Gå til innhold

Hva er Com portene til?


Hr. H

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, den tilkoblingen er på vei ut av mange grunner. USB er mye mer praktisk, raskere, lettere å opp i OSet, osv.

 

Med mindre du har noe gammelt utstyr du skulle koblet til så brukes ikke com noe lengre.

 

(Jeg bruker com til en IR-adapter for fjernkontrollen til det gamle TV-kortet mitt, og en kamerat av meg bruker com til flashing av AVR-kontrollere)

Lenke til kommentar
Hei, lurer på en ting: com1, 2, 3, 4 portene... Hva er de egentlig til?

hva kobler man inn der? :hmm:

5763318[/snapback]

 

 

Var det fler enn meg som plutselig følge seg gammel når de leste dette spørsmålet? (nei jeg prøver ikke å mobbe trådstarter).

 

Bruker COMport mye i jobbsammenheng for å debugge forbrukerelektronikk (men selv der begynnner det å bli billigere/enklere med USB eller Ethernet...)

 

Før USB og PS/2 måtte bl.a mus kobles inn her... for å ikke snakke om modem! jaja. føler meg bare eldre og eldre etterhvert som jeg skriver... og er fortsatt ikke fyllt 31!

Lenke til kommentar
Var det fler enn meg som plutselig følge seg gammel når de leste dette spørsmålet? (nei jeg prøver ikke å mobbe trådstarter).

 

Bruker COMport mye i jobbsammenheng for å debugge forbrukerelektronikk (men selv der begynnner det å bli billigere/enklere med USB eller Ethernet...)

 

Før USB og PS/2 måtte bl.a mus kobles inn her... for å ikke snakke om modem! jaja. føler meg bare eldre og eldre etterhvert som jeg skriver... og er fortsatt ikke fyllt 31!

5763466[/snapback]

 

Fikk samme følelsen, er tydeligvis gammel nå. Bruker COM selv endel fortsatt. Confe en del nettverksutstyr er en av oppgavene COM porten blir brukt til.

Kortbrenneren til smartkort går også på COM.

 

Må si at jeg savner mange av de gamle standardene. Selv irriterer jeg meg grenseløst over at jeg ikke har noen isa kortplasser på noen av pc'ene mine for tiden. Vel.... får bedrive litt El-retur diving og finne meg en gammel maskin

Lenke til kommentar
Var det fler enn meg som plutselig følge seg gammel når de leste dette spørsmålet? (nei jeg prøver ikke å mobbe trådstarter).

 

Bruker COMport mye i jobbsammenheng for å debugge forbrukerelektronikk (men selv der begynnner det å bli billigere/enklere med USB eller Ethernet...)

 

Før USB og PS/2 måtte bl.a mus kobles inn her... for å ikke snakke om modem! jaja. føler meg bare eldre og eldre etterhvert som jeg skriver... og er fortsatt ikke fyllt 31!

5763466[/snapback]

Akkurat nå følte jeg meg gammal og, å jeg er bare 21 :p

 

Forøvrig bruker jeg seriel porten til GPS mottageren min(Garmin 12XL), egentlig så er det jo ganske så mye morsomt man kan bruke seriel porten til.

Lenke til kommentar
Fikk samme følelsen, er tydeligvis gammel nå. Bruker COM selv endel fortsatt. Confe en del nettverksutstyr er en av oppgavene COM porten blir brukt til.

Kortbrenneren til smartkort går også på COM.

 

Da er du eldre en meg, jeg har brukt USBbaserte smarkortlesere/skrivere i et par år :tease:

 

Forøvrig et "praktisk" bruksområde for en COMport i våre dager;

hvis du kommer over en gammel laptop (og med gammel mener jeg pre-Pentium, PRE-ethernet og Pre-USB), kan du legge inn en veldig tynn linuxclient, koble den til serveren din via COMport med nullmodemkabel (der kom den dinosaurfølelsen igjen) som en terminal. Men dette er vel igjen gammeldags dumpsterdiving.

 

Et kjapt søk på komplett viste med all tydelighet at den vanlige forbruker har null behov for en COMport, finnes ikke ett lusent produkt igjen... med unntak av noen få rutere... kanskje... som TRENGER COM.

Lenke til kommentar
Da er du eldre en meg, jeg har brukt USBbaserte smarkortlesere/skrivere i et par år  :tease:

 

Forøvrig et "praktisk" bruksområde for en COMport i våre dager;

hvis du kommer over en gammel laptop (og med gammel mener jeg pre-Pentium, PRE-ethernet og Pre-USB), kan du legge inn en veldig tynn linuxclient, koble den til serveren din via COMport med nullmodemkabel (der kom den dinosaurfølelsen igjen) som en terminal. Men dette er vel igjen gammeldags dumpsterdiving.

 

Et kjapt søk på komplett viste med all tydelighet at den vanlige forbruker har null behov for en COMport, finnes ikke ett lusent produkt igjen... med unntak av noen få rutere... kanskje... som TRENGER COM.

5763520[/snapback]

 

Mulig ;) Kjøpte vel smartkortleseren ca halvåret før det begynnte å komme USB baserte utgaver.

 

Nullmodemkabel ja, det bringer minner.... Doom 2 og brettet Arena 2. DET var saker det!

Lenke til kommentar

COM-porter brukes til kommunikasjon:

De er på ingen måte på vei ut i proff-sammnenheng.

Alle mulige instrumenter bruker COM-port: dataloggere, nettanalysatorer, energimålere, osv.

UPSer bruker også gjerne COM-port.

 

Det fine med COM-porter er at de virker! Alltid! UTEN suspekte drivere etc. etc.

 

Skal du laste data fra et instrument med et shellscript. f.eks. er COMport piece of cace.

Lenke til kommentar

Det rareste er at jeg også faktisk føler meg "gammel", og jeg er bare 17..

Jeg tror faktisk at jeg er en av de få under 20 i Norge som vet hva COM-portene kan brukes til.

Serialportene mine bruktes daglig helt til jeg fikk det nye hovedkortet mitt =/ .. Men kontroller skal kjøpes inn når jeg finner en til en rimelig pris.

Lenke til kommentar
Det fine med COM-porter er at de virker! Alltid! UTEN suspekte drivere etc. etc.

5763614[/snapback]

Greit nok at jeg også føler meg gammel når jeg vet hva disse portene er til og ikke minst, har brukt de i over et tiår, men jeg har ikke glemt at de kan være ganske problematiske i blandt:

- Det finnes ikke noen automatisk oppdagelse av utstyret som er koblet til. Dette gjør det litt vanskeligere å sette opp.

- Hvis man velger gal port så får man ingen beskjed om det i programvaren, men må prøve seg frem med konfigurasjoner for de andre portene til det plutselig virker. Noen ganger må man til og med restarte mellom hver tilkobling.

- I bios finnes det flere "oppsett" for kommunikasjonsstandard de skal benytte. Dette kompliserer ting ennå mer.

- Porten leverer ikke noe særlig strøm så alt utstyr må ha egen strømadapter.

 

Jeg er bare glad til at USB har blitt så populært at vi endelig kan slippe å bruke serieporten. :)

 

Om 5-10 år er det kanskje en trådløs standard som har tatt over for tilkobling av nære enheter. Jeg gleder meg til ennå færre ledninger :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...