 mhz


Anbefalte innlegg

Hei har nettopp bygd meg ny pc, alt fungerte bra helt til jeg installerte et program til overklokking via windows. Tingen er at windows viser at cpu går på 1,8 mhz. men i biosen ved oppstart står det Cpu frequency clock 200 mhz, tror det stå 1,8 der også før jeg installerte programmet. Hva er feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg hvor høy default FSB frekvens er på denne prosessoren, men om den er 200 så kan jo den 200mhz avlesningen ligne mistenkelig på (200x1), dvs at multipliern på prosessoren din er helt nede på 1! Ellers så vet jeg ikke, var jo bare en lys ide jeg fikk.

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hvor høy default FSB frekvens er på denne prosessoren, men om den er 200 så kan jo den 200mhz avlesningen ligne mistenkelig på (200x1), dvs at multipliern på prosessoren din er helt nede på 1! Ellers så vet jeg ikke, var jo bare en lys ide jeg fikk.

5763887[/snapback]

 

Går i bios har følgene valg

 

HT Freqency ratio den står åp auto

Cpu Frequency 200

k8 cpu clock ratio auto

 

forandrandret k8 cpu clock ratilomultipliern til 9 men ved oppstart viser den fortsett 200 mhz. Prøvde til å skru opp cpu frequency til 220, men det førte til, at pcen restarta heletiden etter memory test, måtte dra ut batteriet. Kan det vare feil med hovedkortet? Tingen er at pcen fungerer bra egentlig, kjørte 3dmark05 og fikk 8035 poeng, med opteron 165, og radeon x1800xt 512 mb skjermkort, med det irriterer meg at det står 200 mhz isteden for 1,8 ghz. Tenkte å overklokke cpuen men det får jeg heller ikke til:( Sjekket oc guiden men har helt anna innstilinger enn det er beskrevet i guiden. Vil bare lett overklokke den til 2.3 - 2.4, Noen tips?

Lenke til kommentar

Opteron 165 har en klokkefrekvens på 1800mhz. Tror ikkje det er noe galt noe sted hos deg eg :thumbup:

 

PÅ Athlon 64 viser ikkje prosessorhastighet direkte i bios sånn som du sikkert er vant til fra før. Det er bare HTT som viser og den skal være 200mhz med mindre du overklokker. Det bør du forresten absolutt gjøre, Opteron 165 er en særdeles god overklokker :w00t:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

ahh ja selvfølgelig nå skjønner jeg.. Cpu frequency er jo ikke frekvensen på prosessoren din, det er jo fsb! :wallbash:

 

edit:

Vil bare lett overklokke den til 2.3 - 2.4, Noen tips?

Bare øk fsb (eller multiplier hvis den ikke er låst) litt og litt og sjekk regelmessig at system er stabilt og ikke for varmt. bruk f.eks. memtest og prime95 for å sjekke stabilitet. Når prosessoren begynner å bli ustabil kan du øke litt på vcore om du ikke vil gi deg enda. Men pass på og ikke øke den for mye av gangen, cpu blir mye varmere når den får mer spenning (men blir også mer stabil/klokkbar).

Endret av odd2k
Lenke til kommentar
Ganger du den verdien med multiplier får du hvor rask prosessoren egentlig er. Så den skal være sånn.

5764160[/snapback]

 

Ok

 

Men har ingen fsb multiplier i bios, er det samme som HT frequency ratio? Plus hvis jeg forandrer cpu ratio clock fra 200 til 220 så låser pcen seg ved oppstart

Endret av locoboy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om det heter/kalles FSB/HTT/CPU Frequency...spiller liten rolle.. Det er om å gjøre å lære seg BIOS.. noe som bør være greit ved å lese manual/.pdf.. samt bruke litt "intuisjon"...

Det kan være tildels store variasjoner mht. hk/Bios'er.

Det er ofte lurt å bruke Google.. samt sjekke forum for din hk-produsent.. eller søke litt i noen av forumkategoriene her..

 

For de som ikke føler seg "kyndige" i Bios vil jeg anbefale "klokke-tools" fra Windows. Enten fra produsent (av hk) eller f.eks. ClockGen, A64Tweaker..etc..

Det "eneste" man da bør sørge for i BIos er å stille Mem-speed (divider) så lavt som nødvendig for den klokk man har ambisjoner om.. og tilsvarende med HTx (der noen Bios'er viser 1x,2x..5x og andre viser 100, 200, ...1000)..samt "sikre" seg med "slappe timings"..

Moralen er:

RTFM.. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...