Gå til innhold

HDCD Hva er det, hva krever det?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en CD som har HDCD standarden, tror det står for High Definition Compact Digital. Hva er det med denne teknologien, hva er bedre?

Krever det CD spiller som støtter standarden og/eller forsterkere?

Vil gjerne vite så mye som mulig her.

 

Mange takk til de som klarer å løse opp noen knuter her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-22 19:45, skrev electr0nique:

Dersom man er opptatt av bedre lyd enn hva en får på nalig CD, er det vel heller SACD og/eller dvd-audio en bør satse på..


 

Bah. SACD er noe sprøyt. Flerkanalsmikser i SACD er først mastret i PCM og så fikset om til DSD. Størsteparten av frekvensområdet over ~25-30kHz kommer ikke lengre enn til forforsterkertrinnet. Man slipper ikke høyfrekvent støy løs videre, gjør man vel.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-22 19:43, skrev Grimmy:

Takk LarsC, det ver et slikt svar jeg ventet, og ikke en henvendelse til
. Den siden virker så utdatert. Den forteller for mye om Windows MediaPlayer, noe som jeg driter i nå.


Takk igjen, tenker jeg må kjøpe meg en ny CD/DVD spiller slik at jeg kan virkelig høre hva jeg har kjøpt for en CD. :wink:


Man må også ha en forsterker som støtter HDCD faktisk !

Men har du Harman/Kardon så er det jo greit.

Det er visst en dekoder i forsterkeren også.

:roll:

Men når det er sagt så holder det kanskje, som en annen her sa, med en enten i cd-spilleren eller en i forsterkeren. Ihvertfall så kan du ikke bruke en vanlig cd-spiller sammen med en forsterker som har HDCD - Det hjelper ikke.......

 

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-09-27 18:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 18:13, skrev JarleW:

Man må også ha en forsterker som støtter HDCD faktisk !

Men har du Harman/Kardon så er det jo greit.

Det er visst en dekoder i forsterkeren også.

:roll:
Men når det er sagt så holder det kanskje, som en annen her sa, med en enten i cd-spilleren eller en i forsterkeren. Ihvertfall så kan du ikke bruke en vanlig cd-spiller sammen med en forsterker som har HDCD - Det hjelper ikke.......


 

Det er greit om du tilegner deg et minimum av kunnskap før du uttaler deg. Du kan f.eks se på den nevnte URLen, hvorfra jeg har sakset følgende:

 

Quote:


Q: Do I need an HDCD amplifier (in addition to an HDCD CD player) to take full advantage of HDCD technology or will a regular amplifier work as well?


A: You do not need an HDCD amplifier if you have an HDCD CD player. Just connect the analog outputs from an HDCD CD player to any amplifier or receiver. To decode an HDCD recording, an HDCD amplifier needs a digital signal from a CD player, which it decodes and then converts to analog.


 

:razz:

Lenke til kommentar

Jeg er en tideligere annsatt (les innsatt) Oslo HiFiCenter annsatt, og burde ha endel peiling på dette her. Glem DVD-Audio/SACD, det er for tidlig. HDCD dukker opp på flere og flere innspillinger, så det er nok et format som er litt mer vanlig enn de to overstående. Det ikke mange er klar over er at HDCD spillere faktisk forbedrer lydkvaliteten oxo på innspillinger som ikke er HDCD. Denne forbedringen ligger egentlig i at spilleren må ha et større frekvensomfang og dynamikk på DA converteren (digital til analog)enn en ikke HDCD spiller (det er ikke HDCD filteret som kobles inn på ikke HDCD inspillinger) det er pga at DA converten må være bedre for å støtte formatet :smile: PS du trenger ikke filter i både CDspiller og Forsterker, og du kan få HDCD lyd med CD spiller uten HDCD filter ved å kjøre lyden digitalt til en forsterker med digital inngang og HDCD filter (f. eks Harman Kardon Hjemmekino Recivere).

 

Det som er viktig er å ha en forsterker som takler den ekstra dynamikken som er et resultat av 20bit teknologien, men ta det med ro; de fleste nyere forsterkere gjør det :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 03:41, skrev Wixe:

Det ikke mange er klar over er at HDCD spillere faktisk forbedrer lydkvaliteten oxo på innspillinger som ikke er HDCD. Denne forbedringen ligger egentlig i at spilleren må ha et større frekvensomfang og dynamikk på DA converteren (digital til analog)enn en ikke HDCD spiller (det er ikke HDCD filteret som kobles inn på ikke HDCD inspillinger) det er pga at DA converten må være bedre for å støtte formatet :smile:


En konverter trenger ikke å være beregnet på HDCD, for å være av god kvalitet. Det er vanlig nå å produsere 24bit/96kHz konvertere i alle prisklasser (HDCD er 20bit?). Oppsampling sies å å gi overraskende gode resultater, EC's DAC oppsampler til 192kHz f.eks.

 

[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-09-29 13:03 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 03:41, skrev Wixe:

Jeg er en tideligere annsatt (les innsatt) Oslo HiFiCenter annsatt, og burde ha endel peiling på dette her.


 

Tidligere forhold til et hifiasyl gir ikke automatisk kvalifikasjoner til alt, nei. :wink:

 

Quote:


Glem DVD-Audio/SACD, det er for tidlig. HDCD dukker opp på flere og flere innspillinger, så det er nok et format som er litt mer vanlig enn de to overstående.


 

Kilde? Ingen av cdene jeg noensinne har kjøpt er HDCD-"enkodet".

 

 

Quote:


Det ikke mange er klar over er at HDCD spillere faktisk forbedrer lydkvaliteten oxo på innspillinger som ikke er HDCD. Denne forbedringen ligger egentlig i at spilleren må ha et større frekvensomfang og dynamikk på DA converteren (digital til analog)enn en ikke HDCD spiller (det er ikke HDCD filteret som kobles inn på ikke HDCD inspillinger) det er pga at DA converten må være bedre for å støtte formatet :smile:


 

Bah. Du trenger en DAC som ikke kaster de ekstra 4-bitene. Det er ikke en særlig kompentent DAC hvis den gir 20-bit ut fra 16-bit inn. Dette er tøv.

 

Oppsampling og oversampling krever en bedre DAC enn HDCD.

 

Quote:


PS du trenger ikke filter i både CDspiller og Forsterker, og du kan få HDCD lyd med CD spiller uten HDCD filter ved å kjøre lyden digitalt til en forsterker med digital inngang og HDCD filter (f. eks Harman Kardon Hjemmekino Recivere).


 

Velkommen i klubben. Det er vel tredje gang det blir nevnt.

 

Quote:


Det som er viktig er å ha en forsterker som takler den ekstra dynamikken som er et resultat av 20bit teknologien, men ta det med ro; de fleste nyere forsterkere gjør det :smile:


 

Det som er viktig, er å ikke gå på limpinnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...