Gå til innhold

Ipod med sviktande batteri


Anbefalte innlegg

Har ein 3g ipod 20gb kjøpt for eit år sidan brukt, som er begynnt å skranta på batteriet. Dvs, den held bare 2-3 timar. Max 3. Nå har eg sett at dette kan vera eit problem, og har kikka på apple sine sider, der kosta det 1500kr å bytta til nytt batteri. Det er ganske uaktuelt, då prisen på ein gammal ipod ikkje er 1500kr ein gang.

 

Spørsmålet er då, kan eg med kjøpsloven i ryggen stilla noko krav til macbutikken der den er kjøpt orginalt eller til apple.no? I det minste eit nytt batteri gratis..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
batteri er ment å vare 2 år.  Innen den tid vil det være rimelig å kunne reklamere ovenfor selger som en mangel :)

5696290[/snapback]

2 år på batteri, det hadde jo vært en drøm. Det er som regel enten 90 dager eller 6mnd garanti på batteri.

Lenke til kommentar
batteri er ment å vare 2 år.  Innen den tid vil det være rimelig å kunne reklamere ovenfor selger som en mangel :)

5696290[/snapback]

2 år på batteri, det hadde jo vært en drøm. Det er som regel enten 90 dager eller 6mnd garanti på batteri.

5696375[/snapback]

 

vennligst ikke bland garanti og reklamasjonsrett :)

 

Batterier er nok forbruksvare....

 

Om du kjøpte brukt for 1 år siden - hvor gammel er da ipoden? (Har ikke peiling på generasjonene )

5696458[/snapback]

 

jeg er av en annen oppfatning. Batteriet i Ipoden kan ikke byttes av deg. Hadde det kunnet det, så kanskje du ville hatt mer rett.

uansett er batteriet del av produktet og sees således i sammenheng. Skulle jeg tolket det du sa nå, så skulle teknisk sett batteriet ikke være en mangel ved produktet dersom det streiket etter en mnd.

 

Det er en slitedel, og kan ikke byttes ut, således vil jeg mene at det har en 2 års reklamasjonsrett. Jeg mener følgelig ikke at batteriet skal vare 15 timer i 2 år, men at det skal vare maks 2 timer etter 1 år er for drøyt.

Lenke til kommentar

Nå kjøpte han den _brukt_ for et år siden. Detfor kunne det jo vært interessant å vite hvor lenge det er siden den var ny.

 

Avhengig av alder vil kan det jo høres ut som om batteriet nærmer seg oppbrukt (ikke flere ladesykluser igjen).

 

Ser ut som om apple opererer med 1 år på batteriene (uten at du utvider avtalen) noe jeg tror er vanlig. Vet at dell gjorde det samme da jeg i et svakt øyeblikk handlet hos dem for noen år tilbake.

 

http://www.apple.com/no/batteries/replacements.html

http://www.apple.com/no/batteries/

Lenke til kommentar

Det er eldre enn eit år, men eg veit ikkje om den er to år. Kva skjer etter to år? Ingen håpe for nokon erstattning lengre?

 

Eg var klar over ladesyklusproblemet, men håpte eg skulle slippa unna.Så hadde eg jo håpt at kjøpsloven var litt greiare enn apples garantiar.

 

Det er jo i og for seg idiotisk å la eit batteri vara i 1-2 år for at det så er umogeleg å bytta det ut utan å bryta garantien. "alt for designet" Men det er ein anna diskusjon.

 

takk for mange svar :)

Lenke til kommentar

tviler på at når frem ovenfor apple, så det enkleste er nok å bytte batteriet selv. søk litt på forumet her(undermp3 forumet) eller på google så finnes det mange guider til hvordan du enkelt kan bytte batteriet. ulepen da er at du mister garantien, men siden ipoden er nesten uten bruksverdi i dag, er det en risiko som kan være verdt å ta.

 

nytt uorginalt batteri koster rundt 400-500,- mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Morsomt at folk ser lukrativ business i å bytta sløve batterier. Men det er god økonomi det.

 

Det verke som om det er utelukka å få noko igjen frå apple på denne saken?

5701911[/snapback]

 

du vet ikke før du har kjørt sak. Med forbehold på at den ikke er så mye mer enn et år, så skal du kunne få noe tilbake.

Lenke til kommentar
batteri er ment å vare 2 år.  Innen den tid vil det være rimelig å kunne reklamere ovenfor selger som en mangel :)

5696290[/snapback]

Batteri er ment å vare så lenge de varer - det kommer HELT ann på brukern til den enkelte person og har ingen fastlagt tid.

 

Om et batteri har begynt å bli dårlig 1 år etter at den ble kjøpt BRUKT, så er batteriet på slutten av sin levetid - enkelt og greit.

 

Ingen reklamasjonsrett.

 

Om et batteri ryker innen urimelig tid derimot - altså etter kort tid med normal bruk av kunde - da har man reklamasjonsrett.

 

Husk at det er kun de første 6 månedene selger må bevise at det er kundes feil for at kunden ikke skal ha reklamasjonsrett - etter 6 trenger de kun sannsynliggjøre, og når det gjelder varer som batteri står kunde dermed svært svakt om batteriet blir dårlig når det har gått over 1 år.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
batteri er ment å vare 2 år.  Innen den tid vil det være rimelig å kunne reklamere ovenfor selger som en mangel :)

5696290[/snapback]

Batteri er ment å vare så lenge de varer - det kommer HELT ann på brukern til den enkelte person og har ingen fastlagt tid.

 

Om et batteri har begynt å bli dårlig 1 år etter at den ble kjøpt BRUKT, så er batteriet på slutten av sin levetid - enkelt og greit.

 

Ingen reklamasjonsrett.

 

Om et batteri ryker innen urimelig tid derimot - altså etter kort tid med normal bruk av kunde - da har man reklamasjonsrett.

 

Husk at det er kun de første 6 månedene selger må bevise at det er kundes feil for at kunden ikke skal ha reklamasjonsrett - etter 6 trenger de kun sannsynliggjøre, og når det gjelder varer som batteri står kunde dermed svært svakt om batteriet blir dårlig når det har gått over 1 år.

5703744[/snapback]

 

 

har allerde hatt en slik sak, hvor spiller var tett opptil året, og battertiden manglet ca 70%. Jeg vant den saken.

Var også i samtale med fr, og det faktum at batteriet ikke kan byttes av kunden taler i mot det du sier ovenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...