Gå til innhold

S-ata fryser i spill! (og utenfor spill)


Anbefalte innlegg

var ikke helt sikker hvor jeg skulle poste dette, men...

 

jeg har nylig fått meg en ny s-ata disk, raptor 150 gb, med kjøler osv, er kjempefornøyd, har greid sånn nogenlunde å få ide-en til å samsvare med disken, MEN i spill....

 

jeg starter opp css, og det går fint... så joiner jeg en server og venter... mer skjer ikke, lt fryser og eneste nødvendige løsning er restart. jeg får ikke ctrl+alt+del til å funke engang

 

noe annet som er merkelig er at windows registrerer harddiskene mine som JBOD på nesten 300GB, i SCSI, ikke pata + sata, men den sier altså SCSI... vet ikke om dette har noen sammenheng, men anyway.

 

når jeg starter opp pcen så ser jeg to arrays... prøvde å la min kjære bror fikse pcen litt, så det ble til at jeg fikk en array med diskene og en med en cdrom (*kremt**ler*)

 

så nå er vel det eneste jeg lurer på: finnes det der ute, en ridder i skinnende rusting, som har skills med HardWare-sverdet og kan redde meg fra Dragen av FrysHarddisken?

Endret av enema
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En s-ata disk vil vises som scsi disk i windows.

Hvilket hovedkort har du? Tviler på det er feil med disken din siden den fungerer utenom spilling. Har du lagt inn drivere til s-ata kontrolleren din? Evt sett om det er nye oppdateringer til driverne?

Hvis ikke er det mulig det kan være noe med ram eller grafikk kort som ikke stemmer, med tanke på at maskinen fryser når du spiller.

Et annet element jeg kommer på kan være strømforyningen? Dagens skjermkort krever mye strøm og dette kan medføre at den fryser!

 

-Marzo

Lenke til kommentar

PSu er på 580watt (oppdaterte hele maskinen da hl2 frøs i september), så jeg tror det er mitt minste problem

 

de nyeste driverne til hovedkortet mitt (MSI K8N Neo2 Platinum, AGP) avinstallerte jeg fordi jeg fikk opp en melding i windows nede i startlinja "unplug or eject hardware".. tenkte med en gang: "IKKE FAEN!"så jeg stoler ikke helt på det lenger

dessuten så funket ikke internett etter at jeg hadde installert de medfølgende driverne eller de nyeste.

 

ram er på en gig, kommer snart på to, mitt 6800gt klokka-til-det-ikke-går-mer har funket i snart et år uten problemer, og s-ata-kontrolleren vet jeg ikk ehelt hva er, men det er mulig å prøve, og kan du forklare hvordan jeg bruker den?

 

takk for raskt svatr, og beklager skvireleif, undertegnede sitter med fatle, og brukket kragebein

Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt har en kontroll enhet som styrer signalene til harddisken, og denne trenger windows egne drivere til for å kunne lese disse. Egentlig skal du ikke kunne bruke disken uten disse driverne, men muligens windows har støtte for din type. Uansett vil disse ikke være optimale for din kontroller og det anbefales på det sterkeste og laste ned de nyeste drivene fra produsenten av hovedkortet ditt.

 

Vet du hva som var årsaken til feilmeldingen du fikk i windows?

Har du noen "gule spm tegn" i enhetsbehandlingen din? Hva som gjor at internett ikke fungerte? Viste ikke nettverkskortet etter instalasjon?

 

Når jeg nevnte ram så tenkte jeg på at noen typer minnebrikker ikke fungerer så bra sammen med noen typer hovedkort. De kommer rett og slett ikke overens. Men dette er noe du skulle ha merket fra første time.

 

En siste mulighet kan være nettopp det du sier med at du har overklokket skjermkortet. Prøvd og klokke det litt ned igjen? Hvis ingenting annet hjelper. Ville først prøvd meg med nye drivere osv..

 

-Marzo

Lenke til kommentar

skjermkortet har funket siden første stund, det er heller ikke noe problem, gule spørsmålstegn i enhetsbehandling er heller ikke noe å bry seg om, der omhandles det bare om pctv-kortet mitt som ikke er installert

 

har forresten windows 2000 sp4, og årsaken til feilmeldingen har jeg ingen peiling på, bortsett fra at jeg tror windows tror jeg har en ekstern harddisk som det ikke er farlig å koble fra uten videre..

 

men kan du forklare meg hvordan jeg skal bruke den kontrolleren?

Lenke til kommentar

its still not working...

 

og når jeg starter opp pcen så enten fryser den, eller den restarter igjen.... fryser under loda-meteret til windows, eller rebooter etter GRUB... noen ganger så fryser den rett før loade-meteret og jeg får opp striper på skjermen....

 

har skjedd kun etter nyheste driverinstallering... wtf?

Lenke til kommentar

kremt, jeg HAr også klokka ned skjermkortet....

 

driverne var nvidia for skjermkort og nforce for hovedkort

 

også nå lagt inn msi utility i-speeder...

 

har nå lagt ide ut av raiden og deleta arrayen, så jeg fikk mindre muligheter til feil...for å få synet til å bli litt mindre, for å lettere kunne se det egentlige problemet...som jeg fortsatter så sikker på, men jeg vet i alle fall at ide-disken er VELDIG ustabil.... derfor kjøpte jeg jo den nye raptoren :p

Lenke til kommentar

ER DET INGEN SOM KAN HJELPE MEG?! :wallbash::cry:

 

UPDATE: har nå fått lagt inn winxp, lagt inn nødvendige drivere, men alt fryser fortsatt når jeg bare STARTER opp et spill!

 

men så har tiden vist at det var nForce's nye drivere til hovedkortet ikke ble særlig likt av hovedkortet (ja, riktig driver), alt som skjer når jeg installerer dem er

 

"Installing, please wait" *POOOF!*restart* og så må jeg resette CMOS... ellers får jeg ikke boota opp windows... dersom det ikke hjelper å resette CMOS, må jeg også reformatere... ergerlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...