Gå til innhold

Stille psu tips?


Anbefalte innlegg

Flere norske nettbutikker har tatt inn NesteQ-strømforsyningene (tidligere Elan Vital) i varesortimentet sitt nå, i tilfelle noen lurte.

 

Link til NesteQ i prisguiden. I skrivende stund er det forøvrig noe feil i prisguiden, siden det står at prisen ikke er oppgitt på 620W-utgaven. De har den i allefall tilgjengelig i samme butikker som selger f.eks. 520W-utgaven, det er bare å lete den frem "manuelt" i de forskjellige nettbutikkene på listen. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på jakt etter en ekstern strømforsyning (slike som til bærbare PCer), som kan benyttes mot et stasjonært kabinett (dvs. med tilkoblingkontakter for strøm til mATX hovedkort og s-ata 3,5" harddisker). Jeg har lett i flere nettbutikker uten å finne noe slikt. Finnes det? Noen som vet?

 

(Bakgrunn: Jeg holder på å samle info. til hvilke komponenter jeg skal kjøpe til en støyfri Media PC, og vurderer en ekstern strømforsyning for ikke å få for mye varme inni kabinettet. Media PCen blir trolig bygget med bærbare kompoenter, så strømforbruket vil være lavt.)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som finnes på markedet av eksterne strømforsyninger fra før, men NesteQ kommer i allefall med eksterne modeller etterhvert (Nova-serien), på henholdsvis 500W og 600W.

 

De har ikke gitt ut så mye info om den hittil, det eneste jeg har sett hittil er det som står nevnt på nettsidene deres. De skal i allefall være lydløse (0 db) og eksterne, så de burde jo kunne være aktuelle for din del selv om de er langt kraftigere enn nødvendig? Men jeg frykter at disse kommer til å koste en del, det vil ikke overraske meg om de havner på rundt 2000,- pga at de er eksterne og såpass kraftige.

Lenke til kommentar
kjöp en psu med 120mm vifte og bytt den mot en silenX eller annen stillegående vifte.

Har selv gjort det på en 400w northQ psu, fungerer perfekt og vifta bråker max 11db på full load, noe den aldri har hos meg.

5853763[/snapback]

Det kan være en veldig god ide på støyende modeller. Men jeg hadde ikke turt å bruke en så saktegående vifte som den SilenX, temperaturen kan gå opp for mye. Et bedre eksempel er nok å fjerne et deksel i front og bygge en tunnel (av papp) til luftinntaket på PSU, slik at den får kald luft.

Lenke til kommentar

Må slenge meg på denne tråden jeg og. Skulle skrive et innlegg her, men tar det heller på denne tråden.

 

Maskinen min har et 6800gt skjermkort med passiv kjøling, en zahlman cpu kjøler, 1 stk hdd og det er vel det. Jeg kommer ikke til å legge til flere hdd's, da disse er i en annen maskin. Da trenger jeg vel neppe mer enn 350W, og det eneste jeg egentlig bryr meg om er støynivå.

 

Hører mye om denne Hiper'n, men den er jo 580w! whoa, definitivt mer enn jeg trenger. Ellers hører jeg litt om NorthQ 4001BX, men har hørt at endel ikke sier den er så stille..

NorthQ 4001EXT er litt mindre bling-bling, og har 140mm vifte, så kanskje den er mitt beste valg?

 

En annen med 140mm fra samme produsent er NorthQ 4775-400. Den er litt dyrere men er visstnok en nyere serie, så kanskje den er enda litt bedre?

 

Noen tips her til hva jeg burde velge? :)

 

Vurderte passiv PSU først (tenker ikke på penger PSU har jeg råd til, de varer så lenge..), men jeg tror kanskje ikke det er så lurt siden det nå er kun PSU + CPU som har vifter i maskina nå? Det blir jo ganske rolig i maskina uten en psu-vifte, så en 120/140mm vifte fra psu kan vel gjøre godt..

 

Heller vel mot sistnevnte med 140mm nå, men er åpen for forslag!

 

Tips? :D

Endret av PerPastill
Lenke til kommentar

Alle Tagan Easycon PSUer opp til 480W er superstille. Dette er grunnen til at jeg selv valgte en Tagan 480W. Disse modellene har en 12cm vifte som spinner opp til max 1500rpm, men under normal bruk ligger de godt under 1000rpm, noe som er helt lydløst. Jeg har en 1000rpm kabinettvifte som klart overdøver PSUen.

 

Merk at 480W-modellen er den kraftigste av Easycon-modellene som bruker denne viften. 530W og 580W-modellene har en annen vifte som går opp mot max 2600rpm, så disse blir noe mer støyende selv om viftene antagelig aldri nærmer seg max.

 

Så trenger du ikke mer enn 480W må Tagan Easycon være den mest lydløse PSUen du kan få. Selv er jeg kjempefornøyd med min. Tagan er jo også kjent for høy kvalitet, så etter min mening er dette et meget fornuftig valg.

Lenke til kommentar
Vifteløst er selvfølgelig mer lydløst. Men sett bort fra det, tror jeg fortsatt Seasonic og kanskje Mist er minst like bra.

5863007[/snapback]

Takker for inspill. Leste endel på silentpcreview + på nettet, og har funnet ut at jeg går for en Seasonic 430W :) Jeg kan ikke ha noe vifteløst, trenger luftgjennomstrøm.

 

Eneste jeg lurer på er om noen i Norge har den nye utgaven med kabelstrømper etc..

 

Fane en beskrivelse av den nye her f.eks.

Endret av PerPastill
Lenke til kommentar

Tror nok du vil bli fornøyd med den strømforsyningen, ja.

 

Angående den nye utgaven med kabelstrømper: Jeg tror nok jeg ville ringt den aktuelle butikken og spurt dem hvilken av utgavene de har. De må jo bare sjekke det for deg hvis de har lyst til å selge den, tross alt. ;)

Lenke til kommentar
Tror nok du vil bli fornøyd med den strømforsyningen, ja.

 

Angående den nye utgaven med kabelstrømper: Jeg tror nok jeg ville ringt den aktuelle butikken og spurt dem hvilken av utgavene de har. De må jo bare sjekke det for deg hvis de har lyst til å selge den, tross alt. ;)

5864700[/snapback]

Ringte rundt og alle har den vanlige høres det ut som.

 

Jeg går ut fra at "SLI-ready" bare er marketing-bs og at en S12 430 holder i massevis for SLI? Nå kommer jeg neppe til å ha 2 skjermkort siden jeg ikke spiller mye, men jeg har jo svake øyeblikk som når jeg kjøpte Oblivion Collectors Edition og fant ut at 3ghz med 6800 ikke var mye lenger gitt, så hvem vet, hehe.

 

Tror bare jeg bestiller den "gamle" utgaven som butikkene har nå i så fall. Orker ikke vente mer nå altså. Jeg har jo lite i maskinen egentlig, og alle PSU-kalkulatorene jeg har prøvd sier at 350w holder i massevis selv om jeg legger på et til skjermkort :)

 

Kanskje jeg bare kan ta 380w utgaven?

 

Det ser forresten ikke ut som disse har PCI-E kontakt, nå har jeg ikke det, men man trenger vel neppe mer enn en konverter da?

Endret av PerPastill
Lenke til kommentar
Jeg går ut fra at "SLI-ready" bare er marketing-bs og at en S12 430 holder i massevis for SLI? Nå kommer jeg neppe til å ha 2 skjermkort siden jeg ikke spiller mye, men jeg har jo svake øyeblikk som når jeg kjøpte Oblivion Collectors Edition og fant ut at 3ghz med 6800 ikke var mye lenger gitt, så hvem vet, hehe.

Den holder til f.eks. 7600 GT SLI. Men de PCI-E-strømadapterene jeg har sett kobles til to vanlige kontakter, altså ville en bruke opp hele 4 strømkontakter bare til skjermkort med to 7900 eller andre kort som trenger ekstra strømkontakt. Så da er nok 500-versjonen å anbefale.

 

Tror bare jeg bestiller den "gamle" utgaven som butikkene har nå i så fall. Orker ikke vente mer nå altså. Jeg har jo lite i maskinen egentlig, og alle PSU-kalkulatorene jeg har prøvd sier at 350w holder i massevis selv om jeg legger på et til skjermkort :)

 

Kanskje jeg bare kan ta 380w utgaven?

380 W holder i massevis til det du har nå, men vil anbefale 430 om du har planer om et veldig krevende skjermkort (X1900 XT/XTX, 7900 GTX), slik at du fortsatt får en del å gå på til en ekstra harddisk og litt til. På den annen side vil det være veldig vanskelig å få et slik skjermkort stille uten vannkjøling.

 

Det ser forresten ikke ut som disse har PCI-E kontakt, nå har jeg ikke det, men man trenger vel neppe mer enn en konverter da?

5865843[/snapback]

Det stemmer.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Jeg skrevet et innlegg tidligere i tråden ang. ekstern strømforsyning for å få varmen fra strømforsyningen ut av kabinettet. (jfr. støyfri Media Center PC bygget med bærbare komponenter). Takker for innspill.

 

Jeg fant egentlig det jeg letet etter. Jeg tenkte bare å dele følgende lenke med dere, siden kanskje andre som leser tråden er interessert i en slik en:

 

http://www.morex.com.tw/products/productdetail.php?fd_id=64

 

(Synd at det som skal være inni PCen ikke kommer i en ferdig standardstørrelse boks. Dette ser ut til å krever en del mer monteringskompetanse enn jeg har, og det er jo ikke sikkert dette passer i en del kabinetter.)

Lenke til kommentar
Søren klype, nå hadde jeg altså bestemt meg for 430w utgaven også kommer jeg over denne franske siden, som viser at 500w'ern er betydelig mindre støyete ved load.. Stemmer dette da?  :hmm:

 

Den er jo så mye dyrere, men 50db kontra 40 er rimelig hørbart da..

 

HJEELP!  :cry:

5868834[/snapback]

De tallene tar jeg med en stor neve salt. 500-utgaven er kanskje stillere ved veldig høy last, men da er uansett begge såpass støyende at de som vil ha stillhet ville gjort noe drastisk for å få ned støyen. Ditt nåværende system vil ikke trekke så mye. Silent PC Review sin konklusjon er at 430 er stillest, jeg har stolt på det og angrer ikke.

 

Men jeg anbefaler å ha en saktegående kabinettvifte som hjelper PSU å få ut varmen i kabinettet, det er stor sjanse for at det vil senke totalt støynivå. Evt. kunne du bygge en tunnel slik at ei vifte både kjøler CPU og frakter varmen ut.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
De tallene tar jeg med en stor neve salt. 500-utgaven er kanskje stillere ved veldig høy last, men da er uansett begge såpass støyende at de som vil ha stillhet ville gjort noe drastisk for å få ned støyen. Ditt nåværende system vil ikke trekke så mye. Silent PC Review sin konklusjon er at 430 er stillest, jeg har stolt på det og angrer ikke.

Ok takker, regna egentlig med det.

Men jeg anbefaler å ha en saktegående kabinettvifte som hjelper PSU å få ut varmen i kabinettet, det er stor sjanse for at det vil senke totalt støynivå. Evt. kunne du bygge en tunnel slik at ei vifte både kjøler CPU og frakter varmen ut.

5868990[/snapback]

Jasså, hvilken da? Nede forran mener du? Er det nexus 120mm viftene som er rolls roycen da? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...