Gå til innhold

Kjøleproblemer med AMD Athlon 64 3400+


cool59

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat bygd en PC som er basert på et Abit KV8 hovedkort. Kortet har sokkel for AMD 754 prosessorer, og jeg har brukt en AMD Athlon 64 3400+ prosessor.

 

Dette er min første AMD baserte PC, og jeg begynner å lure på om ting er som det skal være i denne maskinen. Problemet er CPU temperatur, som tydeligvis er alt for høy. Ved null belastning ligger temperaturen på 63 til 65 grader C, og ved belastning stiger den fort til 70 grader, og ved to anledninger første driftsdag ble CPU så varm at maskinen slo seg av (75 grader)

 

For sikkerhetsskyld kan jeg tillegge at maskinen ikke er overklokket.

 

Kjøleren jeg har brukt heter Thermaltake TR2 M6, og burde så vidt jeg kan forstå holde for denne prosessoren. Men noe er tydeligvis galt. :cry: På grunn av hovedkortets begredelige arkitektur er det ikke så mange store kjølere som passer på kortet.

 

Jeg har forsøkt å ta av kjøleren et par ganger, da det første jeg tenkte på var at den satt skjeivt eller noe slikt. Jeg har også forsøkt å bytte kjølepasta, men det hjalp heller ikke nevnverdig. :( Jeg kjører også maskinen uten lokk på for å gi den maksimalt med frisk luft.

 

Fortvilelsen begynner nå å slite i sjela, og gode råd til løsning på problemet vil bli verdsatt høyt.

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann og takk for det tipset. Kjente akkurat på kjøleren, og den føles ikke spesielt varm. Og akkurat nå viser maskinen at CPU er 64 grader. Kan selvfølgelig forsøke å oppdatere bios, så får vi se om det gir noe resultat. Kommer tilbake senere med mer info. Nå må jeg ut med bikkja :D

Lenke til kommentar

Takk igjen for gode råd. Nå har jeg endelig hatt litt tid til å kikke på maskinen igjen.

 

Det jeg har gjort i kveld er å sjekke og dobbeltsjekket montering av kjøleren, jeg har hatt på en påstått bedre type kjølepasta (Artic Silver ett eller annet, fikk av naboen :thumbup: ) og jeg har montert to 90 mm kabinettvifter. I tillegg har jeg også flashet BIOS.

 

Resultatet er som følger: Temperaturen som vises i bios er lavere enn før, men den virker fortsatt som den er høyere enn hva CPU faktisk er. I det maskinen starter viser den 50 grader, og dette stiger opp til ca 55 grader uten belastning og havner forsatt på ca 65 grader ved belastning. :hmm:

 

Jeg har i også installert programmet SpeedFan for å se hva det kan gi av informasjon om maskinen, og der får jeg et helt annet resultat, som også står mer i stil med hva jeg tror at temperaturen er. Den viser en CPU temperatur på 39 grader når maskinen går uten særlig belastning. Når jeg kjører maskinen på ca 30% konstant belastning stiger temperaturen til 47 grader. Setter jeg fingeren på kjøleren så kjennes denne fortsatt ikke ut som den er nevnverdig varm. :ermm:

 

Hvis man nå tar for gitt at bios leser av feil CPU temperatur, skal jeg da sette sette verdiene for varsling av for varm CPU dertil høyt? Hvordan kan jeg vite hva jeg skal forholde meg til? Planen er å bruke maskinen til et hjemmestudio, og en maskin som slår seg av i utide fordi den kanskje leser av feil temeratur er jo litt kjedelig. :roll:

 

Så hva kan jeg gjøre nå for å sikre at alt er som det skal? Jeg har egentlig ikke råd til å svi dene CPU'en nå.......

Lenke til kommentar

Heisann

 

Joda, jeg har flashet bios. :) Jeg fant forresten flere innlegg på et annet forum hvor identiske problemer med samme hovedkort og prosessor ble diskutert, og der var de fleste samstemt enige om å ignorere temperaturavlesnignen og stole på at AMD prosessoren kobler ut av seg selv på grunn av en innebygd overopphetingsvern hvis temperaturen går til himmels. Vet vel ikke helt hva jeg skal tro. Uansett, jeg kjørte naskinen hardt i hele går kveld, og den oppfører seg eksemplarisk, så det ser jo ut til at alt er i orden utenom temperatursensoren, som tydeligvis viser feil fortsatt. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...