Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farsans VW Boble 1966


Anbefalte innlegg

Bilder tatt 16.januar:

 

Øverst til venstre: Det var ganske tydelig at bobla aldri hadde fått hulromsbehandling. Lakkerern sier at han sjelden har sett en bil som har vært så tørr i alle hulrom. Dette har selvfølgelig satt sine spor når det har kondensert på innsiden av plata, og rust er resultatet. :nei:

 

Øverst til høyre: Sveisejobben foran bakskjermen på høyre side er ferdig, og området er grovsparklet.

 

Nederst til venstre: Nederst på innerskjermen synes den gamle reperasjonen som forårsaket ytterligere rustskader i kanalen og torpedoveggen. Nye festmutre til skjermen er i ferd med å komme på plass.

 

Nederst til høyre: Ytterkanalen på venstre side er skåret vekk og avslørte varmekanaler (gråfargede) som heldigvis var i god stand. Bunnen i kanalen var også bra.

post-62890-1143134102_thumb.jpg

post-62890-1143134132_thumb.jpg

post-62890-1143134160_thumb.jpg

post-62890-1143134176_thumb.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Delt bakaksling å jo :)

 

Vet du om det er Porsche som har levert den, eller er det den vanlige?

5801428[/snapback]

Bakakslingen der er original på 12-13-1500.

Må logisk være delt pga. girkassa. ;)

 

Selvstendig hjuloppheng(IRS(drivknuter etc...)) bak, kom på 1302 og 1303, så typen på trådstarters boble, kalles faktisk stiv bakaksling.

 

Ble btw. brukt på Porsche 411, 412 og 911 på 70-tallet.

Lenke til kommentar

Pendelaksling og stiv bakaksling er det samme.

Akslingen er i èn del fra girkassa til hjulnavet, derav navnet stiv bakaksling.

IRS kalles også delt bakaksling da den er delt av indre og yttre drivknuter.

 

Fordelen med IRS er at hjulvinkelen forblir den samme uansett last på hjulet, i motsettning til stiv bakaksling som pendler.

 

IRS er et mye tryggere system, da chambervinkelen(?) på den andre typen blir riv ruskende gal i raske svinger, slik at rompa på bilen blir tildels svært ustabil.

 

IRS står for Independent Rear Suspension, for ordens skyld.

 

Edit: IRS-systemet kan tilpasses til bobler som originalt har stiv bakaksling hvis ønskelig.

Endret av Opus
Lenke til kommentar
IRS er et mye tryggere system, da chambervinkelen(?) på den andre typen blir riv ruskende gal i raske svinger, slik at rompa på bilen blir tildels svært ustabil.

 

IRS står for Independent Rear Suspension, for ordens skyld.

 

Edit: IRS-systemet kan tilpasses til bobler som originalt har stiv bakaksling hvis ønskelig.

5802044[/snapback]

 

 

Der har du grunnen til at en del Porscher er sånn de er ;)

 

Slipper fort og vanskelig å kontrollere (?) om du ikke kjenner den veldig godt, på godt og vondt..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kommer med oppdateringer nå, det har stått stille på Worklog-fronten ei stund. Her er noen bilder tatt 29. januar.

 

Venstre ytre kanal har fått frisk plåt sveiset i og partiet foran venstre bakskjerm er klart for sparkling. Partiet i innerskjermen bak er bygd opp igjen og blir overflatebehandlet før tectylering.

 

Bobla ble forøvrig hentet hjem fra lakkering Lørdag 8. april. Jeg kunne lagt ut bilder av den ferdig lakkert nå, men vil i stedet følge opp prosessen trinn for trinn, så det går fram hva som ble gjort underveis før lakken til slutt ble lagt på.

post-62890-1144865122_thumb.jpg

post-62890-1144865134_thumb.jpg

post-62890-1144865148_thumb.jpg

post-62890-1144865163_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Framgang knipset 5. februar:

 

Stigtrinnene er festet midlertidig for å få dem tilpasset til skjermene. Grunnen til det er at det måtte sveises i nye festemutre i ytterkanalen. Jobben på venstre side bak er grovsparklet og gulvet skal mattes ned og påstrykes svart bengalakk. Er greit å shine alle flate når en først har mulighet ;)

post-62890-1144865975_thumb.jpg

post-62890-1144866114_thumb.jpg

post-62890-1144866130_thumb.jpg

post-62890-1144866144_thumb.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar

Skal ha den orginal ja, gjelder også fargen.

 

Her er de siste bildene før lakkering!

Disse er tatt 12. mars. Maskering er snart ferdig, og det står vel bare igjen en rens av lokalet. Lakkerern dusjer vann på golvet for å binde støvet og lar garasjen stå i fred i to dager for å ikke virvle opp støv. Det høres kanskje litt rart ut at det går an å få godt lakkresultat ved å lakkere i en garasje, men tro meg, det blir bra!

 

Dører, motorlokk og panser ble lakkert for seg. Dørhengslene var godt slitt, noe som gjorde at vi måtte brosje opp hengslene og kjøpe bolter i overdimensjon. Hengslene var skikkelig slitte, førerdøra hang faktisk såpass at den slepte nedi stigtrinnet :hmm: En sjekk med skyvelær viste at vi trengte bolter med overdimensjon helt opp i 8,6mm på det verste. (Org. dim. er 8,0mm). HotShop selger dessverre ikke bolter grøvre enn 8,1mm, noe om skapte en del hodebry.

 

Den ene bolten var vi heldige å få tak på i 8,2mm overdim. Da var den ene av fire hengsler ok. På to andre hengsler ble det brukt sprenghylser, som vanligvis brukes på andre biler. Disse var veldig kresne på hullgrøvelsen, vi måtte brosje opp til én tiendel under hylsas diameter. Alt dette skjedde med prøving og feiling, og det tok faktisk tre uker før alle hengslene ble ok.

 

Brosjeverktøy viste seg å være vanskelig å få tak i, men en pensjonert "bilmann" hadde heldigvis et liggende. Brosjeverktøyet er mye mer nøyaktig enn et bor, og er absolutt nødvendig for å få få hullene helt runde! Resultatet ble heldigvis etter mye slit bra!

post-62890-1144883333_thumb.jpg

post-62890-1144883346_thumb.jpg

post-62890-1144883360_thumb.jpg

post-62890-1144883369_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Ja her er det bilder!

 

Som synes, så er bilen 98% ferdig. Det som mangler er å legge i isolering og gulvteppet. Samt ta en motorjustering og finne ut av feilen som gjør at den ikke går skikkelig. (Mistenker forgasser eller bensinpumpe). Det merkslige er at både forgasser og pumpa er sett over. Time will show.. Bobla står på vinterlagring 1 1/2 måned til så blir det å få gjort ting ferdig til sesongen.

 

Resultatet ble vi veldig fornøyde med, takket vare jobben som ble lagt ned av oppretter/lakkerer.

post-62890-1173721863_thumb.jpg

post-62890-1173721875_thumb.jpg

post-62890-1173721886_thumb.jpg

post-62890-1173721897_thumb.jpg

post-62890-1173721909_thumb.jpg

post-62890-1173721924_thumb.jpg

post-62890-1173721932_thumb.jpg

post-62890-1173721942_thumb.jpg

post-62890-1173721954_thumb.jpg

post-62890-1173721964_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...