Gå til innhold

Stille psu tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da jeg har laget passiv vannkjøling på hele pcen er det bare stømforsyningen som bråker. Er det noen som kan gi meg ett tips på en strømforsyning som:

Leverer min. 400w er superstille, og ikke koster flesk.

5705031[/snapback]

 

prøv med noen heatpips/kjøleribber=)

Lenke til kommentar
Da jeg har laget passiv vannkjøling på hele pcen er det bare stømforsyningen som bråker. Er det noen som kan gi meg ett tips på en strømforsyning som:

Leverer min. 400w er superstille, og ikke koster flesk.

5705031[/snapback]

 

prøv med noen heatpips/kjøleribber=)

5733064[/snapback]

 

Ja det hadde jo vert killer, tror dere det er mulig å vannkjøle en psu?

Lodde kobberrør på kjøleribben til psuen og kjøre vann igjennom de :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en DØNN stille strømforsyning så kjøp en NortQ:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309427

Den er på 12-17db. Og 12db er rett og slett umulig å høre. En vannkjlet psu, ville nok bråket en god del mer, da pumpen bråker 4-5 ganer mer.

Rundt 20-24db er vell vanlig. + at vannkjølingsett må ha vifter de også.

Hvis ikke 12 db er stille nok, så er det KUN passiv som er stillere. (sånn praktisk ivhertfall)

Husk at 12db er under havlparten så mye støy som en hiper 17-18db. ;)

Lenke til kommentar
Hvis du vil ha en DØNN stille strømforsyning så kjøp en NortQ:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309427

Den er på 12-17db. Og 12db er rett og slett umulig å høre. En vannkjlet psu, ville nok bråket en god del mer, da pumpen bråker 4-5 ganer mer.

Rundt 20-24db er vell vanlig. + at vannkjølingsett må ha vifter de også.

Hvis ikke 12 db er stille nok, så er det KUN passiv som er stillere. (sånn praktisk ivhertfall)

Husk at 12db er under havlparten så mye støy som en hiper 17-18db. ;)

5769604[/snapback]

 

Må nok arrestere deg der. 12 dB er langt fra stille, du må huske at luftstrømmen skal passere diverse komponenter og vifter. Min Eheim pumpe bråker MYE mindre enn mine papst vifter på 12 dB.

 

Til trådstarter: Husk at temperaturen i kabinettet ditt sannsynligvis vil stige hvis du fjerner den eneste vifta som finnes.

 

Hvis du har tid og mulighet så kan du jo alltids lage din egen vannkjølte PSU. Fin oppskrift her.

Lenke til kommentar

Helt stille strømforsyninger (viften kan settes til å stå stille så lenge temperaturen ikke blir for høy) i 450W, 520W og 620W-utgaver som forhåpentligvis kommer i salg her i Norge snart:

 

Nesteq PSU ( 0dBA with ASM ) - spesifikasjoner

Nesteq 620W PSU - link til beskrivelser hos en nettsjappe i England

Nesteq PSU - link til svensk nettbutikk som selger den (og har dem på lager)

 

Personlig vurderer jeg å kjøpe 620W utgaven så snart en eller annen norsk nettbutikk tar den inn - er litt skeptisk til å kjøpe sånt fra utlandet.

 

Angående viften og hva som skal til før den begynner å gå - se hva de skriver om "forgjengeren" (Elan Vital Greenerger 500W), i denne testen hos Toms Hardware.

 

Alternativt kan kanskje Antec Phantom 500W være aktuell? Den funker vel på omtrent samme måte som de forrige jeg nevnte så vidt jeg har skjønt, dvs den har en vifte i "bakhånd". Link til omtale på silentpcreview

 

Man bør vel ha en viss grad av ventilasjon i kabinettet ved bruk av slike strømforsyninger, men dette er kanskje ikke noe stort problem i en ellers vannkjølt PC?

Lenke til kommentar

Bare for å si det sånn, så kunne jeg faktisk ikke høre engang at cpuvifta mi startet engang (17db), og 12db (inne i et vanlig kabinett) skal nærmest være umulig å høre.

 

Selv om luften skal forbi ditt og datt, så er det så saktegående at hvis den faktisk "bråket" med 12db, så vil du ikke kunne få noe særlig stillere,

Lenke til kommentar
Bare for å si det sånn, så kunne jeg faktisk ikke høre engang at cpuvifta mi startet engang (17db), og 12db (inne i et vanlig kabinett) skal nærmest være umulig å høre.

 

Selv om luften skal forbi ditt og datt, så er det så saktegående at hvis den faktisk "bråket" med 12db, så vil du ikke kunne få noe særlig stillere,

5784268[/snapback]

 

 

Mulig du har litt dårlig hørsel? Jeg hører iallefall svak risling av blader..

Lenke til kommentar
Bare for å si det sånn, så kunne jeg faktisk ikke høre engang at cpuvifta mi startet engang (17db), og 12db (inne i et vanlig kabinett) skal nærmest være umulig å høre.

 

Selv om luften skal forbi ditt og datt, så er det så saktegående at hvis den faktisk "bråket" med 12db, så vil du ikke kunne få noe særlig stillere,

5784268[/snapback]

 

 

Mulig du har litt dårlig hørsel? Jeg hører iallefall svak risling av blader..

5785805[/snapback]

Joda 12db skal være litt risling i blader, men husk at du ikke står med hue nedi vifta (øret).

Du skal gjerne også ha på et kabinett og site ca 1m unna. Og husk at det finnes lyder som er "værre" enn andre. F.eks blir lyden for høyfrekvent, så hører du den ikke. Selv om den hadde vært på 100db!

 

Så det kommer litt ann på, da noen vifter snurrer med en litt "dyp" snurring, osv..

 

Husk at 12db også kommer ann på vifta, noen holder karnskje f.eks ikke hva den lover osv..

 

(NB, jeg har tatt hørseltest på skolen, bestod perfekt ;) )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis du vil ha en DØNN stille strømforsyning så kjøp en NortQ:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309427

Den er på 12-17db. Og 12db er rett og slett umulig å høre. En vannkjlet psu, ville nok bråket en god del mer, da pumpen bråker 4-5 ganer mer.

Rundt 20-24db er vell vanlig. + at vannkjølingsett må ha vifter de også.

Hvis ikke 12 db er stille nok, så er det KUN passiv som er stillere. (sånn praktisk ivhertfall)

Husk at 12db er under havlparten så mye støy som en hiper 17-18db. ;)

5769604[/snapback]

 

 

jasså? så en vannpumpe bråker 4-5 ganger mer? min bråker i alle fall ikke mer enn at øyelokka mine bråker mer når jeg blunker!! :!:

Lenke til kommentar

Lyd og støy er veldig relativt og det er mange faktorer som spiller inn. 12db oppgitt fra en produsent kan være veldig anderledes fra 12db hos en annen. For det første så jukser mange med målingene og for det andre så vil 12db lydtrykk føles helt forskjellig avhengig av frekvensen.

En annen ting er at vår oppfattelse av lyd vil variere på hvor mye lyd/støy det er i våre omgivelsene.

 

Men over til strømforsyninger, jeg har hatt både NorthQ400w (riktignok en litt eldre modell, 4001 tror jeg det var) og så har jeg MIST500w nå (også forrige modell). Støymessig var de ganske like, og er absolutt akseptable. Selv når resten av pcen stod av, og det ikke var noe spesielt med støy ellers i rommet så hadde jeg problemer med å høre viften med mindre jeg hadde hodet 30-40 cm fra strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Uansett trengs det ei vifte for å få ut varmen fra kabinettet, hvis du da ikke lar kabinettet stå helt åpent. Men denne burde kunne kjøres så sakte at den ikke bråker noe mer enn vannpumpa.

 

"12 dB" Papst-viftene er egentlig ikke spesielt stille på 12 V. Kanskje med unntak av noen få SilenX, bør alle vifter få redusert spenning hvis en vil oppnå maksimal stillhet.

 

For å få helt stille PSU har jeg 3 forslag:

1. Vifteløs. Pass på temperaturen.

2. Vannkjølt. Bør vel kjøpe en ferdigmontert, virker risikabelt å gjøre det selv.

3. En superstille PSU, gjerne Seasonic S12 430W, fóret med kald luft, f.eks. i kabinettet Antec P180. (Når en PSU tar inn oppvarmet luft må vifta jobbe hardere.)

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...