Gå til innhold

S-ata fryser i spill! (og utenfor spill)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette du så med "remove hardware" i windows er altså Hot-swap og SKAL være der med s-ata, dette for at man skal ha muligheten til å koble fra og til harddisker med pcen på.

Om det ikke viser hos deg nå så er det en driver du ikke har installert.

 

NCQ er også en ting som er verdt å tenke på å slå av, dette er en funksjon som ikke gir ytelsesboost i vanlig pc (heller motsatt) og er mer beregnet for f.eks servere med RAID.

Det er mange som opplever ymse problemer med NCQ, selv endte jeg opp med harddisk krasj.

Lenke til kommentar
Command queuing kan slås av i enhetsbehandling (egenskaper på s-ata kontrolleren).

5714646[/snapback]

Siterer meg selv..

Og litt mer forklart:

I egenskaper på s-ata kontrolleren som ligger under IDE ATA/ATAPI kontrollere finner du NCQ (kan stå som annet lignende navn/forkortelse under enten primary eller secondary channel)

Lenke til kommentar

det eneste jeg får opp under "IDE ATA/ATAPI Controllers" er

 

" Primary IDE Channel

Primary IDE Channel

Primary IDE Channel

Secondary IDE Channel

Secondary IDE Channel

Secondary IDE Channel

Standard Dual Channel PCI IDE Controller

Standard Dual Channel PCI IDE Controller

Standard Dual Channel PCI IDE Controller "

 

...s-ata-kontroller?

Lenke til kommentar

Tror du skal prøve å eliminere en del ting .

 

Først og fremst må du kvitte deg helt med

PATA + SATA i array og sette de opp som enkelt disker (raid disablet)

PATA i raid er fy på nv onboard ide kontroller , særlig hvis den ikke er alene på en IDE kanal .

Og spesiellt fy blandet med sata drive.

 

Neste er :

Skjer det samme med alt klokket til default ( cpu , minne og skjermkort)

 

Blir det noen endring hvis jeg kopler fra lys , ekstra cd stasjoner etc .

Selv med 580w PSU så har den en max 5v/12v Ampere den kan levere.

 

 

Påse at den nye raptor harddisken som er SATAII kompatibel (selv om den har 150mb/s speed har den sataII spesifikasjoner)

Iflg. WD skal man kunne jumper sette den til generasjon I modus (som nevnt før) .

 

Går den med raid (listes som scsi) må du også kjøre med nvidia IDE kontroller .

Går den som singel (ikke raid/scsi) kan den kjøres med microsofts ide drivere .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

ja, på tide å komme med en update...

 

syar2003, jeg fulte ditt råd og klokket ned cpuen til default, og så fant jeg en anna tråd hvor det var en som hadde samme symptomer som meg, bortsett fra at han hadde symptomer jeg har hatt i 2-3 måneder før pcen endelig kræsja...han fikk beskjed om å slå av agp-fastwrite... jeg gjorde det

 

and guess what:P jeg kan spille nå :D og siden det var cpuen som det hadde klikka for tenkte jeg "hmmm, lurer på hvor mye jeg kan klokke den før den klikker?" har forresten Amd Athlon 64 3500+ 2.2 GHz "Venice" *klokket*

 

vel, default var på 200 x 11, så jeg klokka den til 215x11 (220 har jeg hatt den på hele tida før), og 215 fungerte fint det også, så prøvde jeg meg på 218 og ......*restart*, prøvde 217 og ......*restart*, prøvde 216 og ....det fungerte fin det :D

 

så nå ruller den på 216 x 11, altså 2376 MHz, men jeg lurer på, HVORFOR kan jeg ikke klokke den høyrere uten at den klikker nå? krever raptoren så mye strøm at jeg må sette opp volten på cpuen? det har jeg aldri trengt før...

 

vil gjerne ha klokkenivået på 220 x 11 igjen (2420 MHz), men gjør det ikke før jeg vet om en metode som virker logiskt, evt kan jeg jo selvfølgelig sette multiplier ned til 10, og se hvor langt jeg kan klokke da... blir det noen forskjell? og har dette kanskje noe med hypertransport å gjøre?

 

litt mange spørsmål på en gang, ja... værsåsnill å svar på så mange som mulig :D

 

edit: tusen takk alle som har fulgt med i tråden og hjulpet meg :thumbup: *applaus*

Endret av enema
Lenke til kommentar

det er rett som du sier at s-ata klikker over en hvis speed, men den er ved ca 240HT, dermed skulle 220 være null problem.

 

prøv å øk volten på cpuen din litt du. til 1.45v.

 

sett også ned HT multi til 4. dersom du sliter med å finne dette så sjekk guiden til unokai. der er det noen fine skjermbilder som burde gjøre ting lettere å finne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...