Gå til innhold

Kjære Staten®, en liten tekst til deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror sport stilles litt annerledes, siden drakter o.l er fullstappet av reklame, da kan de vel slutte å vise sport helt?

5640696[/snapback]

 

Men det er vel ikke NRK som sponnses da, men heller laget som har logoen på drakten.

5640708[/snapback]

Slikt kan en ikke gjøre noe med, men har maaange ganger sett at når ett eller annet sportsprogram starter, så kommer det noe slikt som vises på TV-norge før og etter hver gang det blir vist noe, "Programmet er sponset av bla bla bla" og ikke si at det er noe som de forskjellige lagene er sponset av, det kan det da ikke være når de viser det på den måten!

Lenke til kommentar
Eyh. Bare fordi vi hittil er det beste landet å bo i, betyr det at vi ikke kan forbedre oss? Med slik instilling som du har kommer Norge til å ligge langt bak de andre vestlige landene om noen år.

5640318[/snapback]

Det har ingenting med å holde landet på status quo, det var bare noen latterlige ting han ville endre. Bilavgifter er ikke det som gjør landet til et dårlig sted, det er det som gjør at staten har penger, slik at vi kan opprettholde den høye standarden vi har.

 

Høye skatter og utgifter = penger til staten = bedre veier, skoler, sykehus, gamlehjem, osv i det uendelige. Det er sånn det fungerer, bare her og i alle andre land som ikke er hel- eller halvkorrupte.

 

Mens vi først er i gang med å analysere:

Skrivefeil er det nok av, men det har ingenting å si for teksten. Hvis man retter på dem, vil teksten bli bedre, men det er fortsatt en del som står mellom deg og 4eren. Grammatikken er fæl (eller så tar du skiltene tilbake som jeg nettopp betalte 7000kr for), setningsoppbygget er gjentakende og uinspirert og som en tekst er det rotete og ustrukturert. Du trykker enter etter (annen)hver setning, som forstyrrer øynene. Hvis du deler teksten opp i litt større avsnitt, vil det bli mer lesbart.

 

Bil er dyrt her i landet. We get it. Kongefamilien suger. We get it. Mat er dyrt. Vent litt.. Er mat så dyrt, nå plutselig? Selvfølgelig går priser opp etterhvert som pengeverdien stiger, er det så rart? Skulle kroneisen fortsatt kostet en krone? For hvert år blir penger mer og mer verdt (unntaket er inflasjonsrammede land, men har ikke vært særlig aktuelt siden krakket), og du får mer og mer i lønn. Det er sånn "penger" fungerer..

 

Hvorvidt det finnes lover mot alkohol og røyk vet jeg ikke, men i så fall kjenner jeg mange kriminelle. Hvis det er loven som forbyr at servitører/triser skal få røyk blåst i trynet hver dag på jobb du tenker på, vel, da synes jeg ikke akkurat synd på deg. Vil du virkelig suge kreft mens du spiser, får du gjøre det utenfor og ikke forstyrre de av oss som respekterer kroppen vår nok til å ikke ødelegge den med røyk.

 

Kongefamilien er forresten flinke ambassadører og har vært med på å gi Norge det gode internasjonale ryktet det har. Kronprinsen har vist at han er en smart, oppegående, flink, sjarmerende mann som mest sannsynlig ikke vil gjøre annet enn å øke respekten andre land har for Norge.

Lenke til kommentar
Og jeg som trodde at norge fikk massse penger av all den olja som vi pomper opp ute i nordsjøen!

5641246[/snapback]

Jepp, men vi bruker den ikke. Vi sparer den til en dag når vi ikke har det så bra, i stedet for å gjøre Norge til et midlertidig paradis, for så å se at hele landet raser sammen.

5641269[/snapback]

sant sant.

Bra å spare for at våre etterkommere også skal ha det bra når olja forsvinner, men norge bør jo da også ikke bare satse på at vi skal leve av den olja.

 

Men babler ikke politikerne eller noe på å ville borre oppi nordnorge??

Hvorfor ikke vente me å ta ut de eventuelle ressursene der, til da olje begynner å bli en mangelvare eller noe. Da vil jo også norge tjene fett!

Lenke til kommentar
Og jeg som trodde at norge fikk massse penger av all den olja som vi pomper opp ute i nordsjøen!

5641246[/snapback]

Jepp, men vi bruker den ikke. Vi sparer den til en dag når vi ikke har det så bra, i stedet for å gjøre Norge til et midlertidig paradis, for så å se at hele landet raser sammen.

5641269[/snapback]

sant sant.

Bra å spare for at våre etterkommere også skal ha det bra når olja forsvinner, men norge bør jo da også ikke bare satse på at vi skal leve av den olja.

 

Men babler ikke politikerne eller noe på å ville borre oppi nordnorge??

Hvorfor ikke vente me å ta ut de eventuelle ressursene der, til da olje begynner å bli en mangelvare eller noe. Da vil jo også norge tjene fett!

5641293[/snapback]

 

Så det du sier er at Oljeselskapene skal sparke alle som arbeider for de og vente til det blir dårlige tider, for så å ansette folk igjen? Det var dagens ;) Og såvidt jeg vet har de allerede begynt å jobbe med Nordnorge. Det festlige nå er at det finnes mye Gass i Nordsjøen også, som vil holde folk i arbeid og skaffe penger til Staten i mange flere år framover.

 

Å vente med å ta ut Olje og gass er en latterlig ide :yes: Mye bedre å sette pengene på bok og få renter kanskje? Ikke det at jeg vet så mye om hvordan slikt foregår når det gjelder oljefondet men..

Lenke til kommentar
Bilavgiftene dreper. Hvis folk hadde hatt rå til nye biler, og ikke gamle biler med dårlig sikkerhet, hadde de hatt større sjanse for å ha overlevd et evt. kræsj på veien.. Mener å ha lest at en 10 år gammel bil har dobbelt så dårlig sikkerhet.

5641519[/snapback]

 

Så det du sier, er at om det ikke koster oppimot 10.000 å registrere bilen and so on, så ville flere ha råd til biler som koster 100.000 + ? Høres ikke helt logisk ut.,

Om noen tar seg opp billån for å kjøpe en ny (eller nesten ny) bil, så har de råd til å betale avgiftene også.

 

Dersom avgiftene (og det) ble billigere ville kanskje enda flere kjøpt seg dritgamle biler? ("Jeg har ikke 20.000 men jeg kan ta meg råd til 12.000 liksom"..)

 

Jeg har ikke bodd i Utlandet så jeg vet ikke hvordan det er i andre land. Jeg trives så godt i Norge at jeg ikke bryr meg om å finne det ut heller :p

Lenke til kommentar
Så det du sier, er at om det ikke koster oppimot 10.000 å registrere bilen and so on, så ville flere ha råd til biler som koster 100.000 + ? Høres ikke helt logisk ut.,

Om noen tar seg opp billån for å kjøpe en ny (eller nesten ny) bil, så har de råd til å betale avgiftene også.

 

Dersom avgiftene  (og det) ble billigere ville kanskje enda flere kjøpt seg dritgamle biler?  ("Jeg har ikke 20.000 men jeg kan ta meg råd til 12.000 liksom"..)

 

Jeg har ikke bodd i Utlandet så jeg vet ikke hvordan det er i andre land. Jeg trives så godt i Norge at jeg ikke bryr meg om å finne det ut heller  :p

5641861[/snapback]

 

Poenget er at vis man ikke har mye penger og ikke vil ta opp lån, får man ikke mye bil for pengene i forhold til f.eks sverige. Greit at vi tjener mer enn svenskene (ikke jeg men), men for si 20 000kr, får du en mye bedre og nyere bil i sverige enn du får i norge, noe som gjør at man ikke har en like driftsikker bil.

 

Fælt å mange som skryter opp dette landet da, greit at vi har det bra, men perfekte er vi ikke og burde tåle litt selvkritikk uten å klage på skrivefeil og flytt ut av landet kommentarer :nei:

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Så det du sier er at Oljeselskapene skal sparke alle som arbeider for de og vente til det blir dårlige tider, for så å ansette folk igjen? Det var dagens  ;)  Og såvidt jeg vet har de allerede begynt å jobbe med Nordnorge. Det festlige nå er at det finnes mye Gass i Nordsjøen også, som vil holde folk i arbeid og skaffe penger til Staten i mange flere år framover.

 

Å vente med å ta ut Olje og gass er en latterlig ide  :yes: Mye bedre å sette pengene på bok og få renter kanskje? Ikke det at jeg vet så mye om hvordan slikt foregår når det gjelder oljefondet men..

5641830[/snapback]

 

Far min jobber på platform i nordsjøen, og håper da seff at han ikke mister jobben.

Men det finnes enda olje igjen i nordsjøen å pumpe opp.

Men hva med alle de jobbene som blir borte når det blir slutt på olja...

Lenke til kommentar
Bilavgiftene dreper. Hvis folk hadde hatt rå til nye biler, og ikke gamle biler med dårlig sikkerhet, hadde de hatt større sjanse for å ha overlevd et evt. kræsj på veien.. Mener å ha lest at en 10 år gammel bil har dobbelt så dårlig sikkerhet.

5641519[/snapback]

 

Så det du sier, er at om det ikke koster oppimot 10.000 å registrere bilen and so on, så ville flere ha råd til biler som koster 100.000 + ? Høres ikke helt logisk ut.,

Om noen tar seg opp billån for å kjøpe en ny (eller nesten ny) bil, så har de råd til å betale avgiftene også.

 

Dersom avgiftene (og det) ble billigere ville kanskje enda flere kjøpt seg dritgamle biler? ("Jeg har ikke 20.000 men jeg kan ta meg råd til 12.000 liksom"..)

 

Jeg har ikke bodd i Utlandet så jeg vet ikke hvordan det er i andre land. Jeg trives så godt i Norge at jeg ikke bryr meg om å finne det ut heller :p

5641861[/snapback]

 

Nå mente jeg litt andre avgifter (som ligger i bilpris), som motorvolum etc. Ta f.eks en Volvo XC90, husker dette veldig godt da det sto i et bilblad fra i fjor, her koster bilen opptil 800 000, i Sverige fikk du bilen for 399 000.- Dette er fordi de ikke har så mange avgifter som staten her.

Lenke til kommentar
Bilavgiftene dreper. Hvis folk hadde hatt rå til nye biler, og ikke gamle biler med dårlig sikkerhet, hadde de hatt større sjanse for å ha overlevd et evt. kræsj på veien.. Mener å ha lest at en 10 år gammel bil har dobbelt så dårlig sikkerhet.

5641519[/snapback]

 

 

Det der er jeg enig i.. Bilavgiftene bør legges om. Men ikke slik at vi får råd til bensinslukende dråg som ser bra ut. Vi må ha lave avgifter som forurenser lite og er sikre i trafikken. Hvis de gjør dette så vil Norge ikke tape så mye penger fordi det de taper på avgifter vinner de igjen på mindre trafikkskadde (forhåpentligvis) og mindre forurensing.

 

Så at noen klagde på alkoholprisene. De bør ikke røres! For jeg bor for øyeblikket i Danmark, og 90% av alle danskene jeg har snakket med har en i slekten eller kjenner en som er alkoholiker. Det er en stor samfunnsutgift!

Lenke til kommentar
Nå mente jeg litt andre avgifter (som ligger i bilpris), som motorvolum etc. Ta f.eks en Volvo XC90, husker dette veldig godt da det sto i et bilblad fra i fjor, her koster bilen opptil 800 000, i Sverige fikk du bilen for 399 000.- Dette er fordi de ikke har så mange avgifter som staten her.

5642034[/snapback]

 

Ja, greit at biler er billig i Sverige. Men hvorfor må folk være så trangsynte?! Sjøl om bilene er billige betyr ikke at alt annet er billig i Sverige?! Jeg har en svenske i familien, og han fortalte meg at de har helsekort (Lignende resept og frikort som vi har i Norge). Her har de forskjellige kort, en for medisin, en for kjøregodtgjørelse, en for doktorbesøk osv osv.

 

Medisinkortet har en grense på ca 5000 kr. Det vil si at det under 5000 kr må de betale for selv. Slik er det for alle de helsekortene. Her hjemme i Norge har vi ETT(!) kort som dekker ALT! Og den grensen ligger på, så vidt jeg husker rundt 2000 kr.

 

Dette er bare et av eksemplene på¨hvordan forskjellene er. Det blir totalt feil å se på en isolerte ting som er bedre i andre land uten å se på de tingene som er dårlig.

 

Jeg er og helt enig i at det norske helsevesenet har en del ting de må ta fatt i ang helsekø og eldrebehandlingen. Jeg mener selv om de er gamle og har gjort sin jobb behøver de ikke å bli stuet vekk på et gamlehjem for å støve ned. De trenger å bli behandlet som vanlige folk.

 

Og oljefondet... La oss nå si at vi bruker storeparten av oljefondet til utbedring av helsevesenet osv osv. Vet dere hva inflasjon er? Ved økt bruk at OF kommer prisindeksen til å stige, og dermed trenger folk mer penger (Krav om mer lønn) og så er vi tilbake til det samme igjen. Jeg mener vi har det på et veldig bra nivå nå, og bør holde oss der. Vi har lav rente, og sterk kronekurs. Dette gir anledning til å bygge hus som gir tak over hodet, og arbeidsplasser. Er ikke det det vi vil ha?

Lenke til kommentar
Nå mente jeg litt andre avgifter (som ligger i bilpris), som motorvolum etc. Ta f.eks en Volvo XC90, husker dette veldig godt da det sto i et bilblad fra i fjor, her koster bilen opptil 800 000, i Sverige fikk du bilen for 399 000.- Dette er fordi de ikke har så mange avgifter som staten her.

5642034[/snapback]

 

Ja, greit at biler er billig i Sverige. Men hvorfor må folk være så trangsynte?! Sjøl om bilene er billige betyr ikke at alt annet er billig i Sverige?!

5642106[/snapback]

 

Nå var Sverige bare et eksempel, siden jeg hadde lest det i et blad. Se f.eks England, Tyskland osv. Der er biler billig.

Lenke til kommentar
Nå var Sverige bare et eksempel, siden jeg hadde lest det i et blad. Se f.eks England, Tyskland osv. Der er biler billig.

5642123[/snapback]

 

Men har du lest dei negative sidene i de respektive landene? F.eks Tyskland sliter med høy arbeidsledighet?

5642139[/snapback]

 

Jo, man trekker fra noe, å gir til noe annet.. ;)

Lenke til kommentar

På hvilket grunnlag da?

5640394[/snapback]

 

At tråden/posten er harry.

5640829[/snapback]

 

Vel, det må jo være noe jeg skrev som fikk det til å rulle i hodet hans.

5640857[/snapback]

Du kan antagelig, uten at jeg noen gang har besøkt en, gå rett inn på en campingplass og finne mange som er enige i det du skriver. Problemet er bare at det så lite gjennomtenkt.

 

Til dere som sier norge er et bra land å bo i, har dere i hele tatt prøvd å bo i andre lan
Ja, opptil flere. Jeg sier ikke nødvendigvis at Norge er best, men Norge er faktisk meget bra. Og jeg har bodd i tre andre vestlige land, og besøkt diverse land, nær samtlige europeiske, mye midtøsten og også Afrika. Kom ikke her og si at jeg ikke har "prøvd noe annet".

 

Personlig liker ikke jeg heller skatter og avgifter, selvom jeg foretrekker avgifter fremfor skatt. Men jeg leter ikke etter noen å skylle på, og ihvertfall ikke den store gruppen politikere. Bare fordi stortigsrepresentantene tjener mer penger enn bilmekanikeren er de ikke late og dårlige mennesker. Har du noen gang møtt en stortingsrepresentant? Eller kanskje en statsråd?

 

Når det gjelder sykehusene i dette landet, er de kanskje ikke topp. Men hva forventer man av et gratistilbud? Jo, sykehusene i USA er blandt verdens beste. Men de har en del større driftsutgifter enn oss. Man får det man betaler for!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...