Gå til innhold

Eksekvere filer på windows-maskinene mine


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har skrudd sammen en maskin av deler jeg fant i roteskuffen(PIII/600) og har installert Ubuntu på denne. Har konfigurert Samba, slik at jeg ser de andre Windowsmaskinene på nettverket, og de delte mappene på disse maskinene.

(vha Places-Network Servers eller Nautilus)

 

Hvis jeg prøver å starte en film eller MP3 fil fra disse, får jeg ikke lov til dette.

Jeg mistenker at brukeren min ikke har rettigheter til å eksekvere filer på disse mappene.

 

Hva gjør jeg for å få lov til dette?

Jeg har kun kjørt Linux i en uke, og føler meg litt n00b :blush:

 

Geir

 

Edit:

Jeg finner samme problemstillingen diskutert her

Endret av Geir68
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bruk chmod 777 da det i 99% av tilfellene er helt meningsløst, bortkastet for å ikke si direkte sløvt å gi alle brukere tilgang til alt. Stikk derimot innom http://www.linuxguiden.no og les litt om rettigheter og unix. Det tror jeg bør være første steg. Eksperimentér gjerne med noen filer i konsoll og se hva som skjer.

 

Når du har fått litt mer teken på det kan jeg anbefale dokumentasjonen til samba, som du finner på samba.org. Der skal det stå en del om hvordan rettigheter "mappes" når en windows-bruker besøker en share på en samba-server. Vet at det er nevnt flere steder i litteraturen som et tilgjengelig der, og det omfatter også noen bøker (!) :) Mye av innholdet der er ikke relevant for deg akkurat nå, men mange kapitler har tonnevis med nyttig info. I tillegg har `man smb.conf` litt info om dette her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...