Gå til innhold

Leadtek lanserer digital-TV-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at alle sendinger blir kodet, og at man trenger dekoderkort, CAM og CI, slik man har på parabol i dag. På denne måten vet NRK hvem som skal etale lisens, samt det poenget at det kommer felre kanaler enn NRK. Kort med CI er feks. Twinhan (Som jeg selv bruker til parabol) eller FireDTV (som jeg nettopp bestilte). Disse støtter bruk av Canal Digital abo., og jeg ser på seninger hver dag på mediacenteret (Mediaportal). jeg tror dermed at alle kort uten CI/CAM vil være nærmest verdiløse i Norge.

Lenke til kommentar

Støtter dette scart inn? Skal jeg ha nytt TV-Kort, noe jeg er på utkikk etter er jeg nødt til å ha scart. Får som tidligere sagt fiberoptikk i år, da må jeg over på digitale dekodere, slik at jeg er nødt til å ha scart inngang. Hvis ikke dette støtter scart inn, finnes det et annet kort? TV dekoderne fra EB støtter kun scart. :hmm:

Lenke til kommentar
Støtter dette scart inn? Skal jeg ha nytt TV-Kort, noe jeg er på utkikk etter er jeg nødt til å ha scart. Får som tidligere sagt fiberoptikk i år, da må jeg over på digitale dekodere, slik at jeg er nødt til å ha scart inngang. Hvis ikke dette støtter scart inn, finnes det et annet kort? TV dekoderne fra EB støtter kun scart.  :hmm:

5639863[/snapback]

 

Du vil aldri finne et TV-kort med SCART-kontakt; den tar alt for mye plass. Den adapteren andre har nevnt i tråden gir deg audio L/R, s-video composite (ikke s-vhs) og video (ikke vhs) ut. Det finnes muligens adaptere som gir RGB (komponent) fra SCART, jeg tviler på at en dekoder vil bruke SCART for komponent ut. Uansett så har jeg ikke sett noe TV-kort med RBG inn heller. At dette kortet støtter DVB-T betyr at det inneholder en digital tuner. Dette er ikke nødvendig for å koble til en ekstern digital dekoder. Tror du må studere dokumentasjonen til tuneren det gjelder, og se hva slags signaler den faktisk leverer.

Lenke til kommentar

Det er uansett mer korrekt å kalle det tv-lisens enn nrk-lisens, selv om det er nrk som får penga.

 

"I følge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4 må alle som har fjernsynsmottaker, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker betale kringkastingsavgift(lisens). Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker. På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens. "

 

Legg merke til at PC med TV-tuner ikke nevnes. Selv om det har vært snakk om å utvide lisensen til alle apparater som kan benyttes til å se TV så har det ikke skjedd ennå.

Lenke til kommentar

For å sitere med 6mnd giroen på 1019,- jeg har, med forfall 1/3-06.

lisensnummer: xxx, kringkastingsavgift fra Norsk rikskringkasting as, lisensavdelingen.

Det er altså ikke en "TV-lisens", for du betaler ikke lisens hvis enheten ikke har en innebygd tuner(tv monitor). Tuner/NRK Lisensen er påtvunget gjennom staten pga. av NRK for alle enheter med en tuner(radio, kort, vcr osv). Altså det er langt fra noe man betaler for bare TV, men for TV og Radio på enheter som har tuner.

 

Men On-Topic

Er det ikke mulig å få slike kort for digital parabol? Mange(som ikke bor i skauen også) sitter med digital paraboltv fordi det er bedre enn digital kabeltv.

 

Jeg skulle meget gjerne hatt et digitalt paraboldekoder kort før jeg bygger en HTPC. Slitsomt å la dekoderen alltid stå på kanalen jeg forer til HTPC. Lite fleksibelt. Skal jeg ha en HTPC vil jeg erstatte dekoderen(reserve/dekoder2).

 

Kortmodulene kunne vel kommet som kortleser braketter til 3,5 eller 5,25" brønner? Eller er disse tilkoblingne/dekrypterings kretsene så dyre å implementere på kortet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Teit at det ikke er scart, da vil de ikke være kompatible med EB sine dekodere, noe ala Lyse dekodere til TV via fiber. Da må jeg smøre meg med tolmodighet etter et TV-Kort med scart :no:

5641085[/snapback]

Som jeg skrev i går, du vil aldri se et TV-kort med SCART. SCART er forresten en døende standard, da den ikke er kompatibel med digitalt eller HDTV.

 

Med en overgang til s-video og stereo audio vil du ikke miste noe av informasjonen fra SCART. Hvis du ikke får noe signal på s-video må det være noe galt et annet sted.

 

Mao. så vil du før eller siden slippe opp for tålmodighet å smøre deg med - DET VIL ALDRI KOMME NOE TV-KORT MED SCART !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...