OlavGrei Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Hei, Jeg har en Opel Ascona. Når jeg kjører fortere enn 180 så vibrerer rattet voldsomt. Hva kan være galt?
Rebel-Rider Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Ubalanse i hjulene, er et dekk litt dårlig balansert så kjenner du ikke det før du når ganske store hastigheter som 180 feks, hvilken hastighet vibrasjonen dukker opp i kommer ann på hvor ubalanser hjule(ene) er, et dekk må være ganske dårlig balansert før du merker noe i normale hastigheter.
Pluggen Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Av egen erfaring, så skal det ikke mye til før du merker litt dårlig balangsering.. Når jeg jobba i dekksjappe tidligere så hendte det folk kom innom som ikke skjønte hvorfor det rista i bilen, kunne sjekke hjulene og det var 10g for lite på et hjul, satte på det å prøvde en tur, da var det fint (skjedde flere ganger) En annen ting er om det ligger vann inne i dekket, noe som ikke nødvendigvis merkes før du får det på bilen
M.B. Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Hei, Jeg har en Opel Ascona. Når jeg kjører fortere enn 180 så vibrerer rattet voldsomt. Hva kan være galt? 5760026[/snapback] Over 180 i en Ascona? Da trodde jeg alt skulle riste.
Opus Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Tror du bør få sjekka speedometeret samtidig som du får balansert dekkene.
PerB Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 (endret) Og postkasse for fartsbøter... Ubalanse er nok årsaken. Vibrasjoner inntreffer normalt ved bestemte hastigheter og kan forsvinne når du kommer opp i høyere hastighet. Som nevnt over skal det svært lite til (eksempelet med avbalanseringsloddet). Årsaken kan også ligge i is som har satt seg fast på felgen (ikke helt uvanlig på denne årstiden). Endret 16. mars 2006 av PerB
dellorto2 Skrevet 16. mars 2006 Skrevet 16. mars 2006 Og postkasse for fartsbøter... Ubalanse er nok årsaken. Vibrasjoner inntreffer normalt ved bestemte hastigheter og kan forsvinne når du kommer opp i høyere hastighet. Som nevnt over skal det svært lite til (eksempelet med avbalanseringsloddet). Årsaken kan også ligge i is som har satt seg fast på felgen (ikke helt uvanlig på denne årstiden). 5763705[/snapback] Dette kan også være Caster/kpi, symptomene stemmer ganske bra overens... vist du kjører f.eks i 60-80 så rister det ikke i det hele tatt, men øker du farten til 100-120 så begynner det, så slutter det, så begynner det osv!
Autofil Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Har du hjulkapsler? De er sjeldent satt 100% korrekt på.
BMP Skrevet 18. mars 2006 Skrevet 18. mars 2006 Hvilken Ascona er det? Jeg hadde en C, kjørte aldri så fort med den men fikk den i 120 i andre gir!
bergaloevera Skrevet 25. mars 2006 Skrevet 25. mars 2006 Omegan jeg hadde gjorde drøye 110 på andre gir Den rista rundt 140km/h.. og kun der.. over og under var det ingen risting.. Det var dekkene som var årsaken.. fikk nye fetere felger og dekk og "problemet" var borte..
BMP Skrevet 25. mars 2006 Skrevet 25. mars 2006 hehe, kansje denn tråden må omdøpes til "hvordan ta livet av bilen din i 2. gir"
Anette_ Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Kan hende det er der noe i bilen får resonans ( at ting svinger i en bestemt frekvens elns, tror noen foreslo det tidligere) også har jeg hørt at vinterdekk solgt i Norge ikke er laget for hastigheter over 150 km/h. Det kan være noe der. Men opplevde ikke noe lignende i 170 med min Astra..
larschroe Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Det er nok bare ett eller annet som ikke er perfekt sentrert. Det blir på samme måten som at man hører vibrasjoner ved bestemte turtall og bestemte belastninger.
Pluggen Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Kan hende det er der noe i bilen får resonans ( at ting svinger i en bestemt frekvens elns, tror noen foreslo det tidligere) også har jeg hørt at vinterdekk solgt i Norge ikke er laget for hastigheter over 150 km/h. Det kan være noe der. Men opplevde ikke noe lignende i 170 med min Astra.. 5827086[/snapback] Joda, du får vinterdekk som er laget for opptil 300km/t i norge, men det blir ikke solgt masse av det Som du sier merkes resonans til tider godt i bil, men oftest kun som "brumling" i bilen..
Anette_ Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 Pluggen: Takk for at du retter på meg. Husker at vi lærte om resonans i fysikken i fjor og at det kunne bli litt dumt på bil men visste ikke helt hva det første til. Og det med vinterdekk er som sagt noe jeg bare har hørt.
Pluggen Skrevet 28. mars 2006 Skrevet 28. mars 2006 (endret) Ikke noe problem det Anette Det med vinterdekk stemmer bra, både på grunn av piggene i piggdekk, og myk gummi i piggfrie vinterdekk. Edit: Kult å se at det er noen jenter som også har rota seg inn på "bildelen" av forumet Endret 28. mars 2006 av Pluggen
Eirzik Skrevet 29. mars 2006 Skrevet 29. mars 2006 (endret) Hmm... Corsaen min rister ikke i 200 iallefall:) Endret 29. mars 2006 av Corsa_racer
ilstang Skrevet 30. mars 2006 Skrevet 30. mars 2006 Har selv hatt en Opel Ascona 1.8i Berlina som var i god stand men gammel,problemet med denne var att de fleste foringer i forstilling var morknet og ganske dårlige dette medførte at bilen ristet i høye hastigheter 180+
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå