Gå til innhold

Blu-Ray vs. HD DVD


Anbefalte innlegg

Det var mye rot her. I følge Wikipedia er har PAL følgende oppløsning: 768x576.

 

Men uansett så venter jeg lenge før jeg vurdérer HD DVD/Blu-Ray.

5733276[/snapback]

 

Det er ikke snakk om PAL men DVD tilpasset for PAL, og det kalles en PAL DVD. Oppløsningen på PAL DVD er 720x576.

 

Dessuten mener jeg det er feil å si at PAL er 768x576. Hvis pixlene på TVn var helt kvadratiske ville 768x576 vært riktig (768:576 = 4:3), men de er faktisk ikke det. De er faktisk litt avlange. Uten å være bomesikker på ratioen så mener jeg at forholdet er ca 1,07:1.

 

Om man ser på screenshottet fra da jeg skulle eksportere ut en film fra Avid ved bruk av DivX-codec, så ser du at det er fem valg:

 

x) Square Pixel

x) PAL 4:3 (1,07:1 ca)

x) NTSC 4:3 (1,07:1 ca)

x) PAL 16:9 (1,42:1 ca)

x) NTSC 16:9 (1,42:1 ca)

 

edit: tall i parentes er da størrelseforholdet til en pixel.

 

Selve ratioen på formatene står ikke (bortsett fra Square som betyr at alle sidene er like lange;p), men dette kan jeg finne fram i After Effects til mandag for å finne nøyaktige tall.

post-4131-1142021958_thumb.jpg

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig helt feil å snakke om oppløsning på PAL. PAL har ingen oppløsninge, det er et analogt signal som har 576 linjer. Den horisontale oppløsningen er begrenset av båndbredden og med høy nok båndbredde på signalkilden og man kunne godt sagt at PAL hadde oppløsning på 5000 x576 i et 4:3 format hvis kilden/signalet hadde vært godt nok.

 

PAL har 576 linjer, det er det eneste sikre man kan si (såvidt man snakker om PAL som brukes i europa. ) Det finnes PAL med annen oppløsning noe som det kan leses om her

Lenke til kommentar

Er fullt klar over at det er snakk om linjer. Om du vil kverulere så er det analoge signalet til PAL ikke 576 linjer, men 625. Det er dog bare 576 linjer som brukes til bilde, de andre brukes også til diverse andre oppgaver (sync bl.a.). 625 linjer er standard for PAL, uavhengig hvor i verden det benyttes. Mulig at noen forsøker seg med en annen variant, men da er det ikke vanlig PAL lengre.

 

At jeg mener at PAL "oppløsning" har 720 pixler i bredde er som du sier, egentlig feil, men på en TV har du likevel punkter som sender ut en blanding av RGB.

 

Hvor mye som vises av et video-klipp vil være betinget på pixel-størrelseforholdet

 

Dersom du hadde vist en film laget i 5000x576 ville vi med vanlig pixel-størrelseforhold (1,07:1 v/4:3 og 1,42:1 v/16:9) kun sett 720x576 uansett, og dermed fått med oss veldig lite av helheten i klippet (store deler av begge sidene ville vært borte).

 

Dersom dette 5000x576-klippet skulle blitt vist i sin helhet på en TV måtte du nok stillet inn pixel-ratio til ca 6,5:1 (grovt regnet).

 

If you get me :)

Lenke til kommentar
Regner med at han snakket om stereo-musikk på DVD-A og SACD (som det finnes endel av).

 

AtW

5733407[/snapback]

 

Riktig, snakket om 2 kanals, jeg er fullt klar over at det finnes multikanal også. Men jeg er nok litt konservativ der.. Liker musikken i to kanaler og filmen i minst 5.1 ;)

 

Btw, hvis det skulle være noe tvil; BD FTW

 

Ikke bare er det formatet det teknisk mest sofistikerte, har flest produsenter bak seg, men det formatet har over 80%* studio støtte.. HD-DVD har til sammenligning 1 produsent (det kommer ikke flere siden Toshiba gir bort spillere), 40%* studio støtte (40% + 80% = 120% ja jeg vet, men det er studioer som støtter begge formater kun Universial er utelukkende på HD-DVD's side. ) Siste poenget er, når lagde egentlig Toshiba en virkelig god DVD spiller?

 

* Basert på markedsandeler regnet ut av folk på et annet forum.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Er fullt klar over at det er snakk om linjer. Om du vil kverulere så er det analoge signalet til PAL ikke 576 linjer, men 625. Det er dog bare 576 linjer som brukes til bilde, de andre brukes også til diverse andre oppgaver (sync bl.a.).
...og tekst-tv
625 linjer er standard for PAL, uavhengig hvor i verden det benyttes. Mulig at noen forsøker seg med en annen variant, men da er det ikke vanlig PAL lengre.

 

For å kverulere ganske mye har ikke PAL noe med oppløsning å gjøre, men er bare en standard for koding av fargene i fjernsynsoverføring.

Det vi snakker om er vel "PAL oppløsning"...

Lenke til kommentar
Er fullt klar over at det er snakk om linjer. Om du vil kverulere så er det analoge signalet til PAL ikke 576 linjer, men 625. Det er dog bare 576 linjer som brukes til bilde, de andre brukes også til diverse andre oppgaver (sync bl.a.). 625 linjer er standard for PAL, uavhengig hvor i verden det benyttes. Mulig at noen forsøker seg med en annen variant, men da er det ikke vanlig PAL lengre.

Som noen andre kommenterte og som det står i guiden så er PAL kun kodingen av fargesignal. Man kan i teorien fint ha PAL HDTV. (såfremst det er analogt)

 

At jeg mener at PAL "oppløsning" har 720 pixler i bredde er som du sier, egentlig feil, men på en TV har du likevel punkter som sender ut en blanding av RGB.

 

Hvor mye som vises av et video-klipp vil være betinget på pixel-størrelseforholdet

 

Dersom du hadde vist en film laget i 5000x576 ville vi med vanlig pixel-størrelseforhold (1,07:1 v/4:3 og 1,42:1 v/16:9) kun sett 720x576 uansett, og dermed fått med oss veldig lite av helheten i klippet (store deler av begge sidene ville vært borte).

 

Dersom dette 5000x576-klippet skulle blitt vist i sin helhet på en TV måtte du nok stillet inn pixel-ratio til ca 6,5:1 (grovt regnet).

 

If you get me :)

5733735[/snapback]

Igjen hvis man snakker om PAL så snakker man ikke om et digital signal, men et analogt signal. Dermed blir det helt feil å trekke frem pixler. CRT strålen vil bevege seg likt over skjermen uansett detaljnivå på skjermen det eneste som vil skille er eventuellt hvor tett hullene i nettmasken er.
Lenke til kommentar
Det er ikke til å unngå DRM motstand på forum som dette, men har denne kopibeskyttelsen noe som helst begrensing for meg som forbruker som bare vil se filmene mine? (Da ser jeg bort fra PC og hdcp problematikken)

5733981[/snapback]

 

Mener jeg leste et sted at selv "stue-spillere" (dvs ikke pc) jevnlig må være tilkoblet internett for å oppdatere lisenskoder, i hvert fall for blue-ray. Kan noen bekrefte / evt avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Er fullt klar over at det er snakk om linjer. Om du vil kverulere så er det analoge signalet til PAL ikke 576 linjer, men 625. Det er dog bare 576 linjer som brukes til bilde, de andre brukes også til diverse andre oppgaver (sync bl.a.). 625 linjer er standard for PAL, uavhengig hvor i verden det benyttes. Mulig at noen forsøker seg med en annen variant, men da er det ikke vanlig PAL lengre.

Som noen andre kommenterte og som det står i guiden så er PAL kun kodingen av fargesignal. Man kan i teorien fint ha PAL HDTV. (såfremst det er analogt)

 

At jeg mener at PAL "oppløsning" har 720 pixler i bredde er som du sier, egentlig feil, men på en TV har du likevel punkter som sender ut en blanding av RGB.

 

Hvor mye som vises av et video-klipp vil være betinget på pixel-størrelseforholdet

 

Dersom du hadde vist en film laget i 5000x576 ville vi med vanlig pixel-størrelseforhold (1,07:1 v/4:3 og 1,42:1 v/16:9) kun sett 720x576 uansett, og dermed fått med oss veldig lite av helheten i klippet (store deler av begge sidene ville vært borte).

 

Dersom dette 5000x576-klippet skulle blitt vist i sin helhet på en TV måtte du nok stillet inn pixel-ratio til ca 6,5:1 (grovt regnet).

 

If you get me :)

5733735[/snapback]

Igjen hvis man snakker om PAL så snakker man ikke om et digital signal, men et analogt signal. Dermed blir det helt feil å trekke frem pixler. CRT strålen vil bevege seg likt over skjermen uansett detaljnivå på skjermen det eneste som vil skille er eventuellt hvor tett hullene i nettmasken er.

5734557[/snapback]

 

Først, jeg tok feil i at bildet ble kuttet på begge sidene, dette vil ikke skje på en TV, det gjøres eventuelt av TV-selskapene når de skal sende et signal, men har ingenting med selve klippet å gjøre. Et feilproporsjonert klipp vil bare trykke sammen bildet slik at feks personer ville blitt veldig tynne og flatklemte på sidene.

 

Når det er sagt, så har jeg også sagt, som du også siterte meg på, at det egentlig er feil å snakke om oppløsning når det gjelder TV. Likevel er dette vanlig å bruke i produksjons-sammenhenger.

 

Også på en TV har du et størrelsesforhold, som oftest 4:3 eller 16:9. En DVD (digitalt signal) tilpasset for PAL har en oppløsning på 720x576 av disse grunnene, da enten med 1,07 eller 1,42 i psf, dog førstnevnte er vel omtrent ikke brukt. (Du får ikke mange filmer på DVD tilpasset 4:3.)

 

Poenget er når man skal produsere til TV må man gå ut i fra både oppløsning og pixel-størrelsesforholdet (heretter kalt psf). Dersom man lagde en video i 100x576 med psf på 1,07 (som er standard for 4:3), ville bildet på en TV for det første blitt veldig uklart i bredden, samt at det ville blitt helt feil proporsjoner.

 

Man kan vel alltids si at intet analogt signal har en "oppløsning", da er det tross alt ikke analogt lengre.

 

I dag lages stort sett alt digitalt, og det som tas opp analogt av film og video blir uansett konvertert og behandlet digitalt før det eventuelt sendes tilbake til analog form (kino for eksempel). Derfor er det vanlig å snakke om oppløsning, selv når man snakker om et analogt TV-signal.

 

 

 

 

 

edit:

Det er ikke til å unngå DRM motstand på forum som dette, men har denne kopibeskyttelsen noe som helst begrensing for meg som forbruker som bare vil se filmene mine? (Da ser jeg bort fra PC og hdcp problematikken)

5733981[/snapback]

 

Mener jeg leste et sted at selv "stue-spillere" (dvs ikke pc) jevnlig må være tilkoblet internett for å oppdatere lisenskoder, i hvert fall for blue-ray. Kan noen bekrefte / evt avkrefte dette?

5734574[/snapback]

 

Leste dette jeg også, tror det var på ITAvisen eller Digi for et halvt års tid siden ca... Var en artikkel om at BR var mindre brukervennlig enn HD-DVD (en av grunnene til at MS valgte HD-DVD).

 

Det var forresten en diskujon om dette tidligere som gikk så heit for seg at tråden ble stengt.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...st=40&s=akam.no

5734583[/snapback]

 

Har ingen planer om å la det gå "hett" for meg her, man kan da diskutere saklig uten personangrep og andre brudd på retningslinjene, håper jeg :)

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
håper bare de gjør det så enkelt at faktisk alle kan hive i en film å trykke play uten å lese 17 instrukser og få tusen tips om andre ting.

5739487[/snapback]

 

Nei, du må plugge spilleren til internet for å validere spiller og kopi av film. Du må også skrive inn lisenskode og logge deg inn på en brukerkonto på nettet(Som ikke kan være brukt av noen andre) :p

Lenke til kommentar
håper bare de gjør det så enkelt at faktisk alle kan hive i en film å trykke play uten å lese 17 instrukser og få tusen tips om andre ting.

5739487[/snapback]

 

Nei, du må plugge spilleren til internet for å validere spiller og kopi av film. Du må også skrive inn lisenskode og logge deg inn på en brukerkonto på nettet(Som ikke kan være brukt av noen andre) :p

5740572[/snapback]

 

Det tviler jeg på blir en realitet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel...

Siden pc'en min er primær filmavspiller her så tviler jeg på at det blir noe annet enn dvd her i huset før avspilling av HD-DVD/BD går knirkefritt.

 

Rent personlig ønsker jeg at formatkrigen fører dem lukt til helvete, siden jeg misliker at en eller annen sopp i et annet land skal få bestemme hva jeg gjør med noe jeg anser som en vare som jeg har kjøpt og betalt (ja, jeg kjøper filmene mine :p)

Lenke til kommentar

Fin artikkel, men jeg savnet en diskusjon om det største minuset med dagens DVD-standard - regioner/soner - som har medført tildels stor forskjell i kvalitet på filmer som tilbys.

 

Når det gjelder formatkrigen så holder jeg en knapp på Blu-Ray. Sony PlayStation 3 som vil ha støtte for Blue-Ray fra dag én vil sikre bred støtte i industrien, mens HD-DVD skal slite med å få fotfeste siden Microsoft gjorde en tabbe med å ikke inkludere HD DVD-støtte i sin Xbox 360.

Lenke til kommentar

de vil vel inkludere hd-dvd støtte med tiden har jeg lest. om det er korrekt eller ikke kan jeg ikke validere. ellers grei oversikt. kanskje litt lite dybde men hva kan man forvente? jeg kommer nok ikke til å kjøpe verken før avspillere til pc tilbys for under 1000lappen, som jeg gjorde med dvd.

 

gleder meg til å se hva som skjer.

forresten mye tull her med ntsc og pal sammenligninger og 16\9 kontra 4\3.

skal kikke litt i boka mi på mandag så skal jeg komme med det korrekte :)

fint å være audio video repratør student så man får litt mer innsikt.

 

-Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...