Gå til innhold

Blu-Ray vs. HD DVD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Både HD DVD og Blu-Ray benytter en blå kortbølgelaser med brennvidde på 405 nm.

Som andre også har påpekt er det bølgelengde og ikke brennvidde det skal stå. Dessuten er vell ikke bølger med en bølgelengde på 405 nm kortbølger? Kortbølger er definert som avstand på bølgelengde mellom 10 - 100 m. 405 nm bølger kommer inn under synlig lys (380 - 780 nm).

 

Et spørsmål når jeg like godt er inne på temaet:

Er ikke en stråle med en bølgelengde på 405 nm lilla og ikke blå?

Endret av jibbelars
Lenke til kommentar
Det er ikke til å unngå DRM motstand på forum som dette, men har denne kopibeskyttelsen noe som helst begrensing for meg som forbruker som bare vil se filmene mine? (Da ser jeg bort fra PC og hdcp problematikken)

5733981[/snapback]

 

Et veldig bra spm,siden flere kan tenkes å ta med filmer til venner for å se.

Blir dette mye mer komplisert enn putt i film - trykk play - se film, tror jeg begge formatene vil slite.

 

 

Wildthing

Lenke til kommentar

oarnoy: En ulempe for vanlige seere vil først merkes om ca et tiår når det kommer nye videostandarder og du ikke får spillt av gamle plater. En annen ulempe vil nok være høye priser på orginale plater siden industrien i mindre grad vil konkurrere på pris mot ulisensierte kopier. Jepp, jeg mener det er en viss konkurranse her. Dersom prisene hadde vært lattelig lave ville ingen kopiert, men dersom prisene var lattelig høye ville svært mange kopiert. Altså en viss konkurranse. En tredje ulempe vil være svært høye priser på avspillere de første årene, og at man ikke vet utfallet av formatkrigen. Dersom utfallet blir det andre formatet så må man jo kjøpe ny avspiller etter hvert, med de kostnader det innebærer. Så, ja det er en del ulemper for vanlige brukere. Ulemper som går på både pris nå, fremtidige kostnader (ny spiller, nye orginalplater etc).

 

I tillegg har man de litt mer usynlige ulempene som at når man støtter formater som undergraver folks rettigheter så vil det svekke rettighetene våre i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...