Gå til innhold

XP henger 30sek under oppstart, sata problem?


Anbefalte innlegg

Når jeg starter pc'n går alt som vanlig helt til windows skal starte opp. Akkurat i det windowslogoen "fader" inn står alt stille i 30 sekunder før boot prosessen fortsetter som normalt.

 

Jeg har kjørt bootvis for å se om den klarte å løse noen problemer, men det eneste den viste var at det ikke skjer en ting de 30 første sekundene. Men den hevder at disk write caching er disablet (se bildet).. Har prøvd å se meg rundt i biosen, men finner ikke noe om det der.

 

En annen ting jeg lurer på er hvorfor jeg ikke får velge "enable command queing" når både sata kontrolleren og disken har støtte for det?

 

Noen som har peiling på hva det kan være? På forhånd takk!

 

Hovedkortet mitt er forresten et Asus K8N-E og disken er en Samsung SP2004C.

post-5752-1141862737_thumb.jpg

Endret av astrox
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Når jeg starter pc'n går alt som vanlig helt til windows skal starte opp. Akkurat i det windowslogoen "fader" inn står alt stille i 30 sekunder før boot prosessen fortsetter som normalt.

 

Jeg har kjørt bootvis for å se om den klarte å løse noen problemer, men det eneste den viste var at det ikke skjer en ting de 30 første sekundene. Men den hevder at disk write caching er disablet (se bildet).. Har prøvd å se meg rundt i biosen, men finner ikke noe om det der.

 

En annen ting jeg lurer på er hvorfor jeg ikke får velge "enable command  queing" når både sata kontrolleren og disken har støtte for det?

 

Noen som har peiling på hva det kan være? På forhånd takk!

 

Hovedkortet mitt er forresten et Asus K8N-E og disken er en Samsung SP2004C.

5724522[/snapback]

 

Hei

 

tror vi har akkurat samme problem her..

 

hilsen tom

Lenke til kommentar

Ofte kommer slike problemer med command queuing, noe som ikke er slått på hos astrox (tror ikke det er i hele tatt på nforce3)..

Dette KAN være problemet hos tcarl.

 

Om det er en "sata2" harddisk så prøv å bruke den både med og uten "pin" som setter den til vanlig sata hastighet (150/300).

Lenke til kommentar

Du har ikke noen USB-flashdisker koblet til maskinen, f.eks en MP3-spiller eller noe, under oppstart? Isåfall kan det være maskinen prøver å boote fra "ekstern lagringsmedium". Evt er network boot slått på og den prøver å finne noe fornuftig via nettverkskortet ditt.

Lenke til kommentar

Har flashet biosen. Jeg var også inne på tanken om at den prøvde å boote fra nettverket. 30 sek høres mistenkelig ut som en timeout for et eller annet. Men første boot er disken og det at man så vidt skimter xp logoen skulle vel tilsi at den booter windows.

 

Installerte også de nyeste nforce driverne uten noen bedring. Har en ekstern harddisk, men den er slått av under oppstart.

 

Se på det bildet jeg la ved første posten. Noen som får noe fornuftig ut av write caching warningen?

 

Skjønner ikke hva det kan være!

Endret av astrox
Lenke til kommentar

Problemet med 30 sekunders hengen under boot er nforce driverne. Når du installerer disse må du IKKE installere de spesielle harddisk driverne. Hadde akkurat samme problem, samme disk, samme hovedkort. Installerte nforce drivere uten harddisk drivere så booter den med en gang.

Lenke til kommentar

Det med write cache i bootvis er en bug som har eksistert i all tid .

 

Samsung spinpoint diskene autonegotierer om SATA300 speed uansett

om de er jumpret til sata150 .Det er det delayen på 30sek kommer av.

 

Masse sata150 speed disker å få kjøpt enda da , så hvorfor kjøpe

sata300 til nforce3 , og ja NCQ er ikke støttet av den integrerte

chipset kontrollen i nforce250gb .

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...